Peter´s SFRO E36 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

TreLingon

Re: Peter´s E36 Turbo SFRO

Post by TreLingon »

erikjakan wrote:Laddtrycksstyrningen fick jobba fint där ;)

Haha 8)
Fredro

Post by Fredro »

Blir fränt! Sen får man komma på något så man får åka fort lagligt oxå :D
Fredrik
070 4567 121
TreLingon

Post by TreLingon »

Fredro wrote:Blir fränt! Sen får man komma på något så man får åka fort lagligt oxå :D

Haha jaha är det det oxå ? :lol:
TreLingon

Post by TreLingon »

Det har varit tyst länge.... Har varit lite hemlig bara 8)

Det har varit mkt jobb och allmänt i livet men nu så är lite lite mera ordning iaf !

Bilen såg ut som hej kom och hjälp mig i lacken så blev rubbing polering och waxning, 8tim senare... Puh :roll:

Image

Men det visade sig att att på Söndagen att kära Bilsport var i Västerås för repotage. Måste ju vara lite fin då...
Front line :)

Image
Image

Sen ville Bilsport åka till stans finaste garage och få alla pärlor på en och samma bild.
Så det fick dom göra glädjeligen !!

Image

Och nej, bilen läcker inge vatten hamnade bara över en vattenpöl !

Image

Sen idag Onsdag var det dags att besikta bilen med SFRO... Sov inte många minuter inatt kan jag lova...
Men fick ett mycket bra beröm och bilen fick bara 1 anmärkning vilket var motorkuddarna får inte vara stumt monterade. Så blir montera några orginal !
Annars ingen anmärkning alls...
Kvarstår gör bullerprov och vägning som blir om 1 vecka om vädret tillåter. Och sedan en vanlig besiktning !

SKÖNT !!!!!!!!!!!

Image

Snart laglig.... Jag längtar !

To be continued ! :)
CarpeDiem

Re: Sv: Peter´s E36 Turbo SFRO

Post by CarpeDiem »

Lycka till med besiktningen, håller tummarna Peter :)
I live my life a quarter mile at a time
Fido85

Post by Fido85 »

Tjena! Riktit skön bil du har byggt dig :) har du tänkt Besikta den som ombyggt fordon med en liten fön eller? :) hur är reglerna med det i sverige? vad behövs för intyg förutom bromspapperintyg? Väldigt fint jobb du gjort! har ett eget också men har stått stilla i många år pga. vissa saker som skett så söker motivation att börja igen...

H Christoffer
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
TreLingon

Post by TreLingon »

Fido85 wrote:Tjena! Riktit skön bil du har byggt dig :) har du tänkt Besikta den som ombyggt fordon med en liten fön eller? :) hur är reglerna med det i sverige? vad behövs för intyg förutom bromspapperintyg? Väldigt fint jobb du gjort! har ett eget också men har stått stilla i många år pga. vissa saker som skett så söker motivation att börja igen...

H Christoffer
Du har pm !
Reaper

Post by Reaper »

Lite samma fråga som föregående. Du får gärna skicka pm :)
Sten

Post by Sten »

Skriv gärna här!
TreLingon

Post by TreLingon »

Balle..... Det kan ta lite tid nu men skam den som ger sig !!

Återkommer med resultatet !

Hej Peter

Tyvärr så reagerade min kontakt inom sfro på din motor.
För stor turbo för den effekten, för lågt laddtryck (min 0,6bar från ca 2000 rpm och uppåt) och för stora spridare (ca 400 är lämpligt till din effekt).
Enl honom så är din bil god för 900+ hk i ditt utförande.

Dom fick följande svar tebx från mig !

Hej Gustaf....

Turbon fungerar ju bevisligen perfekt vilket du vet om !
Och jag har ju ett perfekt laddtryck i mina ögon på 0,5 bar.

En kollega till dig skriv :

Det finns inga fasta regler för just överladdning men det handlar (som jag väl nämnt tidigare) om att uppgiven, och uppmätt effektsiffra ska vara rimlig i förhållande till motorspecen. Vi vill se minst nånstans runt 0,2-0,3 bars laddtryck och det ger normalt sett minst 20-30% effektökning. Moderna motorer kommer sällan under 30%.

Spridarna sa jag till dig att dom är stora. Men att dom sitter på husbilar, bruksbilar Amerikanare osv.
Jag har dom endast för att få en fin tomgång. Om han säger 400 spridare så fungerar dom inte till mitt styrsystem som bara klarar av Bosch 1000cc spridare och dom 1700cc jag använder för e85.

Jag har inte ens soppa så det räcker för 900hk. Jag har som du såg själv, orginal soppaledningar 6mm, orginal fuelrail, orginal btr och 1 soppa pump i tanken...
Hur han får det att räcka till 900hk är ju roligt och intressant. Det räcker max till 4-500 i teorin, sen att turbon klarar av mera effekt det gör väl alla turbos i bruksbilar med så det resonemanget köper jag inte heller...

Så du vet ju själv Gustaf vilket jobb och tid detta har tagit nu när man står på mållinjen och snart får åka lagligt.

Hur ska vi gå vidare ?

Mvh En beskymrad Peter
nookie

Post by nookie »

TreLingon wrote:Balle..... Det kan ta lite tid nu men skam den som ger sig !!

Återkommer med resultatet !

Hej Peter

Tyvärr så reagerade min kontakt inom sfro på din motor.
För stor turbo för den effekten, för lågt laddtryck (min 0,6bar från ca 2000 rpm och uppåt) och för stora spridare (ca 400 är lämpligt till din effekt).
Enl honom så är din bil god för 900+ hk i ditt utförande.

Dom fick följande svar tebx från mig !

Hej Gustaf....

Turbon fungerar ju bevisligen perfekt vilket du vet om !
Och jag har ju ett perfekt laddtryck i mina ögon på 0,5 bar.

En kollega till dig skriv :

Det finns inga fasta regler för just överladdning men det handlar (som jag väl nämnt tidigare) om att uppgiven, och uppmätt effektsiffra ska vara rimlig i förhållande till motorspecen. Vi vill se minst nånstans runt 0,2-0,3 bars laddtryck och det ger normalt sett minst 20-30% effektökning. Moderna motorer kommer sällan under 30%.

Spridarna sa jag till dig att dom är stora. Men att dom sitter på husbilar, bruksbilar Amerikanare osv.
Jag har dom endast för att få en fin tomgång. Om han säger 400 spridare så fungerar dom inte till mitt styrsystem som bara klarar av Bosch 1000cc spridare och dom 1700cc jag använder för e85.

Jag har inte ens soppa så det räcker för 900hk. Jag har som du såg själv, orginal soppaledningar 6mm, orginal fuelrail, orginal btr och 1 soppa pump i tanken...
Hur han får det att räcka till 900hk är ju roligt och intressant. Det räcker max till 4-500 i teorin, sen att turbon klarar av mera effekt det gör väl alla turbos i bruksbilar med så det resonemanget köper jag inte heller...

Så du vet ju själv Gustaf vilket jobb och tid detta har tagit nu när man står på mållinjen och snart får åka lagligt.

Hur ska vi gå vidare ?

Mvh En beskymrad Peter
Tjena, jag e nog dum eller trög, kanske lite av varje men den första delen i ditt inlägg är skrivet av någon här på forumet och du svarade med resterande efter "Hej Gustaf..."? För isf fattar jag, anledningen till att jag frågar är för att jag håller på med samma projekt som du, men jag har haft en sfro gubbe från Malmö och gjort en byggbesiktning på min kärra och där va inga ledsamheter över vad jag hade för prylar i motorn, jag menar för tillfället sitter det visserligen 630 spridare och en Box med fekzen chip i men han såg ju att de låg 1200 spridare o ett vipec på bänken som ska i och iom att både du och jag får ligga på typ 300 hk lagligt så kan jag tycka som du att de e skit samma vad motorn är god för när man kan visa papper på effekt som är tillåten och det höll han med om som gjorde byggbesiktningen, hör med nån annan som håller på med sfro kanske, verkar som man kan få väldigt olika bud av dom.
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld :(
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
TreLingon

Post by TreLingon »

Vi får se hur det går !

I värsta fall får jag väl byta turbo och spridare..

Inte mera än så och inget jag lider av.
Tar bara lite längre tid men skiten kommer gå igenom i vilket fall så
Reaper

Post by Reaper »

Grymt Peter. Är vi i alla fall två lagliga bmw tyrrbos i Vås :)
therealpinto

Post by therealpinto »

Vi (SFRO) har haft långa dialoger med Transportstyrelsen och besiktningsorganen, samt trafikpolisen, om dessa bilar med ombyggda motorer. För att rädda kvar reglerna som medger ombyggnad (typ turbokonvertering) har vi kommit till ett läge där myndigheternas krav är att vi "låser" effekten på motorerna genom att tydligt specificera ett antal komponenter som begränsar effektuttaget - normalt sett turbo och spridare.

Självklart är det helt normalt att det finns en viss överkapacitet även i dessa delar men det är inte rimligt att de är specificerade till tredubbla effekten... Alltså en turbo som PPF anger vara god för 900 hk på en motor där man anger 300 hk, som exempel.

Om vi (SFRO) inte följer detta riskerar vi att reglerna stryps helt, det är vår trovärdighet som är på spel. Vi vill inte riskerar reglerna, vi vill ju att folk ska få bygga bilar.

Allt detta är ganska nytt och inte helt enkelt att bedöma som besiktningsman. Vi jobbar kontinuerligt med bättre stöd för både besiktningsmän och byggare att göra rätt från början men tyvärr är det så här på våren rätt hög belastning på oss. De flesta av oss har ju vanliga jobb vid sidan av och det är ingen som betalar oss för att ta fram riktlinjer och arbetsmetoder.

Kortfattat kan man säga att det vi vill se på en turbokonverterad motor är ett rimligt laddtryck (tidigare har vi pratat om absolut lägst typ 0,2-0,3 bar, men det är på standard kompression - kompressionssänker man så bygger man för högre laddtryck så då är runt 0,5-0,6 bar kanske minimum). Normalt sett får man minst cirka 10% effektökning per 0,1 bar laddtryck så effektintyget ska stämma ungefär med det. Spridare och turbo ska vara anpassade för angiven effekt. Om motorn är mätt till 300 hk bör aggregatets angivna maxeffekt inte vara mer än kanske runt 50% högre.

Jag hoppas att ni förstår vårt agerande. BTW, det är inte jag som besiktat bilen ifråga.

Gustaf Ulander, SFRO
TreLingon

Post by TreLingon »

Jag förstår vad du menar Gustaf men känns sådär att fallera på mållinjen efter mkt jobb och många tusenlappar senare..

Vi får se vad som händer i veckan som kommer !
therealpinto

Post by therealpinto »

Jag förstår det och det är bara att beklaga att vi inte kunnat vara tydligare. Det är mycket därför jag skriver detta, för att andra inte ska hamna i samma sits.

Gustaf
TreLingon

Post by TreLingon »

Sjukt synd då allt fungerar klockrent !! :(

Ska se vad min SFRO ansvarig säger på måndag annars byter jag spridare och turbo !

Inte mer än så !
Post Reply