Ximon wrote:Till att börja med. Motorn kommer köras på metanol, och därför ganska högt komp, och även högt laddtryck.
Robbz: Tack! Kolvarnas konstruktion är inte 100% klar ännu. Men den bör bli i början av veckan.
Bäckis: Så sant!
Emil: Du kom fram till formeln till slut Jag satt och bläddrade i formelsamlingen, men hittade ingen som gick applicera på det aktuella problemet. Dock ser resultatet klokt ut!
Nobbe: Hehe.. Jag får alltid ett smile i ansiktet när jag läser dina inlägg
Jag/vi vill även få en pigg sugmotor, och på så sätt kunna få snurr på grejerna fortare, då det inte är läge att stå och ladda 3 sek efter starten gått
Bmwandreas: Det var väl du som sa att 488an var mer lämpad för högre laddtryck? Har du någon kompressormapp tom?
Mm 88an är mer lämpad för ladd än min S480 (1.5-2 bar) .
Kan nog ordna en kompressormapp åt dig..
robbz wrote:hehe ja som sagt mycket disskusion blir det när man pratar laddtryck VS komp.
anledningen till att jag undrade det, var för när man sitter och dreglar på gurneyflap och ser att 1986 åkte man med 7.5:1 i komp och 5,5bar övertryck vilket resulterade i 1300hk, i en m12:a!!
-visst är det mycket hokus pokus gjort i toppen, men vi snackar ändå
1,5lit 4:a hehe, så blir man lite nyfiken på ditt recept.
men ska du köra metis så har jag ingen erfarenhet alls om det så, den som lever får se...
nobbe: förstår att du har svårt att sova om nätterna, du kan ju inte göra nåt annat än att ligga o spekulera o klura ut formler på allt , och oftast så verkar allt stämma, lill einstein
/mvh
VP C16 rekomenderas för motorer med mycket laddtryck och upp till 16:1 i kompression:)
Och en sak till, tänk dig temperaturökning 2 bar vs 3 bar på en motor. Då spikar det mycket lättare också.
robbz wrote:hehe ja som sagt mycket disskusion blir det när man pratar laddtryck VS komp.
anledningen till att jag undrade det, var för när man sitter och dreglar på gurneyflap och ser att 1986 åkte man med 7.5:1 i komp och 5,5bar övertryck vilket resulterade i 1300hk, i en m12:a!!
men ska du köra metis så har jag ingen erfarenhet alls om det så, den som lever får se...
nobbe: förstår att du har svårt att sova om nätterna, du kan ju inte göra nåt annat än att ligga o spekulera o klura ut formler på allt , och oftast så verkar allt stämma, lill einstein
/mvh
VP C16 rekomenderas för motorer med mycket laddtryck och upp till 16:1 i kompression:)
Och en sak till, tänk dig temperaturökning 2 bar vs 3 bar på en motor. Då spikar det mycket lättare också.
det är ju därför man sänker kompet, för att kompensera lite grann
jasså 16:1 i komp, fy fan vilket bränsle alltså, vad får man dega upp för en tunna sånt?
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
tyvärr har vi sådana regler i svea rike att vi inte får köra på sportiga bränslen, då alla som är lite elaka innehåller bly. många andra länder i närheten tillåter sådana
/mvh
det är ju därför man sänker kompet, för att kompensera lite grann
jasså 16:1 i komp, fy fan vilket bränsle alltså, vad får man dega upp för en tunna sånt?
/mvh
Frågan är om de är mycket dyrare en typ csp.. men åker man dit med o köra på de här i sverige så får man nog rätt grova böter för miljöbrott :/
alla supra nissar åker på c16 i usa och dom har duktigt med effekt.
Med tanke på däck, chassie, motor och växellåda så bör 1.10 vara fullt rimligt.
Min gamla med sämre chassie(ej dubbelram), 650 hk och 11,5x28" slicks klämde ju 1.21 i år. Får se vad det blir med större däclk och mer motor. men jag är säker på att det inte blir sämre.
Ja det är tur ni inte sätter låga krav på Simon... Kom lite mer speedparts idag som jag och han ska hämta snart så det lär väl komma lite mer bilder snart.
Jag tror det är nog med spekulationer i den här tråden nu.
Att skämta är en sak, men att sitta och tror man är chef för att man synts i bakunden av nån lokal idol och sen sitta och leka internet-soldat, nej det klarar jag mig ifrån.
Jag har tydligt tidigare klargjort att det är på banan man ska visa upp sig, och inte på internet.
De flesta förstår nog min poäng.
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;