Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ximon wrote:Till att börja med. Motorn kommer köras på metanol, och därför ganska högt komp, och även högt laddtryck.

Robbz: Tack! Kolvarnas konstruktion är inte 100% klar ännu. Men den bör bli i början av veckan.

Bäckis: Så sant!

Emil: Du kom fram till formeln till slut :) Jag satt och bläddrade i formelsamlingen, men hittade ingen som gick applicera på det aktuella problemet. Dock ser resultatet klokt ut!

Nobbe: Hehe.. Jag får alltid ett smile i ansiktet när jag läser dina inlägg :)
Jag/vi vill även få en pigg sugmotor, och på så sätt kunna få snurr på grejerna fortare, då det inte är läge att stå och ladda 3 sek efter starten gått :wink:

Bmwandreas: Det var väl du som sa att 488an var mer lämpad för högre laddtryck? Har du någon kompressormapp tom?
Mm 88an är mer lämpad för ladd än min S480 (1.5-2 bar) .
Kan nog ordna en kompressormapp åt dig..
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

robbz wrote:hehe ja som sagt mycket disskusion blir det när man pratar laddtryck VS komp.

anledningen till att jag undrade det, var för när man sitter och dreglar på gurneyflap och ser att 1986 åkte man med 7.5:1 i komp och 5,5bar övertryck vilket resulterade i 1300hk, i en m12:a!!
-visst är det mycket hokus pokus gjort i toppen, men vi snackar ändå
1,5lit 4:a hehe, så blir man lite nyfiken på ditt recept.

men ska du köra metis så har jag ingen erfarenhet alls om det så, den som lever får se...

nobbe: förstår att du har svårt att sova om nätterna, du kan ju inte göra nåt annat än att ligga o spekulera o klura ut formler på allt :wink: , och oftast så verkar allt stämma, lill einstein :D

/mvh
VP C16 rekomenderas för motorer med mycket laddtryck och upp till 16:1 i kompression:)

Och en sak till, tänk dig temperaturökning 2 bar vs 3 bar på en motor. Då spikar det mycket lättare också.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bmwandreas wrote:
robbz wrote:hehe ja som sagt mycket disskusion blir det när man pratar laddtryck VS komp.

anledningen till att jag undrade det, var för när man sitter och dreglar på gurneyflap och ser att 1986 åkte man med 7.5:1 i komp och 5,5bar övertryck vilket resulterade i 1300hk, i en m12:a!!
-visst är det mycket hokus pokus gjort i toppen, men vi snackar ändå
1,5lit 4:a hehe, så blir man lite nyfiken på ditt recept.

men ska du köra metis så har jag ingen erfarenhet alls om det så, den som lever får se...

nobbe: förstår att du har svårt att sova om nätterna, du kan ju inte göra nåt annat än att ligga o spekulera o klura ut formler på allt :wink: , och oftast så verkar allt stämma, lill einstein :D

/mvh
VP C16 rekomenderas för motorer med mycket laddtryck och upp till 16:1 i kompression:)

Och en sak till, tänk dig temperaturökning 2 bar vs 3 bar på en motor. Då spikar det mycket lättare också.
det är ju därför man sänker kompet, för att kompensera lite grann :wink:

jasså 16:1 i komp, fy fan vilket bränsle alltså, vad får man dega upp för en tunna sånt?

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

tyvärr har vi sådana regler i svea rike att vi inte får köra på sportiga bränslen, då alla som är lite elaka innehåller bly. många andra länder i närheten tillåter sådana
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Bmwandreas wrote:Bara det blir sveriges snabbaste BMW så blir jag nöjd. Annars försvinner sponsringen:)
det är alltså under Vidars 7,83 för at kvala in som sveriges snabbaste BMW, eller räknas Vidar som svensk?

http://www.youtube.com/watch?v=EST3IjzD ... re=related
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

robbz wrote:
Bmwandreas wrote:
robbz wrote:hehe ja som sagt mycket disskusion blir det när man pratar laddtryck VS komp.

anledningen till att jag undrade det, var för när man sitter och dreglar på gurneyflap och ser att 1986 åkte man med 7.5:1 i komp och 5,5bar övertryck vilket resulterade i 1300hk, i en m12:a!!
-visst är det mycket hokus pokus gjort i toppen, men vi snackar ändå
1,5lit 4:a hehe, så blir man lite nyfiken på ditt recept.

men ska du köra metis så har jag ingen erfarenhet alls om det så, den som lever får se...

nobbe: förstår att du har svårt att sova om nätterna, du kan ju inte göra nåt annat än att ligga o spekulera o klura ut formler på allt :wink: , och oftast så verkar allt stämma, lill einstein :D

/mvh
VP C16 rekomenderas för motorer med mycket laddtryck och upp till 16:1 i kompression:)

Och en sak till, tänk dig temperaturökning 2 bar vs 3 bar på en motor. Då spikar det mycket lättare också.
det är ju därför man sänker kompet, för att kompensera lite grann :wink:

jasså 16:1 i komp, fy fan vilket bränsle alltså, vad får man dega upp för en tunna sånt?

/mvh
Frågan är om de är mycket dyrare en typ csp.. men åker man dit med o köra på de här i sverige så får man nog rätt grova böter för miljöbrott :/

alla supra nissar åker på c16 i usa och dom har duktigt med effekt.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

FoX wrote:
Bmwandreas wrote:Bara det blir sveriges snabbaste BMW så blir jag nöjd. Annars försvinner sponsringen:)
det är alltså under Vidars 7,83 för at kvala in som sveriges snabbaste BMW, eller räknas Vidar som svensk?

http://www.youtube.com/watch?v=EST3IjzD ... re=related
Nej han är Norsk.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Den ska ju bli världens snabbaste..Go Simon go! 8)
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Klart det räknas som det officiella svenska rekordet för snabbaste BMW...Tommy Tiger ägde 50% om inte mer...Vidar körde o meckade..

Second place first looser...

Ladda 2,5bar o dra iväg på 1.10/60-fot så ska du se d ordnar sig ;)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Tommy har inte rört en skruv, så i mina ögon är det Vidars förtjänst.
Tro mig jag vet:)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Med tanke på däck, chassie, motor och växellåda så bör 1.10 vara fullt rimligt.

Min gamla med sämre chassie(ej dubbelram), 650 hk och 11,5x28" slicks klämde ju 1.21 i år. Får se vad det blir med större däclk och mer motor. men jag är säker på att det inte blir sämre.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Vad har snabbaste svenska bmw åkt? Är det 8,3x eller vad är det?

Ximon, du måste väl se till att volvokillarna som åker småmotorer får nånting att bita i iaf! ;)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

M3JONAS wrote:Vad har snabbaste svenska bmw åkt? Är det 8,3x eller vad är det?

Ximon, du måste väl se till att volvokillarna som åker småmotorer får nånting att bita i iaf! ;)
Mmm. Avestas stolthet inom dragracing, Christer Adeén har kört 7.40 med bromsade 1034hk i en bil som väger runt 1050 vill jag minnas.

Bara Simon hamnar på rätt sida om 1:1 i vikt/effekt så bör det kunna gå liknande tider. 1200-1300hk bör ju gå bra att få till :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
phredde
Posts: 29
Joined: 14 Jan 2006, 17:18
Location: Skellefte
Contact:

Post by phredde »

Ja det är tur ni inte sätter låga krav på Simon... :wink: Kom lite mer speedparts idag som jag och han ska hämta snart så det lär väl komma lite mer bilder snart. :)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nej, kraven är på miniminivå :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Bäckis wrote:Nej, kraven är på miniminivå :)
Vilken tur jag vet att ni sitter där med dunvästarna på och skriver med "glimten i ögat" :wink:
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Jag tror det är nog med spekulationer i den här tråden nu.
Att skämta är en sak, men att sitta och tror man är chef för att man synts i bakunden av nån lokal idol och sen sitta och leka internet-soldat, nej det klarar jag mig ifrån.
Jag har tydligt tidigare klargjort att det är på banan man ska visa upp sig, och inte på internet.

De flesta förstår nog min poäng.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply