Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

I går gav jag och Viktor (Hanixz här på PPF) oss på att göra ett nytt försök.

Vi hade nu 2st E28 kuddar och samma fästen som tidigare.. alltså E36 325.

Började att sätta ner motorn rak på insugssidan och sedan började sänka...
Vi tittade på tråget och när det var rakt så var vi nöjda.. men va i helvete... det är fortfarande 5cm kvar ner till avgassidans E28 kudde...

Sänker man mer blir lutet mer än M50 och grenröret har tagit i bilen för länge sen.. = va fan nu då... det ska ju funka med denna setupen på kuddar och fästen...

När vi precis skulle ge upp och skita i det hela kläcker Viktor idén om att testa med ett M20 fäste i stället..

Sagt och gjord ur med spisen igen och på med M20 fäste... Nu jävlar...
Grenröret går fritt och lutet är faktiskt ganska bra..
Någonstans mellan M50 och M20 men mycket mer åt M50 hållet.. det är inte mycket felvinkel på tråget.

Jag tycker dock tyvärr att motorn är lite svängd åt vänster (sett framifrån) vilket får mig att lura lite på det som oddis bild visar.

Detta är dock inget jag kan avgöra till 100% än eftersom lådan inte är på än.. Tycker också att motorn sitter ganska högt, kommer det går att få igen huven över Vanos-puckeln?

Setupen nu är:

Avgassisdan: E28 535 kudde med M20 fäste
Insugssidan: E28 535 kudde med E36 fäste



Vad tror ni?


Image
Image
Image
Image
Image



Tråget är inte så snett som det ser ut...

Image


Image
Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jag förstår inte varför det inte passar med E36 fästen och E28 kuddarna :?

Min motor lutade också lite åt vänster som du beksriver det men det ordnar sig då du får på lådan.

Sedan bör org insuget bli högsta punkten, om du ska köra med ett sådant. I vilket fall så får det plats.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
oddis
Posts: 237
Joined: 25 Nov 2005, 16:52
Location: Solør - Norge
Contact:

Post by oddis »

Har akkurat snakket med to "M50 E30" kompisar, och dom hadde eksakt samma problem (!). Dom hadde fel motorfastearmar, noe du også har ut ifra din bild..

Byt til den andra typen som avbildat.

I varsta fall koster dom 250-300kr stk. från BMW.

Det SKA ju funka...
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

pelko wrote:Jag förstår inte varför det inte passar med E36 fästen och E28 kuddarna :?

Min motor lutade också lite åt vänster som du beksriver det men det ordnar sig då du får på lådan.

Sedan bör org insuget bli högsta punkten, om du ska köra med ett sådant. I vilket fall så får det plats.

Mvh Mathias

Hur kan motorn lutning ändra bara för att du får dit en v-låda? sitter motorn fast i fästena så ska ju inte en v-låda spela roll.. om du drar motorn tillrätta genom att skruva dit v-lådan så är de ju INTE så bra kan jag ju säga direkt.. lär ju vara lite spänningar då..

Mvh
Uffe
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

wuffee wrote:
pelko wrote:Jag förstår inte varför det inte passar med E36 fästen och E28 kuddarna :?

Min motor lutade också lite åt vänster som du beksriver det men det ordnar sig då du får på lådan.

Sedan bör org insuget bli högsta punkten, om du ska köra med ett sådant. I vilket fall så får det plats.

Mvh Mathias

Hur kan motorn lutning ändra bara för att du får dit en v-låda? sitter motorn fast i fästena så ska ju inte en v-låda spela roll.. om du drar motorn tillrätta genom att skruva dit v-lådan så är de ju INTE så bra kan jag ju säga direkt.. lär ju vara lite spänningar då..

Mvh
Uffe


Inte den lutningen du tänker på, inte "sidolutet" utan det jag menade var att den åker upp lite mer i framkant, samt att framdelen på motorn åker in lite mot mitten då man drar fast allt.

Jag antar att Chrille inte har dragit fast allting ordentligt då han fick samma resultat som jag då jag inte drog fast mitt, samt att han bara testade dem nya fästena.

Jag förstår din tanke men vi tänker inte på samma sak och hoppas du förstod vad jag menade :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Bara bromservot får plats så kör jag såhär.
Gör det inte det lägger jag ner det här skit-projektet! :evil:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

HELVETE!

Image



Jag kortade ner stången på E21 servot, blev skit bra men inte en chans i helvetet att det får plats med det lutet jag har nu :evil:

Insuget tar i bromservot bigtime...


Blir fan helt galen på den här skitbilen nu...


Jag har kommit fram till några olika alternativ jag kan göra.


1. Byta grenrör och köra helt M50 lutat, då ska ju servot få plats (som Pelko tex.

2. Göra en distansfläns mellan insug och topp på ca 4cm så att insuget hamnar över servot, är dock tveksam till att det räcker till eftersom motorn nog kommer att luta mer bakåt än vad den gör nu när väl lådan är på plats.

3. Ge fullständigt fan i bromsservo och träna upp benet i stället.

4. Sälja projektet och leva gott på pengarna man sparar i stället för att plöja ner dem på den här oranga skitburken!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Bygg ett nytt insug lär ju va smidigast å kostar ju inte så mycke..
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Post by Joachim »

när jag satte inn S50'n i M3'n, satte jag bara dit e28 kuddarna og stoppade motorn rakt i.... inga problem som helst....konstigt
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jag det hade inte varit några som helst problem att köra med E36 fästen och e28 kuddarna om det inte vore för grenröret men nu lutar motorn max vad som går, mer lut så får säkert servot plats men grenröret tar i...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
powerpak
Posts: 228
Joined: 21 Nov 2005, 12:40
Location: Karlskoga

Post by powerpak »

Det kan vara så att du behöver ta ur rambenet lite grand på högersidan för grenröret.
Det är inte alls ovanligt på "m50 i e30" bilar..

Vem har byggt röret?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ska jag ta ur så mycket som det skulle behövas blir det typ inget ramben kvar :)

Grenröret är byggt av BmwPelle för M50 i E30 med M20 lut..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Skippa bromservot och bygg en adapter-platta, funkar kanon inte särklit tungtrampat, tyckte inte jag iaf....

Hoppas de löser sig för dig!
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Christer K
Posts: 305
Joined: 10 Jan 2006, 19:14
Location: Sthlm
Contact:

Post by Christer K »

Ripper wrote:Skippa bromservot och bygg en adapter-platta, funkar kanon inte särklit tungtrampat, tyckte inte jag iaf....

Hoppas de löser sig för dig!


Golf servo är mindre :)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tror inte golfservot hjälper... det är riktigt mycket som felar..

Skiter i bromservo.. får träna benet i stället..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

svetsa egna stål konsoller.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

om man ska ta genvägar borde de väl funka att kapa bort en bit av runnerserna å kör silikonslang mellan? så de blir kortare alltså. borde ju gå att göra rätt enkelt.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Post Reply