Scrazher - Turbomatar "Nygen"

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Porris wrote:Låter som det ser riktigt bra ut det här 8)

Point taken ;) ska fixa en bild eller två idag!

(nu har jag lovat det! :D)
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Tyvvär har jag lyckats slarva bort inloggningen till sidan jag lägger upp bilderna på, så de får komma imorgon istället. Orkar inte böka på någon annan stans nu.




_BeeMeR_ wrote:blir nog hur bra som helst de...
du kommer måsta stressa om du tänkt att den ska gå me sexan isommar ;)

///zemrén


Tror du mitt nuvarande tempo räcker för att den ska hinna gå innom en överskådlig framtid ? :roll:
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

Låter ju som om du inte är allt för långt borta :)
bara jobba på.skit i hur bilen ser ut :) bara motorn blir klar så du kan gasa lite i sommar :)
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Fanzy wrote:Låter ju som om du inte är allt för långt borta :)
bara jobba på.skit i hur bilen ser ut :) bara motorn blir klar så du kan gasa lite i sommar :)

Kommer skita högaktningsfullt i hur den ser ut faktist :D
Bara roligt att den just nu ser ut som att den skulle kunna falla isär vilken minut som helst! :D
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Image

Grenrör färdig så nära som på att flänsen ska fixas och Wg-rör svetsas, men det görs när motorn är på platts.

Image

Här står block och topp som har agerat lite mall (nån jäkel som har placerat ett oljefilter mycket dumt till insåg vi...)

Image

Medans Helsvetsning pågick så gjorde jag klart mitt block för oljetemp, orginaltryckgivare, samt oljetrycksgivare. Och rakt igenom går oljan som ska in i turbon.

Image

Pillad ihop 2 små block för att dela soppan mellan fuelrails:en

Image

En bild på Intercoolern som svetsades ihop också! Grymmt skitig på bild dock.

Image


Duger denna bilduppdatering ? :wink:
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

på tiden :lol:
Men dugen ett litet tag. väntar inte för länge med bilder :wink:
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Fanzy wrote:på tiden :lol:
Men dugen ett litet tag. väntar inte för länge med bilder :wink:

Hehe klagar du på min bild-uppdaterings-frekvens :D
Blir lite högre intensitet nu tror jag, hoppas dock få ihop skiten snart.
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Idag har man handlat finolja modell Mobil 1. Hade tänkt kasta in en bild oxå, men jag vet inte om det beror på viss onykterhet eller bara det att min kortläsare inte vill vara med...
Funkar vilketfall inte.
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Åååååh... ångest. Har fått fel vevlager... :cry:
Och är just nu 30mil från inköpsstället...
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Nu verkar det vara ordnat!!! Lager skickas imorgon till mig borde vara här innan helgen :lol:
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Igår fortsatte vi monteringen av bottendelen... men stötte på problem igen. :cry:

Fick dit veven hur fint som helst men när kolvarna skulle på platts så både tabbar vi oss samt inser att kolvringarna inte är i skick.
Hade naivt nog tänkt låta bli att byta dessa då ekonomin sagt stopp.
Men nu blir det så i alla fall och jag ska förhoppningsvis hämta ut nya (och rätt..) ringar på Smekonomen imorgon..

Slänger upp bilder ikväll då jag sitter på jobbet nu.

Receptet ser ut så här i dagens läge:

Motor
M20B25
Nya Ramlager
Nya Vevlager
Nya packningar och tätningar till allt
Samt toppbultar, kamrem osv.
Oringad toppdekat block
Svarvade kolvar
Nya kolvringar
M50 stakar
"Filad" topp
Rengjorda och inslipade ventiler
Nya ventiltätningar.
Ombyggt insug med dubbla spridarrader

Bränsle och Tändning
Megasqirt II v3.0 styrsystem
Separata tändsteg
6st Racetema spolar och några fina siliconkablar.
352x2cc spridar =704cc/Cyl
Wallbrokopia soppapump

Övrigt
Ajdénbyggt grenrör (tyvvär med fel storlek på krökar)
Ajdénbyggd wastegate
Ajdénbyggd IC från 2st Saab Cellpaket.
Tryckrör samt avgassystem i rostfritt (inte byggda ännu)
618 tryckplatta 4-puck sinter
Oljetemp/oljetryck/vattentemp/laddtryck mätare i kupén.
Shiftlight
Kylare från E36 M3 (tror vi)

Vidare kanske det blir en ZF låda.
Och bakvagn när jag kört sönder det som sitter nu...

Kommer nog mer men det är vad jag kommer på nu. :)
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Kylarfunderingar!?

Post by Scrazher »

Fortsätter min monolog i brist på att jag lägger upp bilder.. :roll:

Satt och tittade på kylsystemet idag då jag kommer byta från fyrans till sexans och sedan även köra en kylare med externt expansionskärl som det inte satt från början.
Hoppas det beror på den sena timmen, men jag får inte allt att stämma i ordning...

Grävde fram en bild från ett kylsystem med extern exp på realoem.
Image

Kan börja med att säga att nr 18 och 19 är borttagna, sånär som på vattenutgången på blocket vilket jag antar går in i nr19?

Sen undrar jag om jag tolkat rätt att den förgrenade slangen 13 kommer från värmepaketet? Eller är det nr12... eller vad är nr12 över huvud taget?

:oops:

EDIT: lånat en bild av peppe istället fär realoem
Last edited by Scrazher on 30 Jun 2007, 13:35, edited 1 time in total.
Booonie
Posts: 271
Joined: 21 Nov 2005, 00:43
Location: Luleå

Post by Booonie »

bra att det börjar hända någonting med bilen :)
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Booonie wrote:bra att det börjar hända någonting med bilen :)

Jao det känns skönt att det börjar närma sig... men allt tar ju sådan förbannad tid, och så ska man hinna arbeta oxå :P
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Nu sitter veven, stakar och kolvar på platts.
Samt att ventilerna är inslipade och monterade.
Packboxar fram och bak på veven bytta.
Oljepump rengjord och monterad.
Tråg lite kåpor och vattenpumpen rengjord.

Samt att jag hunnit lägga några timmar på att försköka få fronten inkl plasten runt lyktorna, och plåten under dem att passa... Blev vist lite utrymmeskrävande intercooler :roll:


Ingen som vill hjälpa mig få klarhet kylsystemsfrågan?
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Bygget fortsätter, tyvvär har min dator fått för sig att inte vilja starta nå mer... Sitter på familjens nu, men har ingen möjlighet att lägga upp bilder härifrån :(

Lastade på toppen insuget och grenröret lite provisoriskt direkt på motorstativet idag... ser smaskigt ut :D Gav lite mer inspiration!
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

Scrazher wrote:Bygget fortsätter, tyvvär har min dator fått för sig att inte vilja starta nå mer... Sitter på familjens nu, men har ingen möjlighet att lägga upp bilder härifrån :(

Lastade på toppen insuget och grenröret lite provisoriskt direkt på motorstativet idag... ser smaskigt ut :D Gav lite mer inspiration!



Tekniken alltså , du får fixa nå bilder så vi får se den smaskiga motorn :)
Post Reply