Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Härligt med positiv feedback!
Jag gjorde klart fästöronen till dämparna idag, och gjorde "kick-upen" klar med fästen i bakplåten.
Jag började även på strävorna som skall gå bakåt. Bestämde mig för 4 st 35 mm rör. Tanken är att låta 2 st bilda ett kryss som fäster ungefär vid stötdämparinfästningen, och 2 st raka som bockas efter bakrutan och fäster i kick-upen vid bakplåten. Vad tror ni om det?
Jag gjorde klart fästöronen till dämparna idag, och gjorde "kick-upen" klar med fästen i bakplåten.
Jag började även på strävorna som skall gå bakåt. Bestämde mig för 4 st 35 mm rör. Tanken är att låta 2 st bilda ett kryss som fäster ungefär vid stötdämparinfästningen, och 2 st raka som bockas efter bakrutan och fäster i kick-upen vid bakplåten. Vad tror ni om det?
Ximon wrote:Härligt med positiv feedback!
Jag gjorde klart fästöronen till dämparna idag, och gjorde "kick-upen" klar med fästen i bakplåten.
Jag började även på strävorna som skall gå bakåt. Bestämde mig för 4 st 35 mm rör. Tanken är att låta 2 st bilda ett kryss som fäster ungefär vid stötdämparinfästningen, och 2 st raka som bockas efter bakrutan och fäster i kick-upen vid bakplåten. Vad tror ni om det?
35x3mm är den minsta dimensionen man får köra med på strävorna bakåt va?
Tror inte att du skall behöva bocka de två rören som du skall fästa i bak, dra dem rakt bak ner i kick-up ramen så nära bakrutan som möjligt. Fast du ser ut att ha huvudbågen ganska långt bak iof? Kolla upp om du får bocka rören om du ska göra det. är inte helt säker på att man får bocka dem nämligen.
Jo, det är 35x3mm som jag skall bygga dessa av.
Jag tänkte mest bocka dem för att det skulle se bättre ut, samt att de kommer gå nästan paralellt med kickupen om jag inte bockar dem, och det blir inte bra.
Jag skall kolla upp det där idag innan jag gör det, men jag ser ingen anledning att man inte skall få bocka dem. Det står då inget om det i DRT.
Jag tror huvudbågen kan vara en synvilla då det är en 4-dörrars, så det kanske ser ut som den är längre bak än den egentligen är.
Jag tänkte mest bocka dem för att det skulle se bättre ut, samt att de kommer gå nästan paralellt med kickupen om jag inte bockar dem, och det blir inte bra.
Jag skall kolla upp det där idag innan jag gör det, men jag ser ingen anledning att man inte skall få bocka dem. Det står då inget om det i DRT.
Jag tror huvudbågen kan vara en synvilla då det är en 4-dörrars, så det kanske ser ut som den är längre bak än den egentligen är.
Ximon wrote:Jo, det är 35x3mm som jag skall bygga dessa av.
Jag tänkte mest bocka dem för att det skulle se bättre ut, samt att de kommer gå nästan paralellt med kickupen om jag inte bockar dem, och det blir inte bra.
Jag skall kolla upp det där idag innan jag gör det, men jag ser ingen anledning att man inte skall få bocka dem. Det står då inget om det i DRT.
Jag tror huvudbågen kan vara en synvilla då det är en 4-dörrars, så det kanske ser ut som den är längre bak än den egentligen är.
Stämmer nog att det ser så ut pga 4-dörrar. Hur långa är dina 4-länk stag? 700mm någonstans?
- Tingsdalsracer
- Posts: 1104
- Joined: 10 Oct 2006, 08:00
- Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten
- Tingsdalsracer
- Posts: 1104
- Joined: 10 Oct 2006, 08:00
- Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten
Tysken: jag tycker mig ha sett att du har kaxat tidigare också om att du ska rejsa men det blir ju aldrig ngt Innan du har byggt klart så har du sålt även den motorn till mig
Du måste ju upp med en projekttråd så man kan ha koll på dig i backspegeln
Detta sagt med ironi
Mvh Patrik
Du måste ju upp med en projekttråd så man kan ha koll på dig i backspegeln
Detta sagt med ironi
Mvh Patrik
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
St3v3: Den byggs för att besiktning ner till 7,50 skall vara möjlig, dvs jag har sovit med DRT den senaste veckan där alla rördimensioner står osv, Konstruktionen är på fri hand. Det finns väl knappast någon bok på hur man skall göra eftersom det finna otaliga lösningar. En del bra, en del sämre
Johan: De är bara 50 cm långa, och måste nog kortas lite då jag skall dit med mutter osv. Hade jag inte boxat ut med 140 mm 4-kantprofil hade de blivit betydligt längre. Detta kändes som den bästa lösningen för att få det symmetriskt, och hållbart.
Vi skall nog försöka köra någon tävling söderut i sommar, men om det blir att piska, eller bli piskad låter jag vara osagt Patrik
Du lär ju få dina grejer på måndag Tysken, så då kan du också boka in "lilla julafon"
Johan: De är bara 50 cm långa, och måste nog kortas lite då jag skall dit med mutter osv. Hade jag inte boxat ut med 140 mm 4-kantprofil hade de blivit betydligt längre. Detta kändes som den bästa lösningen för att få det symmetriskt, och hållbart.
Vi skall nog försöka köra någon tävling söderut i sommar, men om det blir att piska, eller bli piskad låter jag vara osagt Patrik
Du lär ju få dina grejer på måndag Tysken, så då kan du också boka in "lilla julafon"
Dags för en liten uppdatering.
Det står lite still vilket oroar mig, men jag har flyttat tillbaka bilen till Tiaz och han har helevetsat det som återstod på ramen. Jag väntar nu på han som fräser sprängkåporna åt mig.
Förra veckan byggde jag om lite inne i förarutrymmet för att flytta in huvudbromscylindern, och har nu gjort fästen för den. Den är gjor så den kommer trycka bakåt istället, och cylindern placerades framför ratten. Ratten blev även justerbar i höjdled
Poängen med detta är att jag numera kan ha motorn i den vinkel jag vill, och ändå rymma plenum.
Motorn har haft en semestervecka i motorrummet, så den kan vänja sig vid den nya miljön
I veckan gjorde jag fästen för kylaren för att se hur tight det blir mellan motor/kylare samt kylare/ic.
Vart får man mest nytta av en spalfläkt?
- Mellan motor/kylare ( då den drar bort all varm luft från kylaren, och inte stoppar flödet genom kylaren,
- eller är det bättre mellan kylare/ic (där den även drar luften genom ic:n, men då kanske utgör ett hinder för luften som skall genom kylaren) eller är detta marginellt?
Det står lite still vilket oroar mig, men jag har flyttat tillbaka bilen till Tiaz och han har helevetsat det som återstod på ramen. Jag väntar nu på han som fräser sprängkåporna åt mig.
Förra veckan byggde jag om lite inne i förarutrymmet för att flytta in huvudbromscylindern, och har nu gjort fästen för den. Den är gjor så den kommer trycka bakåt istället, och cylindern placerades framför ratten. Ratten blev även justerbar i höjdled
Poängen med detta är att jag numera kan ha motorn i den vinkel jag vill, och ändå rymma plenum.
Motorn har haft en semestervecka i motorrummet, så den kan vänja sig vid den nya miljön
I veckan gjorde jag fästen för kylaren för att se hur tight det blir mellan motor/kylare samt kylare/ic.
Vart får man mest nytta av en spalfläkt?
- Mellan motor/kylare ( då den drar bort all varm luft från kylaren, och inte stoppar flödet genom kylaren,
- eller är det bättre mellan kylare/ic (där den även drar luften genom ic:n, men då kanske utgör ett hinder för luften som skall genom kylaren) eller är detta marginellt?
Ximon wrote:
Vart får man mest nytta av en spalfläkt?
- Mellan motor/kylare ( då den drar bort all varm luft från kylaren, och inte stoppar flödet genom kylaren,
- eller är det bättre mellan kylare/ic (där den även drar luften genom ic:n, men då kanske utgör ett hinder för luften som skall genom kylaren) eller är detta marginellt?
helt klart alt 1...
Har du en fläkt mellan ic o kylare blir de inte bra pga:
-För att den ska suga ut luften genom ic kör du med en sugande fläkt, därmed blir de dåligt flöde genom kylaren då du har en fläkt i vägen för den bla.. Dessutom är den fläkten sugande och du vill ju ha en tryckande ifall du ställer den framför kylaren... hänger du med ...
Jag skulle sätta en sugande bakom kylaren så blir de bra...
PS: Såg lite av grejerna du o tysken beställt nör ja va förbi honom... FRESHHH