Page 35 of 59

Posted: 22 Feb 2008, 19:47
by Fear This
ojoj mettis å grejer, kul att du verkar ta steget fullt ut med euro dragster!!
keep up simon!

Posted: 23 Feb 2008, 16:19
by Ximon
Tack!
Kul med positiva kommentarer!

Posted: 23 Feb 2008, 16:22
by Ximon
Jag söker en vevaxel från m5 3.8. Alternativt defekt motor eller liknande

Den bör vara i gott skick, men mindre skavanker är inget problem.
Jag betalar bra för rätt delar.

Delarna är:

- Vevaxel
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=20

- Triggerskiva samt smådelar för fastsättning av denna

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=20

- Bröstkåpa
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10


mvh
/Simon Markström, 073-0479287, ximon86@hotmail.com

Posted: 23 Feb 2008, 17:33
by Karel021
Ximon wrote:Jag söker en vevaxel från m5 3.8. Alternativt defekt motor eller liknande

Den bör vara i gott skick, men mindre skavanker är inget problem.
Jag betalar bra för rätt delar.

Delarna är:

- Vevaxel
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=20

- Triggerskiva samt smådelar för fastsättning av denna

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=20

- Bröstkåpa
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10


mvh
/Simon Markström, 073-0479287, ximon86@hotmail.com



hoj.. Kika Med Hilda här på forumet.. han kan tänkas ha de grejer du söker..

Posted: 23 Feb 2008, 18:35
by Ximon
Tack för tipset, men jag har redan Pm:at honom, och han skulle kola upp det..

Posted: 23 Feb 2008, 22:27
by ///Peter
Varför byte till 3.8 vev? större slagvolym? eller att den är lite finare/rundare utformad på vevtapparna? eller nån annan (hemlig) anledning?

Posted: 23 Feb 2008, 22:46
by Bmwandreas
Volym är alltid bra.

Posted: 23 Feb 2008, 22:56
by ///Peter
Jo helt sant! Skulle ju själv vilja få ihop 3.7 liter M106...sånt man kommer på efter man sålt 2 st 3.8 vevar i höstas :cry: (ena krävde iofs rejäl omslipning)... som vanligt mao, man ska spara som en hamster :idea:

Posted: 23 Feb 2008, 23:32
by johankihl
///Peter wrote:Varför byte till 3.8 vev? större slagvolym? eller att den är lite finare/rundare utformad på vevtapparna? eller nån annan (hemlig) anledning?


Gissar även att kompet skall höjas drastiskt då han ska köra metanol, då kanske det ev går att snygga till de kolvarna som sitter i maskinen nu... men det är bara spekulationer :)

Posted: 23 Feb 2008, 23:46
by Bmwandreas
Nya kolvar ska det bli, eftersom han ska köra med 144 stakar fortfarande.
Och kompet blir höjt!

Posted: 23 Feb 2008, 23:54
by Ximon
Som ärtan säger har vi lite ideér som vi ska prova, men nya kolvar blir det.

Posted: 28 Feb 2008, 10:03
by Ximon
Ibland skulle man kunna tro att det står still, men ack så fel man har då :)

Den senaste veckan har jag hållit på med toppen. Vi provflödade den hos Jens Gustavsson med större ventiler som enda skillnad mot orginal 3.6l.
Den flödade då ca 280 cfm vid 28" vattenpelare och 10,5mm lyft på insug och ca 240 cfm på avgas vid samma förhållanden.

Nu har vi tillämpat lite nya ideér och när jag grävt klart i den hoppas vi på att nå en bit över 300 cfm på insug :twisted:

Posted: 28 Feb 2008, 12:14
by larsson
vet du vad en orginal topp till 3,6an flödar vid 28"vattenpelare??
om du vill dela med dig av det...

M V H larsson

Posted: 28 Feb 2008, 14:19
by Ximon
larsson wrote:vet du vad en orginal topp till 3,6an flödar vid 28"vattenpelare??
om du vill dela med dig av det...

M V H larsson


Tyvärr flödade vi den aldrig helt orginal.
Ska jag spekulera tippar jag ca 270 cfm.

Posted: 28 Feb 2008, 21:40
by S38B35Turbo
Skulle minnas att en standard flödar under 260cfm vid 28" och 11mm lyft.
Har du några bilder i genomskärning på s38 toppen (standard) som du vill dela med dig av?

Posted: 28 Feb 2008, 22:12
by larsson
S38B35Turbo wrote:Skulle minnas att en standard flödar under 260cfm vid 28" och 11mm lyft.
Har du några bilder i genomskärning på s38 toppen (standard) som du vill dela med dig av?



okej tackar för det... o tack ximon o s38b35t för snabba svar..


M VH