Jag såg då inget om M30 ....peppe wrote:Grattis ippe!
Kul att du gämför M50 med M20, jag menar du kunde ju valt någon annan motor att gämföra mot förutom BMWs genom tiderna sämsta
Ut och snyt, lär slira på gött med 800wnm
e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Helt säker på detta?
Jag har hört att Precision är 10 år gamla Garrett grejer.
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Tycker inte det känns motiverat att bajsa Garrett i halsen.
De är inga amatörer direkt.
De är inga amatörer direkt.
Aaah det är rätt stökigt...
0709-854845.
0709-854845.
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Helt säker på det. Precision är lite bättre trots att de från grunden är byggda från Garrett delar, t.ex deras billethjul är en kopia på Garretts hjul fast gjord i billet och tillsnyggat.
Att de kan göra "Garrettdelar" bättre än Garrett själva är rättså ironiskt.
De börjar snart vara amatörer på turbomarknaden, de hänger inte riktigt med i utvecklingen, nu har Honeywell t.om lagt ner motorsportavdelningen i Torrance Califoninen, det känns ju väldigt framåt i utvecklingen. De börjar tyvärr vara för vinst-intresserade.
Läs och begrunda. http://www.supraforums.com/forum/showth ... t-employee" onclick="window.open(this.href);return false; Nu är han ju väldigt bitter men ...
Så jag lär iaf bajsa Garrett i halsen ett tag till
Att de kan göra "Garrettdelar" bättre än Garrett själva är rättså ironiskt.
De börjar snart vara amatörer på turbomarknaden, de hänger inte riktigt med i utvecklingen, nu har Honeywell t.om lagt ner motorsportavdelningen i Torrance Califoninen, det känns ju väldigt framåt i utvecklingen. De börjar tyvärr vara för vinst-intresserade.
Läs och begrunda. http://www.supraforums.com/forum/showth ... t-employee" onclick="window.open(this.href);return false; Nu är han ju väldigt bitter men ...
Så jag lär iaf bajsa Garrett i halsen ett tag till
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Haha skojar du? Alla världens snabbaste bilar har Precison. Och det är faktaPimplaren wrote:Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Helt säker på detta?
Jag har hört att Precision är 10 år gamla Garrett grejer.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Har dom börjat med kompressorer också ?
Precison kommer ja aldrig köpa!
Precison kommer ja aldrig köpa!
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Nej förfan, en vit liten fågel viskade i mitt öra!Bmwandreas wrote:Haha skojar du? Alla världens snabbaste bilar har Precison. Och det är faktaPimplaren wrote:Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Helt säker på detta?
Jag har hört att Precision är 10 år gamla Garrett grejer.
Men visst, din bil är fränast på forat! nöjd nu?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Effektkurvan håller sig stadigt trots laddtrycket sjunker. Avgassystemet är för litet därför vi prövade med bara 3,5" downpipe och då gav den typ 40hk mer . Annars tror jag turbon är i bott preppad eller ej.
Kommer inte köpa en garret till den här maskinen utan den är så sjukt solid som den är nu bara starta och fara dit man vill.
Dock har jag ju en 3liters vevaxel i garaget och det i kombination med tankar på Bw´s aggregat kan ju bli något skoj. Dock har jag handlat för mycket leksaker på sista tiden för att igentligen ens våga tänka på att bygga just nu !
Fullsmetad 328ci helt kär i komfort blev jag
Ktm 525 smr -05 Tväääärskojj för så lite pengar gentemot bilar stor kärlek till denna
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Jo turbon är nästan bottnad, 630whp är rättså nära choke. 640hk och uppmot 730hk på veven beroende på kompressormappen är choke
Var därför jag undra hur mkt du tappa i drivlinan så man vet hur mkt det är i motorn och om avgassystemet inte bromsar.
Går alltid få ut mer om man preppar då man kan t.ex flytta choke, men de är klart ligger man väldigt nära choke så har man endå lyckats kan jag tycka
Jo krångla inte till det, byt ev avgas och kör bilen
Var därför jag undra hur mkt du tappa i drivlinan så man vet hur mkt det är i motorn och om avgassystemet inte bromsar.
Går alltid få ut mer om man preppar då man kan t.ex flytta choke, men de är klart ligger man väldigt nära choke så har man endå lyckats kan jag tycka
Jo krångla inte till det, byt ev avgas och kör bilen
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
En "perfekt" laddkurva peakar vid maxvrid för att sen dala lite på varv så effektkurvan ligger helt plan från maxvrid till varvstopp.
Nu verkar det som ippes är som min "perfekta" laddkurva , har dock inte sett bromspappret men gissar att så är fallet
Såklart att ny turbo med rätt mått är alltid att föredra vid högre effekt. Men problemet brukar sällan vara att kompressorn chokar, är nästan alltid turbin som sticker i mottryck så effekten dyker och kompressorn hamnar då aldrig i choke.
Märks att du inte har koll på flödesprepparering av turboaggregat. Det går trolla väldigt mycket med turbos t.ex sänka mottryck, flytta choke utan att flytta surge, förbättra verkningsgrad vid högre PR osv osv.
Om man i teorin preppar en "förliten" turbo ist för att byta till en större så kommer den mindre att köra ifrån den som har större om effekten är lika då spoolen alltid är bättre på den mindre. Men man kan inte trolla hur mkt som helst finns såklart en gräns där även den mindre inte går preppa mer. Var därför jag fråga ippe lite olika frågor för att ta reda på hur mkt mer från turbon det fanns att ge, då det lät som han var sugen på lite mer effekt.
Nu verkar det som ippes är som min "perfekta" laddkurva , har dock inte sett bromspappret men gissar att så är fallet
Såklart att ny turbo med rätt mått är alltid att föredra vid högre effekt. Men problemet brukar sällan vara att kompressorn chokar, är nästan alltid turbin som sticker i mottryck så effekten dyker och kompressorn hamnar då aldrig i choke.
Märks att du inte har koll på flödesprepparering av turboaggregat. Det går trolla väldigt mycket med turbos t.ex sänka mottryck, flytta choke utan att flytta surge, förbättra verkningsgrad vid högre PR osv osv.
Om man i teorin preppar en "förliten" turbo ist för att byta till en större så kommer den mindre att köra ifrån den som har större om effekten är lika då spoolen alltid är bättre på den mindre. Men man kan inte trolla hur mkt som helst finns såklart en gräns där även den mindre inte går preppa mer. Var därför jag fråga ippe lite olika frågor för att ta reda på hur mkt mer från turbon det fanns att ge, då det lät som han var sugen på lite mer effekt.
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Varit en kul sommar. Lirat riktigt bra endast gått åt en koppling på rätt mycket körning..
Nu är det dock färdigkört, tror toppackingen sagt sitt när det blev lite väl med laddtryck på ett långpull på 5an. Så tack för i sommar får se vad man ska hitta på till vintern. Karossfix står på schemat iaf...
Nu är det dock färdigkört, tror toppackingen sagt sitt när det blev lite väl med laddtryck på ett långpull på 5an. Så tack för i sommar får se vad man ska hitta på till vintern. Karossfix står på schemat iaf...
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
snygg e den gillar röda E36or ja
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Har suttit och läst igenom hela din projekttråd nu ikväll på ett svep. Och jag är väldigt imponerad av din kämparglöd måste jag säga!
Antar att man själv kommer lägga undan lite pengar nu och köpa sig lite gosaker till 325an, tack vare dig!
Riktigt riktigt go bil, gillar den riktigt starkt!
Antar att man själv kommer lägga undan lite pengar nu och köpa sig lite gosaker till 325an, tack vare dig!
Riktigt riktigt go bil, gillar den riktigt starkt!
Bmw 325 e36 -93
Bmw 325 e30 touring 89 - m50 turboprojekt!
Bmw m3 e30 touring 94 m60b40 projekt!
Bmw 325 e30 touring 89 - m50 turboprojekt!
Bmw m3 e30 touring 94 m60b40 projekt!
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Fan va kul att läsa såhär på morgonkvisten Tack!
Kör hårt det är en riktigt rolig men ack så dyr hobby!
Kör hårt det är en riktigt rolig men ack så dyr hobby!
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Får jag fråga ungefär hur mycket du la ut innan den smidda bottendelen dök upp?ippe wrote:Fan va kul att läsa såhär på morgonkvisten Tack!
Kör hårt det är en riktigt rolig men ack så dyr hobby!
Mvh z
Bmw 325 e36 -93
Bmw 325 e30 touring 89 - m50 turboprojekt!
Bmw m3 e30 touring 94 m60b40 projekt!
Bmw 325 e30 touring 89 - m50 turboprojekt!
Bmw m3 e30 touring 94 m60b40 projekt!