Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
I går gav jag och Viktor (Hanixz här på PPF) oss på att göra ett nytt försök.
Vi hade nu 2st E28 kuddar och samma fästen som tidigare.. alltså E36 325.
Började att sätta ner motorn rak på insugssidan och sedan började sänka...
Vi tittade på tråget och när det var rakt så var vi nöjda.. men va i helvete... det är fortfarande 5cm kvar ner till avgassidans E28 kudde...
Sänker man mer blir lutet mer än M50 och grenröret har tagit i bilen för länge sen.. = va fan nu då... det ska ju funka med denna setupen på kuddar och fästen...
När vi precis skulle ge upp och skita i det hela kläcker Viktor idén om att testa med ett M20 fäste i stället..
Sagt och gjord ur med spisen igen och på med M20 fäste... Nu jävlar...
Grenröret går fritt och lutet är faktiskt ganska bra..
Någonstans mellan M50 och M20 men mycket mer åt M50 hållet.. det är inte mycket felvinkel på tråget.
Jag tycker dock tyvärr att motorn är lite svängd åt vänster (sett framifrån) vilket får mig att lura lite på det som oddis bild visar.
Detta är dock inget jag kan avgöra till 100% än eftersom lådan inte är på än.. Tycker också att motorn sitter ganska högt, kommer det går att få igen huven över Vanos-puckeln?
Setupen nu är:
Avgassisdan: E28 535 kudde med M20 fäste
Insugssidan: E28 535 kudde med E36 fäste
Vad tror ni?
Tråget är inte så snett som det ser ut...
Vi hade nu 2st E28 kuddar och samma fästen som tidigare.. alltså E36 325.
Började att sätta ner motorn rak på insugssidan och sedan började sänka...
Vi tittade på tråget och när det var rakt så var vi nöjda.. men va i helvete... det är fortfarande 5cm kvar ner till avgassidans E28 kudde...
Sänker man mer blir lutet mer än M50 och grenröret har tagit i bilen för länge sen.. = va fan nu då... det ska ju funka med denna setupen på kuddar och fästen...
När vi precis skulle ge upp och skita i det hela kläcker Viktor idén om att testa med ett M20 fäste i stället..
Sagt och gjord ur med spisen igen och på med M20 fäste... Nu jävlar...
Grenröret går fritt och lutet är faktiskt ganska bra..
Någonstans mellan M50 och M20 men mycket mer åt M50 hållet.. det är inte mycket felvinkel på tråget.
Jag tycker dock tyvärr att motorn är lite svängd åt vänster (sett framifrån) vilket får mig att lura lite på det som oddis bild visar.
Detta är dock inget jag kan avgöra till 100% än eftersom lådan inte är på än.. Tycker också att motorn sitter ganska högt, kommer det går att få igen huven över Vanos-puckeln?
Setupen nu är:
Avgassisdan: E28 535 kudde med M20 fäste
Insugssidan: E28 535 kudde med E36 fäste
Vad tror ni?
Tråget är inte så snett som det ser ut...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Jag förstår inte varför det inte passar med E36 fästen och E28 kuddarna
Min motor lutade också lite åt vänster som du beksriver det men det ordnar sig då du får på lådan.
Sedan bör org insuget bli högsta punkten, om du ska köra med ett sådant. I vilket fall så får det plats.
Mvh Mathias
Min motor lutade också lite åt vänster som du beksriver det men det ordnar sig då du får på lådan.
Sedan bör org insuget bli högsta punkten, om du ska köra med ett sådant. I vilket fall så får det plats.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
pelko wrote:Jag förstår inte varför det inte passar med E36 fästen och E28 kuddarna
Min motor lutade också lite åt vänster som du beksriver det men det ordnar sig då du får på lådan.
Sedan bör org insuget bli högsta punkten, om du ska köra med ett sådant. I vilket fall så får det plats.
Mvh Mathias
Hur kan motorn lutning ändra bara för att du får dit en v-låda? sitter motorn fast i fästena så ska ju inte en v-låda spela roll.. om du drar motorn tillrätta genom att skruva dit v-lådan så är de ju INTE så bra kan jag ju säga direkt.. lär ju vara lite spänningar då..
Mvh
Uffe
wuffee wrote:pelko wrote:Jag förstår inte varför det inte passar med E36 fästen och E28 kuddarna
Min motor lutade också lite åt vänster som du beksriver det men det ordnar sig då du får på lådan.
Sedan bör org insuget bli högsta punkten, om du ska köra med ett sådant. I vilket fall så får det plats.
Mvh Mathias
Hur kan motorn lutning ändra bara för att du får dit en v-låda? sitter motorn fast i fästena så ska ju inte en v-låda spela roll.. om du drar motorn tillrätta genom att skruva dit v-lådan så är de ju INTE så bra kan jag ju säga direkt.. lär ju vara lite spänningar då..
Mvh
Uffe
Inte den lutningen du tänker på, inte "sidolutet" utan det jag menade var att den åker upp lite mer i framkant, samt att framdelen på motorn åker in lite mot mitten då man drar fast allt.
Jag antar att Chrille inte har dragit fast allting ordentligt då han fick samma resultat som jag då jag inte drog fast mitt, samt att han bara testade dem nya fästena.
Jag förstår din tanke men vi tänker inte på samma sak och hoppas du förstod vad jag menade
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Bara bromservot får plats så kör jag såhär.
Gör det inte det lägger jag ner det här skit-projektet!
Gör det inte det lägger jag ner det här skit-projektet!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
HELVETE!
Jag kortade ner stången på E21 servot, blev skit bra men inte en chans i helvetet att det får plats med det lutet jag har nu
Insuget tar i bromservot bigtime...
Blir fan helt galen på den här skitbilen nu...
Jag har kommit fram till några olika alternativ jag kan göra.
1. Byta grenrör och köra helt M50 lutat, då ska ju servot få plats (som Pelko tex.
2. Göra en distansfläns mellan insug och topp på ca 4cm så att insuget hamnar över servot, är dock tveksam till att det räcker till eftersom motorn nog kommer att luta mer bakåt än vad den gör nu när väl lådan är på plats.
3. Ge fullständigt fan i bromsservo och träna upp benet i stället.
4. Sälja projektet och leva gott på pengarna man sparar i stället för att plöja ner dem på den här oranga skitburken!
Jag kortade ner stången på E21 servot, blev skit bra men inte en chans i helvetet att det får plats med det lutet jag har nu
Insuget tar i bromservot bigtime...
Blir fan helt galen på den här skitbilen nu...
Jag har kommit fram till några olika alternativ jag kan göra.
1. Byta grenrör och köra helt M50 lutat, då ska ju servot få plats (som Pelko tex.
2. Göra en distansfläns mellan insug och topp på ca 4cm så att insuget hamnar över servot, är dock tveksam till att det räcker till eftersom motorn nog kommer att luta mer bakåt än vad den gör nu när väl lådan är på plats.
3. Ge fullständigt fan i bromsservo och träna upp benet i stället.
4. Sälja projektet och leva gott på pengarna man sparar i stället för att plöja ner dem på den här oranga skitburken!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Bygg ett nytt insug lär ju va smidigast å kostar ju inte så mycke..
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
när jag satte inn S50'n i M3'n, satte jag bara dit e28 kuddarna og stoppade motorn rakt i.... inga problem som helst....konstigt
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag det hade inte varit några som helst problem att köra med E36 fästen och e28 kuddarna om det inte vore för grenröret men nu lutar motorn max vad som går, mer lut så får säkert servot plats men grenröret tar i...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Ska jag ta ur så mycket som det skulle behövas blir det typ inget ramben kvar
Grenröret är byggt av BmwPelle för M50 i E30 med M20 lut..
Grenröret är byggt av BmwPelle för M50 i E30 med M20 lut..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Skippa bromservot och bygg en adapter-platta, funkar kanon inte särklit tungtrampat, tyckte inte jag iaf....
Hoppas de löser sig för dig!
Hoppas de löser sig för dig!
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
- Christer K
- Posts: 305
- Joined: 10 Jan 2006, 19:14
- Location: Sthlm
- Contact:
Tror inte golfservot hjälper... det är riktigt mycket som felar..
Skiter i bromservo.. får träna benet i stället..
Skiter i bromservo.. får träna benet i stället..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
om man ska ta genvägar borde de väl funka att kapa bort en bit av runnerserna å kör silikonslang mellan? så de blir kortare alltså. borde ju gå att göra rätt enkelt.
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h