Page 31 of 202
Posted: 25 Jun 2008, 21:10
by r.ivars
peppe wrote:Vad vare för avgashus på 55:an?
19
Posted: 25 Jun 2008, 22:31
by Karel021
så där då.. en helspäckad dag..
ska försöka sammanfatta.. men efter över 30 sms och tok mycket med missade samtal så är man hemma igen..
(inge ont till alla som ringt ja tycker de är skit kul att så många bryr sig och är nyfikna.. så om ja va otrevlig mot nån i tele pga stress så va de inte meningen.)
motorn funkade klockrent idag inga problem alls..
dock så hade vi problem med grepp.. gat däcken gick inte alls o köra på så de fick bli slicks..
fullt ladd vid 3500 har ja och sen vid 5500 så slirar de tok mycket hela vägen till varvstoppet på kopplingen så den måste fixas..
Så alla värden vart ju inte exakta.. men 713 i vrid vid runt 5500 sen slirar de så förmodligen va de mer.. dock svårt o säga..
och effekten som vi mätte upp idag vart bara på 1.4 med lite hjul spin och då vart de 500 på driven men med mycket mindre i vrid typ 600
jocke på vm trodde väl att de va närmare 600 på driven och lite mer än 713 i vrid på driven.
sista pullet vi gjorde slira de så jävla mycket så jocke hann inte släppa av och gick imot varvstoppet och paja 2 vippor men de va snabbt bytt..
finns tok mycket film och bild som kommer
men summan av de hela är väl att de är nämare 790 i vrid i maskin och runt 650 hk i motorn
har lite broms papper ja får mosa upp måste scanna först.. inga mapper på hästar förutom de då vi fick 500 på driven men nm har ja på
ps.. har provkört bilen och de va länge sen ja skaka så mycket i kroppen..
tack alla som har hjälpt till.. bilen är STÖRD
edit...
150-200 går på 2.5 sek och då i rullarna så klart
Posted: 25 Jun 2008, 23:14
by r.ivars
bättre dag, kolvarna är hela och fina, lagerna däremot är tippfärdiga.. så engson får ta hand om vevjävel och kolvar för att se så allt är perfa!
tänkte köra en annan kopplingssetup också när man endå håller på =)
m30 svänghjul, 6pucks sinter, 765 tryckplatta... så istället för 591(nu) blir min koppling sachsspecad till 780, så om teds 200sx kunde ha 500whp på en osintrad 618(nu) så borde ju nya kopplingen gå att växa lite i sen också.. så om nån vill köpa en ströt fin 618platta, med 4pucks sinter och ett lättat m20 svänghjul.. scream =)
dagens update i bilder..
det var festligt att lyfta ut motorn ensam.. lite trixande men lungt och harmoniskt =)
trångt iaf
tror vi lägger ny lack i motorutrymmet när man endå håller på.. är ju lite skänk där efter att slipgrunden råkade komma på det nylackade där och sen lite inpassning av ny turbo =)
nu ligger den emot ventilkåpan (inte dragen mot flänsen altså)
nya snurran hx55 19 avgashus, 65in 70 ut vad kan den speca?
gamla rosenkrantz wasten till höger är även den till salu, till nån som lirar lite mindre snigel
750hk klutsh får sale aldrig slirat
hx55 vs gt42
kolvar och snask
så det här var ju trevligt!
Posted: 25 Jun 2008, 23:22
by pelko
Kul att se samtidigt som det är tråkigt.
Hade jag haft pengar hade jag handlat kopplingen och svänghjulet, hade tänkt att köra samma skit nästa år
Stå på dig.
Mvh Mathias
Posted: 26 Jun 2008, 10:10
by Bmwandreas
Hx55an och Gt42an klarar ungefär lika, men GT42an har bättre respons.
Posted: 26 Jun 2008, 11:44
by Jonas_Linder
Bmwandreas wrote:Hx55an och Gt42an klarar ungefär lika, men GT42an har bättre respons.
Vill inte kladda ner tråden, men det känns skönt att höra nån kunnig för en gångs skull prata positivt om GT42an. Är väldigt många som "dömer" ut dessa aggregat i jämförelse med HX serien... Alla fall här uppe i norr
Fin och väldbyggd bil i övrigt, fortsätt så!
Posted: 26 Jun 2008, 13:46
by Bmwandreas
Gt42an är fin! Många som kört 700-750hk med bra respons. Är det inget fel på GT42an eftersom den är så seg? Funkar ju bra på 2-2.2 lit motorer också...
Posted: 26 Jun 2008, 14:54
by Micke johansson
HOLSET (L)
Posted: 26 Jun 2008, 17:03
by Karel021
http://www.youtube.com/watch?v=bIbbT8xrCPw
liten film på betten efter mappning.. kommer bättre film..
den klippte en aning vid 5000.. kan vara acc pumpen som strular så de ska kollas upp
Posted: 26 Jun 2008, 18:08
by r.ivars
Bmwandreas wrote:Gt42an är fin! Många som kört 700-750hk med bra respons. Är det inget fel på GT42an eftersom den är så seg? Funkar ju bra på 2-2.2 lit motorer också...
hmm, jag riktar lite misstankar mot att wg:n kanske itne orkar hålla igen, för jag vet att ägaren på wastegaten innan har kört nån kina snurra och även där fått lite segare ladd en den borde ha.. så den håller nog uppe lite för mycket i början... Gt42an är väl itne helt i toppskick längre skulle jag tippa på, eftersom oljetrycket vart lite dåligt i bänken men det var ju innan last, men endå har den blivit lite väl kass utan att ha körts nåt speciellt efter att den blivit nyrenoverad...
Av nån anledning så stod avgaskammen för mycket öppet i OT efter att jag tyckt jag ställ in hela skiten.. stod typ 42 istället för 38 i ot läge.. Förstår inte hur jag lyckades kanske blev efter att jag drog åt det ?!
Är säkert några fräna saker som spelar in =)
Men vi får la se, sätter nog fokus på att få ihop spisen först innan jag fortsätter utvecklingen av motorn, vet var det finns en PT76a med nya inducern över i stan som är tillaslu för vettig peng annars =)
Kanske kan vara något att ha? Eller är det overkill? Man sktier ju itne pengar och har ju bara MS ensålänge..
Posted: 26 Jun 2008, 18:34
by pelko
Åkte från Västerås för 1h sedan, letade lite efter ditt nr ivars om man hade kunnat kika lite på kärran. Hittade dock inget.
Vore skoj att kika någon gång.
Mvh Mathias
Posted: 26 Jun 2008, 18:51
by r.ivars
pelko wrote:Åkte från Västerås för 1h sedan, letade lite efter ditt nr ivars om man hade kunnat kika lite på kärran. Hittade dock inget.
Vore skoj att kika någon gång.
Mvh Mathias
0704880360
Posted: 28 Jun 2008, 01:10
by Karel021
Här kommer ett litet ihop klipp som jakobsson har gjort..
dagen "D" @ vm performance
måste säga att ja e sjukt nöjd med filmen !! bra jobbat
finns mer material som rickard kommer o rycka tag i när de finns lite tid över
Spara som:
http://karel.whost.se/blandat/bmwturbo/film/dyno_day-bmw-e30-2.7t.mpg
youtube
http://www.youtube.com/watch?v=Lgquho4f_4M
/karel
ps. TAck ivars för lånet av kameran
Posted: 28 Jun 2008, 11:40
by r.ivars
nice movie by jakobsson !! =)
Posted: 28 Jun 2008, 17:47
by r.ivars
fördelarna med att morsan och farsan har skaffat husbil och är borta hela sommrarna är ju att man kan ta över deras hus..
Tex. grilla hamburgare..
och sen ta ett par kliv till garaget och glömma bort att man har bästa soffskrotardräkten på sig..
"äh jag blir inte så skitig nu" tjena...
bort med resten på blocket, stödgördel, generator mm...
såhär såg det ut under 6ans ramlageröverfall =) haha hoppas engson säger att veven gick att rädda...
det konstiga med hela grejen är att jag verkligen har lyssnat efter vevlagerras och brukar vara expert på just såna ljud... Ljudet som aldrig försvinner ur mitt minne är när man var 19 och hade bränt sina lökiga pengar på "steg 1" trim.. och tom fått hjälp att montera av sina äldre polare.. Poff, vevlagerras som ett brev på posten... Men men, utan det raset hade jag väl aldrig varit tvungen att lära mig skruva =)
nån som vill köpa en kanonlastarbil? =) Ev bytes mot autronic, pt76a och pengar
tomt igen
holseten får nog dyka in och gästspela lite sålänge.. GT42an känns fortfarande fin men inte toppskick längre :/ oljetryckfallet var nog min ekononomis största assasin så här far.
mer på agendan:
lacka om i motorutrymmet
montera sidokjolar
montera ihop dom riktiga dörrarna som är till bilen
fixa launchkontrol
bromsljus
se om det går att löda in en flatshift i ms
få till min nya koppling som borde ligga på jobbet nu =)
Posted: 28 Jun 2008, 23:16
by pizza
Skönt som f*n att inte luften gått ur dig, du fortsätter bara, många som skulle tröttnat efter detta, men samtidigt skönt att det "bara" va lagren å inte kolvflisor som hittades i tråget.
Hmm, man kanske skulle bidra till ditt välbefinande å köpa 328an, ska faktiskt suga på det, man e ju en sucker för kombis.....
Pizza
Posted: 29 Jun 2008, 10:47
by r.ivars