Page 37 of 59

Posted: 10 Mar 2008, 13:56
by wuffee
Å ni kommer ladda hur mycket med metanolen? :)

Mvh
Uffe

Posted: 10 Mar 2008, 13:56
by Ximon
Kul att du utvecklade! Det visar att det fanns en tanke bakom. Självklart skall man vara frågande, om man nu har något att stå på.

Jag tror du glömmer en del ganska avgörande punkter.

- Detta är som sagt en s38. Utformningen jämfört med en m50 skiljer en hel del. Bland annat kan man kolla på konstruktionen av topplocket. Jag har en garagepolare som bygger m50, och även om det du jämförde med är en riktigt fin m50-topp har jag svårt att se att den skall kunna mäta sig med en s38.

- s38an jag bygger har ca 340 hk orginal (3,8l) och m50n har bara drygt 190.

- Denna motor kommer varvas 8500rpm, och varje liten detalj är konstruerad så att delarna skall "lira ihop".

- Den kommer köras på metanol, och högt komp vilket gör att du inte riktigt kan jämföra den med en "vanlig" motor.

- Den har kammprofiler som man inte väljer för att åka till jobbet med :)

- Den kommer köras med en 6-stegs torrsumpspump, och därmed förhoppningsvis ha vacum i motorn.


Det är bara att beklaga att toppen ni fick gjord åt er inte motsvarade era förväntningar. Dock känns det som att den som portad den inte tog full hänsyn till vad den skulle användas till.
Det är viktigt att det framgår när man beställer ett portjobb till en viss motor och som ska användas till ett visst ändamål.

Att min motor inte kommer gå som sugis är väl ingen nyhet, men med den negativa respons man fick här kommer det kännas ännu bättre den dagen man får upp den i bromsbänk. :)

mvh

Posted: 10 Mar 2008, 14:11
by Turboá
Image
ImageImage
This very cool :D

Posted: 10 Mar 2008, 14:23
by Ximon
wuffee wrote:Å ni kommer ladda hur mycket med metanolen? :)

Mvh
Uffe


Som alltid ser man det då motorn körs i bänken.
Att bestämma sig för ett visst laddtryck i förväg känns dumt.
Det är bättre att se hur motorn/turbon svarar på påfrestningen, och utifrån det göra det bästa av situationen.

mvh

Posted: 10 Mar 2008, 15:12
by wuffee
Jo förvisso..
De är bara hålla tummarna att den kommer prestera så inni helvete så de äts jäänks på löpande band i sommar ;)



Mvh
Uffe

Posted: 10 Mar 2008, 16:32
by peppe
Fido85 wrote:kan lova den inte ger 285hk för din putsning och tänker du orignal kammar också?


Du lovar och svär, bra stå för det då.

Du glömde räkna med att motorn som byggs här är en hög kompad mettis maskin med skit förbannade kamaxlar samt avstämd som en fiol.

PipeMax brukar inte vara helt ute och cyckla om man kan med programet och matar in mycket data.

Jag säger inte att den kommer ge 485 N/A hk men det blir nog bra med skjut. Att lova att den inte skulle kunna göra det känns bara naivt från din sida.

Simon kan nog tänka på orginal kammarna men frågan är om han ska andvända dom.

Näe Simon, det här ser och låter riktigt bra ut. Var lite besviken efter första flödningen men det verkar ju som att du redde upp den röran rätt fint :)

Ska bli gött och se hur maskin kommer vilja vara. Lär vara världens extremaste S38 bygge snart?

Mvh

Posted: 10 Mar 2008, 17:46
by Nobbe
La in din tråd som favorit så man hamnar på den direkt :)

Hur gåre med tråget osv?

Posted: 10 Mar 2008, 19:13
by robbz
ser kalas ut Ximon, man orkar bara inte komentera vissa tidigare inlägg :cry:
kommer ge sjukt med pulver denna snurra! som nobbe frågade: hur går det med sumpen?, fräste ni fram bara 1st tråg?
hör avdig till mig via pm istället!

/mvh

Posted: 10 Mar 2008, 19:38
by Henka.
Fina siffror där!

Lustigt att endel med detsamma skall börja ifrågasätta saker och ting (med negativ attityd) Jag tycker en jämförselse med andra bilar och med lite enkel matematik så är Simons effektuppskattning på rätt kurs...

Ex1. (Racebil) E30 M3 DTM bilarna hade ju runt 300hk och var på 2,5 liter vilket ger: 300hk/2,5liter=120hk/liter

Ex2. (Vardagsbil) Honda S2000 240hk/2liter=120hk/liter

Ex3. (Rallycrossbil) Fredrik Tigers M3 Compact 400+/3.3liter=121hk/liter

Simons skulle ge en sugmotor-litereffekt på: 485/3.8 (3.9?)liter= ca 128hk/liter (~125hk/liter)

Jag tycker i varje fall inte att det på nåt sätt verkar orimligt. So keep up the good work!

Kommer du att köra Toyo SDS i sommar?

Posted: 10 Mar 2008, 19:54
by M3JONAS
Henka:

Du glömmer en liten aspekt när du pratar litereffekter och det är motorvarvet. S2000 ger väl maxeffekt vid ca 9000rpm och DTM motorn gav väl maxeffekt vid dryga 10000rpm. Dock så gav ju de närmare 340hk ur 2,5liter. Mao ca 136hk/liter.
Man kan ju annars jämföra med Supertouringmotorerna som var på 2,0liter och ca 300hk med ett reglementsenligt varvstopp på 8500rpm.
Hoppas inte detta tolkas som negativ attityd, det var inte menat så!

Förlåt för OT Simon. Kommer bli en grym topp och grym motor! :twisted:

MVH Jonas

Posted: 10 Mar 2008, 20:01
by Henka.
M3JONAS wrote:Henka:

Du glömmer en liten aspekt när du pratar litereffekter och det är motorvarvet. S2000 ger väl maxeffekt vid ca 9000rpm och DTM motorn gav väl maxeffekt vid dryga 10000rpm. Dock så gav ju de närmare 340hk ur 2,5liter. Mao ca 136hk/liter.
Man kan ju annars jämföra med Supertouringmotorerna som var på 2,0liter och ca 300hk med ett reglementsenligt varvstopp på 8500rpm.
Hoppas inte detta tolkas som negativ attityd, det var inte menat så!

Förlåt för OT Simon. Kommer bli en grym topp och grym motor! :twisted:

MVH Jonas


Oj, jo de e ju helt sant... Tack för korrigeringen :)

Posted: 10 Mar 2008, 20:19
by Marco Garver
PipeMax brukar stämma ganska bra. Har mappat en Opel 2.0 16V som enligt programmet skulle lämna 265hk. Vi fick ut 260 i bänk.

Vad är det räknat på för grenrörslängder för att komma upp i dom liter effekterna som det är tal om?

Grymt bygge, hoppas det blir brutalt med pulver i maskin :D

Mvh Marco

Posted: 10 Mar 2008, 20:26
by Nobbe
Nu kanske jag framstår som total idiot (i vanlig ordning) men:

Hur mkt spelar "uträknat" grenrör in på en turbomotor egentligen?
Sitter ju ändå en "broms" eftre kolektor/erna som bygger mottryck kan man tänka om man heter Nobbe, som motverkar den extraktorverkan man får ut av ett "uträknat" grenrör.

Nu tänker jag närmast på ett avstämt grenrör, inte på fel innerdiameter.

Posted: 10 Mar 2008, 20:33
by PLain_Jane
M3JONAS wrote:Henka:

Du glömmer en liten aspekt när du pratar litereffekter och det är motorvarvet. S2000 ger väl maxeffekt vid ca 9000rpm och DTM motorn gav väl maxeffekt vid dryga 10000rpm. Dock så gav ju de närmare 340hk ur 2,5liter. Mao ca 136hk/liter.
Man kan ju annars jämföra med Supertouringmotorerna som var på 2,0liter och ca 300hk med ett reglementsenligt varvstopp på 8500rpm.
Hoppas inte detta tolkas som negativ attityd, det var inte menat så!

Förlåt för OT Simon. Kommer bli en grym topp och grym motor! :twisted:

MVH Jonas


Sen så glömmer du också en liten aspekt :)
Den höga kompressionen och metanol. De där ca 135 sugliterhästarna som krävs för att den ska lämna 485 hk totalt känns inte alls orimliga för min del. Kan man bygga utan något reglemente som säger si och så samt med dragracingkrav på hållbarhet så borde det bli en del pulver.

Med det sagt så ska jag tillägga att jag inte har någon erfarenhet eller fakta att luta mig mot över huvud taget utan torgför bara min åsikt.

Kommer ni att bromsa som sugmotor?

Fränt bygge, lycka till i sommar!

Posted: 10 Mar 2008, 20:38
by M3JONAS
Jane: Tror att det är en rimlig effekt å misstror inte alls beräkningarna, ville bara påpeka detta med varvet.

Simon: Vad kör ni för kompressionsförhållande?

Posted: 10 Mar 2008, 21:09
by peppe
Nobbe wrote:Nu kanske jag framstår som total idiot (i vanlig ordning) men:

Hur mkt spelar "uträknat" grenrör in på en turbomotor egentligen?
Sitter ju ändå en "broms" eftre kolektor/erna som bygger mottryck kan man tänka om man heter Nobbe, som motverkar den extraktorverkan man får ut av ett "uträknat" grenrör.

Nu tänker jag närmast på ett avstämt grenrör, inte på fel innerdiameter.


Frågan är väll hur mycket pulserna påverkas av mottryck? Fram till turbin så bör du ju kunna utnyttja pulserna i vilket fall men hela den idén faller kanske iom avgasmottryck.

Bra med exempel i tråden ang. liter effekt ger lite perspektiv.