Page 5 of 24

Posted: 01 Aug 2007, 11:21
by P.Herrdahl
Kör du med Link LEM G3 eller Link PLUS G3? Båda är väl standalone?


Mvh

Posted: 02 Aug 2007, 11:46
by Vision79
Hollizini wrote:Kör du med Link LEM G3 eller Link PLUS G3? Båda är väl standalone?


Mvh


LEM G3 ! , japp bägge är standalone

Posted: 02 Aug 2007, 11:51
by P.Herrdahl
Super! Tack för hjälpen. :D

Posted: 05 Aug 2007, 08:30
by Vision79
Rullar upp bilen till Ragge idag för byte av kammen och kontroll av div avgasläkage m.m , sedan ska det mosas fram effekt!! , hoppas det håller nu bara :)

Kanske kan mappa om bilen lagomt till Sättna tävlingen i Sundsvall :)

Posted: 09 Aug 2007, 15:17
by Vision79
Tjipp o hojj!

Packningen ligger numera på botten av bottenhavet (skulle jag vilja iaf) , då den bestämde sig för att "mkt" tändning inte var bra ;)

Så nu ska jag snygga till förbränningsrummen lite på toppen samt plana av den lätt igen och montera antingen en ny MLS eller en ALPINA packning..

Tog lite bilder på hur toppen såg ut samt kolv o packningen...lätt naggad och god i kanten :lol:

Posted: 09 Aug 2007, 15:49
by Vision79
TEAM SKÖN RACING wrote:Tjipp o hojj!

Packningen ligger numera på botten av bottenhavet (skulle jag vilja iaf) , då den bestämde sig för att "mkt" tändning inte var bra ;)

Så nu ska jag snygga till förbränningsrummen lite på toppen samt plana av den lätt igen och montera antingen en ny MLS eller en ALPINA packning..

Tog lite bilder på hur toppen såg ut samt kolv o packningen...lätt naggad och god i kanten :lol:


EDIT: vid 1.6 bar har vi 16-17graders tändning! , jag tittade närmare på tändmappen nu, så felet låg troligen i att trigerskivan var på väg o lossna och hade börjat vobbla....för samtidigt som detta hände tyckte jag att ja hörde en spikning och sedan sköt tempen i topp.

Posted: 13 Aug 2007, 11:28
by Vision79
Idag påbörjas jobbet med toppen samt beställning av nya pinnbultar av högsta kvalisort till avgassidan samt packning mellan grenrör o turbo.

hade lite läkage där under bromsning bla..sääääkert nån liten hästkraft som gick o gömde sig :evil:

Tänkte tighta till vänkellänkaget en aningen oxå genom att förlänga under kulan...ngn som "vet" hur mkt som är lämpligt att förlänga?


mera uppdateringar kommer samt bilder!

Här är nån bild när vi rev av toppen nu i veckan som var:

Image
Image
Image

Posted: 13 Aug 2007, 11:56
by BMW_Steff
TEAM SKÖN RACING wrote:
Tänkte tighta till vänkellänkaget en aningen oxå genom att förlänga under kulan...ngn som "vet" hur mkt som är lämpligt att förlänga?

Förlängde ca. 11-12mm och då tar de lite i kardan när man lägger i 5an.. Men det var ju en e30 då!

Posted: 13 Aug 2007, 18:24
by Vision79
BMW_Steff wrote:
TEAM SKÖN RACING wrote:
Tänkte tighta till vänkellänkaget en aningen oxå genom att förlänga under kulan...ngn som "vet" hur mkt som är lämpligt att förlänga?

Förlängde ca. 11-12mm och då tar de lite i kardan när man lägger i 5an.. Men det var ju en e30 då!


Ok..ja d lär väll visa sig, men kanske lägger sig "safe" då på 10mm om ingen annan har ngt konkret förslag?

Posted: 13 Aug 2007, 18:30
by Vision79
Så..kvitterade ut mina Brembo 4-kolvsok med nya 325mm rust edition skivor! ;)

Image

Image


Tar o lägger dom i ett lättare syrabad till att börja med..kanske dammar av dom i svarven :)

Posted: 13 Aug 2007, 18:45
by stecka
10mm ska gå utan problem annars kan man köpa en spak från 95as tds dom är redan klar!

Posted: 13 Aug 2007, 18:47
by Vision79
stecka wrote:10mm ska gå utan problem annars kan man köpa en spak från 95as tds dom är redan klar!


Jasså..ere 95- eller -95 ? , hörde att från en 518 skulle d lira oxå

Posted: 13 Aug 2007, 19:01
by stecka
95- köpte jag ifrån.

Posted: 16 Aug 2007, 05:33
by Vision79
Ang spikningen jag pratade om tidigare måste jag nog ändra mig igen, när vi granskade packningen så ser vi att skadan jag trodde var pga spikningar troligtvis var en monteringsskada från första monteringen iom att den var på packningens bakre och yttre kant...dvs inte vid cylinderloppet..det finns således inga tecken på spikningar då märket i kolven oxå var efter en ventil som touchat i...om d hänt nu eller tidigare när toppen havererat för en tidigare ägare törs jag inte svara på..

Packningen hade dock läkt mellan 5:an och 6:ans cylinder iform av att den gumimerade ytan var "borta".

Nu sitter en ny Alpina MLS packning där:

Image

Eftersom Ragge är omöjligt snabb så var toppen redan masserad när jag kom upp på ett besök tidigare under gårdagen :lol:

Image

Kamaxeln lika så....Stortyskens 1:e mekaniker och kontsruktör trängs på bild 8)

Image


Nu tar vi nya tag o satsar på "SUNDSVALLS / STANS SNABBASTE" 25/8 på - SUNDSVALLS RACEWAY - 1v efter stortävlingen som går av stapeln nu i helgen...banan är troligast duktigt gumerad då det även läggs feta mathcrace av 2st top methanol dragsters :twisted: :twisted:

(Internt)Mål att slå:

1,7 60-fot ~ 11,4 ~ 201Km/h (BmwPatte 325 Turbo)

Hängryggen himself närmast i bild ..BmwPatte ;)

Image

Ny tid i bänken blir i början av nästa vecka!...målet för den dagen blir att leverera 550WHP...möligt eller ej..d får vi se :)

Posted: 18 Aug 2007, 23:01
by Vision79
Alive n kickin!

Lite annan karaktär på motorn måste jag säga...känna helt klart som den vill varva mer o "snabbare" :)...får väll justera lite i Dynapacken får vi se vad som händer o sker.


/ Herr tok förkyld

Posted: 18 Aug 2007, 23:27
by stecka
Nice :wink:

Posted: 19 Aug 2007, 11:07
by NORMIND
ska bli kul att se den till helgen...