e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by pizza »

peppe wrote:Grattis ippe!

Kul att du gämför M50 med M20, jag menar du kunde ju valt någon annan motor att gämföra mot förutom BMWs genom tiderna sämsta :)

Ut och snyt, lär slira på gött med 800wnm


Jag såg då inget om M30 ;) ....
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Big Al
Posts: 28
Joined: 13 Dec 2005, 21:30
Location: Skelleftehamn
Contact:

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by Big Al »

Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till :)
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by Pimplaren »

Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till :)
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?



Helt säker på detta?

Jag har hört att Precision är 10 år gamla Garrett grejer.
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by M-techer »

Tycker inte det känns motiverat att bajsa Garrett i halsen.

De är inga amatörer direkt.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
Big Al
Posts: 28
Joined: 13 Dec 2005, 21:30
Location: Skelleftehamn
Contact:

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by Big Al »

Helt säker på det. Precision är lite bättre trots att de från grunden är byggda från Garrett delar, t.ex deras billethjul är en kopia på Garretts hjul fast gjord i billet och tillsnyggat.
Att de kan göra "Garrettdelar" bättre än Garrett själva är rättså ironiskt.

De börjar snart vara amatörer på turbomarknaden, de hänger inte riktigt med i utvecklingen, nu har Honeywell t.om lagt ner motorsportavdelningen i Torrance Califoninen, det känns ju väldigt framåt i utvecklingen. De börjar tyvärr vara för vinst-intresserade.

Läs och begrunda. http://www.supraforums.com/forum/showth ... t-employee Nu är han ju väldigt bitter men ...
Så jag lär iaf bajsa Garrett i halsen ett tag till :P
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by Bmwandreas »

Pimplaren wrote:
Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till :)
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?



Helt säker på detta?

Jag har hört att Precision är 10 år gamla Garrett grejer.


Haha skojar du? Alla världens snabbaste bilar har Precison. Och det är fakta :D
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by Micke johansson »

Har dom börjat med kompressorer också ? :) :lol: :lol:

Precison kommer ja aldrig köpa!

Image
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by Pimplaren »

Bmwandreas wrote:
Pimplaren wrote:
Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till :)
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?



Helt säker på detta?

Jag har hört att Precision är 10 år gamla Garrett grejer.


Haha skojar du? Alla världens snabbaste bilar har Precison. Och det är fakta :D


Nej förfan, en vit liten fågel viskade i mitt öra! :)

Men visst, din bil är fränast på forat! nöjd nu? :lol:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by ippe »

Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till :)
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?



Effektkurvan håller sig stadigt trots laddtrycket sjunker. Avgassystemet är för litet därför vi prövade med bara 3,5" downpipe och då gav den typ 40hk mer :). Annars tror jag turbon är i bott preppad eller ej.

Kommer inte köpa en garret till den här maskinen utan den är så sjukt solid som den är nu bara starta och fara dit man vill.

Dock har jag ju en 3liters vevaxel i garaget och det i kombination med tankar på Bw´s aggregat kan ju bli något skoj. Dock har jag handlat för mycket leksaker på sista tiden för att igentligen ens våga tänka på att bygga just nu !

Fullsmetad 328ci helt kär i komfort blev jag :)

Image

Ktm 525 smr -05 Tväääärskojj för så lite pengar gentemot bilar :D stor kärlek till denna

Image
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Big Al
Posts: 28
Joined: 13 Dec 2005, 21:30
Location: Skelleftehamn
Contact:

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad

Post by Big Al »

Jo turbon är nästan bottnad, 630whp är rättså nära choke. 640hk och uppmot 730hk på veven beroende på kompressormappen är choke
Var därför jag undra hur mkt du tappa i drivlinan så man vet hur mkt det är i motorn och om avgassystemet inte bromsar.
Går alltid få ut mer om man preppar då man kan t.ex flytta choke, men de är klart ligger man väldigt nära choke så har man endå lyckats kan jag tycka :)

Jo krångla inte till det, byt ev avgas och kör bilen :)
Big Al
Posts: 28
Joined: 13 Dec 2005, 21:30
Location: Skelleftehamn
Contact:

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad

Post by Big Al »

En "perfekt" laddkurva peakar vid maxvrid för att sen dala lite på varv så effektkurvan ligger helt plan från maxvrid till varvstopp.
Nu verkar det som ippes är som min "perfekta" laddkurva , har dock inte sett bromspappret men gissar att så är fallet :)

Såklart att ny turbo med rätt mått är alltid att föredra vid högre effekt. Men problemet brukar sällan vara att kompressorn chokar, är nästan alltid turbin som sticker i mottryck så effekten dyker och kompressorn hamnar då aldrig i choke.

Märks att du inte har koll på flödesprepparering av turboaggregat. Det går trolla väldigt mycket med turbos t.ex sänka mottryck, flytta choke utan att flytta surge, förbättra verkningsgrad vid högre PR osv osv.
Om man i teorin preppar en "förliten" turbo ist för att byta till en större så kommer den mindre att köra ifrån den som har större om effekten är lika då spoolen alltid är bättre på den mindre. Men man kan inte trolla hur mkt som helst finns såklart en gräns där även den mindre inte går preppa mer. Var därför jag fråga ippe lite olika frågor för att ta reda på hur mkt mer från turbon det fanns att ge, då det lät som han var sugen på lite mer effekt.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad

Post by ippe »

Varit en kul sommar. Lirat riktigt bra endast gått åt en koppling på rätt mycket körning..
Nu är det dock färdigkört, tror toppackingen sagt sitt när det blev lite väl med laddtryck på ett långpull på 5an. Så tack för i sommar får se vad man ska hitta på till vintern. Karossfix står på schemat iaf...

Image
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad

Post by Casy »

snygg e den :) gillar röda E36or ja
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
zuxe
Posts: 200
Joined: 09 Apr 2011, 18:28
Location: Gävle

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad

Post by zuxe »

Har suttit och läst igenom hela din projekttråd nu ikväll på ett svep. Och jag är väldigt imponerad av din kämparglöd måste jag säga! :)

Antar att man själv kommer lägga undan lite pengar nu och köpa sig lite gosaker till 325an, tack vare dig! :wink:

Riktigt riktigt go bil, gillar den riktigt starkt! :!:
Bmw 325 e36 -93
Bmw 325 e30 touring 89 - m50 turboprojekt!
Bmw m3 e30 touring 94 m60b40 projekt!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad

Post by ippe »

Fan va kul att läsa såhär på morgonkvisten :) Tack!

Kör hårt det är en riktigt rolig men ack så dyr hobby!
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
zuxe
Posts: 200
Joined: 09 Apr 2011, 18:28
Location: Gävle

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad

Post by zuxe »

ippe wrote:Fan va kul att läsa såhär på morgonkvisten :) Tack!

Kör hårt det är en riktigt rolig men ack så dyr hobby!

Får jag fråga ungefär hur mycket du la ut innan den smidda bottendelen dök upp?

Mvh z
Bmw 325 e36 -93
Bmw 325 e30 touring 89 - m50 turboprojekt!
Bmw m3 e30 touring 94 m60b40 projekt!
Post Reply