Page 38 of 59

Posted: 10 Mar 2008, 21:16
by Nobbe
peppe wrote:Frågan är väll hur mycket pulserna påverkas av mottryck? Fram till turbin så bör du ju kunna utnyttja pulserna i vilket fall men hela den idén faller kanske iom avgasmottryck.

Bra med exempel i tråden ang. liter effekt ger lite perspektiv.


Hänger med. :)

Dock så brukar man ju vilja dra kolektorn så nära turbinen som möjligt, så då borde ju idén om att utnyttja pulserna från föregående cylle för att suga ur försvinna, iom att det kommer en turbin i vägen när det är dags att åka snålskjuts.

Tänker bara högt nu ;)

Förlåt om vi sabbar din tråd Simon, men se det som nått possitivt, ditt bygge väcker grymt engagemang för alla dårar här inne ;)

Posted: 10 Mar 2008, 21:45
by peppe
Iom att pulserna hänger med ända ut till wg'n så bör man ju kunna utnyttja dom? Men jag drar iväg ett PM kan vi fortsätta spåra ur.

Så får Simon gosa vidare med sin tråd, jag håller mig iaf updaterad här på riktigt d.v.s. stänger inte ned webläsaren :)

Posted: 11 Mar 2008, 00:17
by Ximon
Helt klart intressanta teorier som kommer upp då folk börjar diskutera, och lägga fram lie kloka frågeställningar/ideer!

Denna typ av diskusion tycker jag är helt klart relevant i en projekttråd som denna, då den motor som byggs inte bara lutar sig mot ideér från tidigare s38-byggare, utan även försöker hitta nya lösningar.

mvh

Posted: 11 Mar 2008, 00:41
by Ximon
Jag skall efter bästa förmåga svara på alla de frågor som kom upp idag...

Peppe: Vrider mig i skratt! :) Första flödningen var i princip orginal, så den upplagan av toppen kan man inte förvänta sig flöda mkt mer än den gjorde.

Nobbe: Tråget är inte påbörjat ännu, men jag har lite ideér om hur det kommer se ut. Pumpen kommer nog inom 2 veckor, så då lär det påbörjas.

Raceaddic: Jo, precis, men för denna typ av motor kommer nog arean användas. Och, ja den ser inte riktigt laglig ut :)

Robbz: Du har pm

Henka: Kul med lite praktiska jämförelser! Jag kommer köra så mkt som möjligt av TOYO-serien (norr), men hoppas även hinna med t.ex Action Meet på Mantorp.

M3Jonas: Tack! Som sagt, detta skapar en givande diskussion där man ser hur olika bilbyggare tänkt, och vilket resultat de fått av det. Ang. komp kommer vi åka ca 10,5:1.

Marco Garver: Grenröret var tillverkat innan toppen färdigställdes, och jag har inte dessa siffror i huvudet tyvärr. Jag har för mig att vi mätte grenröret, och att det stämde ungefär med vad PipeMax rekomenderade.
Dock tror jag ej att man bör stirra sig blind på grenrörslängder. Man bör även ta hänsyn till övrig utformning.

Plain_Jane: Sant. Dock tar PipeMax hänsyn till både komp och bränsle. Den kommer mest troligt inte bromsas som sug, då den aldrig kommer användas som det.

Peppe o Nobbe: Som sagt, intressant ämne :)
Jag hävdar, som jag skrev tidigare att söka den ultimata grenrörsutformningen på en turbomotor är att slösa tid på fel sak. Det är en otrolig mängd faktorer man skall räkna in för att få det rätt i teorin - och sen är det inte ens säkert att det stämmer i praktiken :)
T.ex. längd, antalet böjar (kort, lång) kollektorutformning m.m.

En kul anekdot är att Magnus och Sören (Hunchbackracing - Kolfiber PV:n) testade ett grenrör, som de tyckte skulle vara perfekt, och ett som de mer eller mindre bara slängt ihop. Resultatet i bänken var en skillnad på bara ett fåtal hk..

God natt på er!

Posted: 11 Mar 2008, 10:24
by Doktorn
WOOOHOO!

det här kommer bli galet.. Galet bra!


Är det B38 ventiler du plockade i eller? vanligt säte eller sportiga radiesäten?


Nyiken.. har också en 3,6 som ska masseras snart =)

Posted: 11 Mar 2008, 12:04
by Ximon
Det är PPF Raceventiler och "sportiga radiesäten" :)

Posted: 11 Mar 2008, 22:19
by S38B35Turbo
Ser grymt fint ut :shock:
Vad hade du för medel flöde i kanalen?
Blåste ni genom avgaskanalen nå?

mvh

Posted: 11 Mar 2008, 23:18
by Ximon
Medelflödet har jag ej tillgång till nu. Avgas var ca 260 cfm vid 11mm tror jag.

Posted: 11 Mar 2008, 23:21
by Ximon
Påbörjat lite insugstillverkning idag..

Image
Trattar som pressats ovala

Image
Kapade för att matcha kanalen

Image
Pappmallar tyder på att man är gammal sägs det :)

Skall försöka jobba på med plenumet i veckan, men det kom lite grejer emellan så vi får se när det blir tid över..

Posted: 12 Mar 2008, 19:57
by Fear This
Ximon wrote:Påbörjat lite insugstillverkning idag..
Image
Pappmallar tyder på att man är gammal sägs det :)

då är du inte ensam om det kan ja säga :)
kul med massa intressant läsning i tråden nu åxå! ser bra ut så kämpa på du!
mvh

Posted: 12 Mar 2008, 23:00
by Ximon
Tack tack!
Jo, jag ska se om det går få alu-biten valsad i morgon..

Posted: 18 Mar 2008, 09:52
by Ximon
Igår punktade vi iaf ihop insuget för att se så det passade - och det verkar trivas bra på sin plats!

Image

Image

Image

Nu är det upp till Ola att helsvetsa när han känner att han har tid..

Posted: 18 Mar 2008, 16:36
by moonzhine
Ser mkt bra ut!skippar du ic pga att du kör med metanol eller finns det en annan anledning?..

Posted: 19 Mar 2008, 00:41
by Ximon
Mestadels pga metanol, ja.

Posted: 23 Mar 2008, 00:12
by Ximon
Det är mest små-grejer som görs nu i väntan på mer speedparts.

Image
Dzusfästen till skärmar

Image
Snidade till en alubit där "avgssystemet" kommer ut.

Det är både bra och dåligt att vänta på grejer. Visst det är tråkigt att vänta, men då hinner man med att göra bort en del småsaker som annars aldrig hinns med.

Posted: 23 Mar 2008, 10:13
by M3JONAS
Hur kommer det sig att du inte använder original spjällen?

MVH Jonas

Posted: 23 Mar 2008, 11:13
by PaparaZZi
ser bra ut simon. vart har du köpt domdär Dzusfästen eller vad dom heter som du har fast skärmarna med?mvh