mega squirt ???
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
jag har senaste versionen av MS och ska koppla in 2st dubbel msd spolar till min m10 i en 02:a... det sitter 4st kablar 2st vita och 2st svarta men endast två stift in i spolen någon som vet hur detta ska kopplas in har ni bilder så skicka gärna upp de.. skicka allt ni har så man kan få starta bilen haha...
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB
Har du fler än ett tändsteg då för att kunna köra flera spolar?egnesund wrote:jag har senaste versionen av MS och ska koppla in 2st dubbel msd spolar till min m10 i en 02:a... det sitter 4st kablar 2st vita och 2st svarta men endast två stift in i spolen någon som vet hur detta ska kopplas in har ni bilder så skicka gärna upp de.. skicka allt ni har så man kan få starta bilen haha...
Om man kör med orginal trigger på m20 b25 (före detta motronic) antar att det är 60-2 triggern ??? hur har ni då kopplat in givaren till ms:et genom något som omvandlar signalen eller förstärker signalen eller hur har ni gjort ?? vad är de tre olika kablarna ifrån givaren och vilken är vilken ?
Tacksam för snabba svar håller nämligen på koppla in triggern nu..
Tacksam för snabba svar håller nämligen på koppla in triggern nu..
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
0733/52 26 88
Om du har tre kablar så är det troligtvis en Hallgivare som sitter på din motor. Jag trodde att givarna som sitter original på M20/M30 motorerna var en induktiv VR-givare med två kablar och en omliggande jord som avskärming. Om det är så att du har VR-givaren så drar du bara de två kablarna direkt på ingångarna på MS. Eventuellt så polvänder du dem, men det märker du iom att mätarn börjar visa fel. Inget går sönder om du råkat göra fel. För att dra VR-givaren direkt till MS krävs dessutom att du installerat kretsen för VR-givare på kortet.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
Sant, missade att du tittade på hur många stift det var. Men det ska vara en VR-givare på din motor och den pluggar du in som jag skrev tidigare.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
Har du en multimeter? Vet du hur du använder den?AndersJ wrote:Om du har tre kablar så är det troligtvis en Hallgivare som sitter på din motor. Jag trodde att givarna som sitter original på M20/M30 motorerna var en induktiv VR-givare med två kablar och en omliggande jord som avskärming. Om det är så att du har VR-givaren så drar du bara de två kablarna direkt på ingångarna på MS. Eventuellt så polvänder du dem, men det märker du iom att mätarn börjar visa fel. Inget går sönder om du råkat göra fel. För att dra VR-givaren direkt till MS krävs dessutom att du installerat kretsen för VR-givare på kortet.
Jag vill minnas att metallhöljet på VR-givaren är anslutet till jorden som är lindad runt signalkablarna. Ställ in multimetern på att mäta kontakt och sätt ena mätpinnen mot höljet och den andra till valfri pinne. När du hittat den pinne som ger kontakt så har du också jorden till avskärmingen. De andra två är plus respektive minus för signalen.
Om du är lat så drar du dem till varsin ingång till MS och prövar. INGET går sönder om du råkat dra fel signalkabel till fel ingång.
Annars kan du m.h.a multimetern i mV-regionen mäta stiften till signalkablarna och föra en magnet till och från givaren. Får du då ett minustecken framför siffrorna i displayen så mäter du plus på den negativa signalkabeln och vice versa vilket är fel.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
- BMW_320turbo
Är det samma bruna som sitter på M20?AndersJ wrote:Lyfter en tråd som är gammal som gatan, men jag lovade ju att lägga ut värden på en tempgivare som är vanlig på M10 och M30-motorerna.
Givaren är den bruna som sitter som kyltempgivare och har boschnummer 0 280 0 130 023
2 grader = 4.49 KOhm
3 grader = 4.45 KOhm
18 grader = 2.52 KOhm
91 grader = 221 Ohm
Enligt Realoem finns det två olika givare till M10-motorn men de bör ge samma värden. En av dessa givare är samma som på M20-motorn. Mer vet jag inte. Bäst är nog att gå efter bosch-numret. Värdena jag skrev i det tidigare inlägget är de som jag kör i min MS-konfiguration och de fungerar klockrent.
Nummer 6: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
Nummer 12: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
Nummer 6: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
Nummer 12: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
Last edited by AndersJ on 19 May 2007, 18:07, edited 1 time in total.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
- BMW_320turbo
-
- BMW_320turbo
då jag förmodligen inhandlar mig ett m&s,, så skulle jag bara safe checka litte ;"kan anses som dum fråga,,, men om man köper "en färdig lödd"
box.. är det då "bara" en box.. som man sett på bilden,, men massa kablar som ska till olik saker tex triger givare spridare mapsensor,,,
hur mycket kablar är det typ som ska dras,, å visst skulle man vell kunna andvända orginal kabel härvan ,, men typ hälfen moste vell endå dras nyss,, med tanke på det, pratades om nån spjällhus givare från volvo Mm,, å vart alla sladdar ska gå från sprutet ,, får man med nån typ bok om det? å den är vell iså fall på engeleska?.. Tacksam för svar
box.. är det då "bara" en box.. som man sett på bilden,, men massa kablar som ska till olik saker tex triger givare spridare mapsensor,,,
hur mycket kablar är det typ som ska dras,, å visst skulle man vell kunna andvända orginal kabel härvan ,, men typ hälfen moste vell endå dras nyss,, med tanke på det, pratades om nån spjällhus givare från volvo Mm,, å vart alla sladdar ska gå från sprutet ,, får man med nån typ bok om det? å den är vell iså fall på engeleska?.. Tacksam för svar