Peter´s SFRO E36 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by Fredro »

passar skiten då? :P
Ser ju bra ut! :)
Fredrik
070 4567 121
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by TreLingon »

Fredro wrote:passar skiten då? :P
Ser ju bra ut! :)
Passar perfekt :)
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by erikjakan »

Var köpte du adapterkitet?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by TreLingon »

erikjakan wrote:Var köpte du adapterkitet?
Finns många flera modeller av dessa på Ebay Erik, men jag tog denna ! :)

http://m.ebay.com/itm/321271771207?nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by Sten »

Grymt snygg och välbyggd bil!

Vet inte om jag bommat men vad är "receptet" att få igenom bilen som ombyggt fordon?
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by TreLingon »

Sten wrote:Grymt snygg och välbyggd bil!

Vet inte om jag bommat men vad är "receptet" att få igenom bilen som ombyggt fordon?
Byta allt på bilen och göra det rent och fint ;)

Finns liksom inget att klaga över på min bil och kan SFRO killen mera om E36 än jag så blir jag imponerad om han har synpunkter...
Allt går att förklara om var och hur jag har gjort allt...

Klart jag är lite orolig men det ska nog gå bra !
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by Sten »

Ok,men du ska åka med M50?

Jag har för mig att när en bil har den motortypen som orginal så är det "för lite ombyggt",
jag vet ej men tycker det är så svårt att veta vad kravet är....
Bygg om så mycket som möjligt fick jag rådet....

Men minimum är väl bromsar och drivlina och då ska det inte gå med "orginal" motor!?
Alltså om motortypen finns till bilmodellen.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by johankihl »

Sten wrote:Ok,men du ska åka med M50?

Jag har för mig att när en bil har den motortypen som orginal så är det "för lite ombyggt",
jag vet ej men tycker det är så svårt att veta vad kravet är....
Bygg om så mycket som möjligt fick jag rådet....

Men minimum är väl bromsar och drivlina och då ska det inte gå med "orginal" motor!?
Alltså om motortypen finns till bilmodellen.
b20 till b25 ska funka. Men hellre ändra mer än "bolt-on" lösningar. Allt är en tolkningsfråga som just din besiktningsman bestämmer.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by TreLingon »

johankihl wrote:
Sten wrote:Ok,men du ska åka med M50?

Jag har för mig att när en bil har den motortypen som orginal så är det "för lite ombyggt",
jag vet ej men tycker det är så svårt att veta vad kravet är....
Bygg om så mycket som möjligt fick jag rådet....

Men minimum är väl bromsar och drivlina och då ska det inte gå med "orginal" motor!?
Alltså om motortypen finns till bilmodellen.
b20 till b25 ska funka. Men hellre ändra mer än "bolt-on" lösningar. Allt är en tolkningsfråga som just din besiktningsman bestämmer.
Tack Johan... Allt är bytt så det ska inte vara nån fara tycker jag ...! :)
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by Sten »

johankihl wrote:
Sten wrote:Ok,men du ska åka med M50?

Jag har för mig att när en bil har den motortypen som orginal så är det "för lite ombyggt",
jag vet ej men tycker det är så svårt att veta vad kravet är....
Bygg om så mycket som möjligt fick jag rådet....

Men minimum är väl bromsar och drivlina och då ska det inte gå med "orginal" motor!?
Alltså om motortypen finns till bilmodellen.
b20 till b25 ska funka. Men hellre ändra mer än "bolt-on" lösningar. Allt är en tolkningsfråga som just din besiktningsman bestämmer.
Till mig sa dom att det ej går....Är det fyrcylindrig (316-318)och byter till sexan så "kan" det gå,men inte inom samma "motorfamilj".... Är tydligen såhär diffust för att inte "alla" ska bygga om?! Ja ja vi får se hur det går då,lycka till!
User avatar
johan_e36
Posts: 66
Joined: 23 Sep 2012, 18:26

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by johan_e36 »

Jag har reggat min 325 med m52b28 å turbo.. och de gick fint!

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by Sten »

Jasså,hur mycket mer är ombyggt?

Har iofs sett en 528 E39 med M50b25turbo så visst går det,men synd att det är upp till besiktningsorganet så man ej "vet" från början....
Beror tydligen på var man tänkt regbesikta.

Ursäkta att jag är in och "bryr mig" här,men jag skulle också vilja bygga bil men tycker det är så diffust.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by TreLingon »

Sten wrote:Jasså,hur mycket mer är ombyggt?

Har iofs sett en 528 E39 med M50b25turbo så visst går det,men synd att det är upp till besiktningsorganet så man ej "vet" från början....
Beror tydligen på var man tänkt regbesikta.

Ursäkta att jag är in och "bryr mig" här,men jag skulle också vilja bygga bil men tycker det är så diffust.
Jag byter till :

Från

M50b20 - M50b25 Turbo
Bromsar orginal - D2 runt om
Hbc - Orginal till - M3 3.0
Bakvagn Framvagn orginal till - m3 3.0
Växellåda orginal 5 petad - 6 växlad m3 3,2
Kardan orginal lilla hardyn till - m3 3.2 kardan

Osv osv....
User avatar
Orre
Posts: 193
Joined: 22 Mar 2010, 14:37
Location: Stockholm

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by Orre »

Hur går det här?
To much is never enough !

http://www.garaget.org/Orre-Eriksson
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo Försök till ombyggt fordon

Post by TreLingon »

Det går bra... Har inte velat uppdatera på ett tag tills allt är klart...
Ett smakprov !

Racekat på plats !!

Image

Så ser det ut under... Lagom med plats

Image

Kolfiber dörrsidorna på plats... Passformen var väl 95% men det gick bra ändå !

Image

Här var det klart....

Image
Image

Bilen sattes upp i bänken... Stekarn Ärtan skötte sig exemplariskt som vanligt !!

Image

Nu känns det bra igen i magen !

Image
Image

Dags att ringa SFRO och boka tid... Nu är det nära !!
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: Sv: Peter´s E36 Turbo SFRO

Post by CarpeDiem »

Kommer bli bra detta, Peter :)
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Peter´s E36 Turbo SFRO

Post by erikjakan »

Laddtrycksstyrningen fick jobba fint där ;)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Post Reply