Page 31 of 48
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 25 Mar 2014, 20:58
by Fredro
passar skiten då?

Ser ju bra ut!

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 26 Mar 2014, 01:45
by TreLingon
Fredro wrote:passar skiten då?

Ser ju bra ut!

Passar perfekt

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 26 Mar 2014, 20:53
by erikjakan
Var köpte du adapterkitet?
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 26 Mar 2014, 23:10
by TreLingon
erikjakan wrote:Var köpte du adapterkitet?
Finns många flera modeller av dessa på Ebay Erik, men jag tog denna !
http://m.ebay.com/itm/321271771207?nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 28 Mar 2014, 10:48
by Sten
Grymt snygg och välbyggd bil!
Vet inte om jag bommat men vad är "receptet" att få igenom bilen som ombyggt fordon?
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 30 Mar 2014, 01:07
by TreLingon
Sten wrote:Grymt snygg och välbyggd bil!
Vet inte om jag bommat men vad är "receptet" att få igenom bilen som ombyggt fordon?
Byta allt på bilen och göra det rent och fint
Finns liksom inget att klaga över på min bil och kan SFRO killen mera om E36 än jag så blir jag imponerad om han har synpunkter...
Allt går att förklara om var och hur jag har gjort allt...
Klart jag är lite orolig men det ska nog gå bra !
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 30 Mar 2014, 08:46
by Sten
Ok,men du ska åka med M50?
Jag har för mig att när en bil har den motortypen som orginal så är det "för lite ombyggt",
jag vet ej men tycker det är så svårt att veta vad kravet är....
Bygg om så mycket som möjligt fick jag rådet....
Men minimum är väl bromsar och drivlina och då ska det inte gå med "orginal" motor!?
Alltså om motortypen finns till bilmodellen.
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 30 Mar 2014, 08:59
by johankihl
Sten wrote:Ok,men du ska åka med M50?
Jag har för mig att när en bil har den motortypen som orginal så är det "för lite ombyggt",
jag vet ej men tycker det är så svårt att veta vad kravet är....
Bygg om så mycket som möjligt fick jag rådet....
Men minimum är väl bromsar och drivlina och då ska det inte gå med "orginal" motor!?
Alltså om motortypen finns till bilmodellen.
b20 till b25 ska funka. Men hellre ändra mer än "bolt-on" lösningar. Allt är en tolkningsfråga som just din besiktningsman bestämmer.
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 31 Mar 2014, 00:46
by TreLingon
johankihl wrote:Sten wrote:Ok,men du ska åka med M50?
Jag har för mig att när en bil har den motortypen som orginal så är det "för lite ombyggt",
jag vet ej men tycker det är så svårt att veta vad kravet är....
Bygg om så mycket som möjligt fick jag rådet....
Men minimum är väl bromsar och drivlina och då ska det inte gå med "orginal" motor!?
Alltså om motortypen finns till bilmodellen.
b20 till b25 ska funka. Men hellre ändra mer än "bolt-on" lösningar. Allt är en tolkningsfråga som just din besiktningsman bestämmer.
Tack Johan... Allt är bytt så det ska inte vara nån fara tycker jag ...!

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 31 Mar 2014, 06:26
by Sten
johankihl wrote:Sten wrote:Ok,men du ska åka med M50?
Jag har för mig att när en bil har den motortypen som orginal så är det "för lite ombyggt",
jag vet ej men tycker det är så svårt att veta vad kravet är....
Bygg om så mycket som möjligt fick jag rådet....
Men minimum är väl bromsar och drivlina och då ska det inte gå med "orginal" motor!?
Alltså om motortypen finns till bilmodellen.
b20 till b25 ska funka. Men hellre ändra mer än "bolt-on" lösningar. Allt är en tolkningsfråga som just din besiktningsman bestämmer.
Till mig sa dom att det ej går....Är det fyrcylindrig (316-318)och byter till sexan så "kan" det gå,men inte inom samma "motorfamilj".... Är tydligen såhär diffust för att inte "alla" ska bygga om?! Ja ja vi får se hur det går då,lycka till!
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 31 Mar 2014, 07:15
by johan_e36
Jag har reggat min 325 med m52b28 å turbo.. och de gick fint!
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 31 Mar 2014, 07:56
by Sten
Jasså,hur mycket mer är ombyggt?
Har iofs sett en 528 E39 med M50b25turbo så visst går det,men synd att det är upp till besiktningsorganet så man ej "vet" från början....
Beror tydligen på var man tänkt regbesikta.
Ursäkta att jag är in och "bryr mig" här,men jag skulle också vilja bygga bil men tycker det är så diffust.
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 31 Mar 2014, 13:46
by TreLingon
Sten wrote:Jasså,hur mycket mer är ombyggt?
Har iofs sett en 528 E39 med M50b25turbo så visst går det,men synd att det är upp till besiktningsorganet så man ej "vet" från början....
Beror tydligen på var man tänkt regbesikta.
Ursäkta att jag är in och "bryr mig" här,men jag skulle också vilja bygga bil men tycker det är så diffust.
Jag byter till :
Från
M50b20 - M50b25 Turbo
Bromsar orginal - D2 runt om
Hbc - Orginal till - M3 3.0
Bakvagn Framvagn orginal till - m3 3.0
Växellåda orginal 5 petad - 6 växlad m3 3,2
Kardan orginal lilla hardyn till - m3 3.2 kardan
Osv osv....
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 26 Apr 2014, 17:33
by Orre
Hur går det här?
Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon
Posted: 28 Apr 2014, 02:32
by TreLingon
Det går bra... Har inte velat uppdatera på ett tag tills allt är klart...
Ett smakprov !
Racekat på plats !!
Så ser det ut under... Lagom med plats
Kolfiber dörrsidorna på plats... Passformen var väl 95% men det gick bra ändå !
Här var det klart....
Bilen sattes upp i bänken... Stekarn Ärtan skötte sig exemplariskt som vanligt !!
Nu känns det bra igen i magen !
Dags att ringa SFRO och boka tid... Nu är det nära !!
Re: Sv: Peter´s E36 Turbo SFRO
Posted: 28 Apr 2014, 04:02
by CarpeDiem
Kommer bli bra detta, Peter

Re: Peter´s E36 Turbo SFRO
Posted: 28 Apr 2014, 11:29
by erikjakan
Laddtrycksstyrningen fick jobba fint där
