Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

riktigt läckert de där!!
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Härligt med positiv feedback!

Jag gjorde klart fästöronen till dämparna idag, och gjorde "kick-upen" klar med fästen i bakplåten.

Jag började även på strävorna som skall gå bakåt. Bestämde mig för 4 st 35 mm rör. Tanken är att låta 2 st bilda ett kryss som fäster ungefär vid stötdämparinfästningen, och 2 st raka som bockas efter bakrutan och fäster i kick-upen vid bakplåten. Vad tror ni om det?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Ximon wrote:Härligt med positiv feedback!

Jag gjorde klart fästöronen till dämparna idag, och gjorde "kick-upen" klar med fästen i bakplåten.

Jag började även på strävorna som skall gå bakåt. Bestämde mig för 4 st 35 mm rör. Tanken är att låta 2 st bilda ett kryss som fäster ungefär vid stötdämparinfästningen, och 2 st raka som bockas efter bakrutan och fäster i kick-upen vid bakplåten. Vad tror ni om det?


35x3mm är den minsta dimensionen man får köra med på strävorna bakåt va?

Tror inte att du skall behöva bocka de två rören som du skall fästa i bak, dra dem rakt bak ner i kick-up ramen så nära bakrutan som möjligt. Fast du ser ut att ha huvudbågen ganska långt bak iof? Kolla upp om du får bocka rören om du ska göra det. är inte helt säker på att man får bocka dem nämligen.
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Jo, det är 35x3mm som jag skall bygga dessa av.

Jag tänkte mest bocka dem för att det skulle se bättre ut, samt att de kommer gå nästan paralellt med kickupen om jag inte bockar dem, och det blir inte bra.

Jag skall kolla upp det där idag innan jag gör det, men jag ser ingen anledning att man inte skall få bocka dem. Det står då inget om det i DRT.

Jag tror huvudbågen kan vara en synvilla då det är en 4-dörrars, så det kanske ser ut som den är längre bak än den egentligen är.
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Gör du bakvagnen på "fri hand" eller har du läst i nån bok eller liknande hur man gör?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Ximon wrote:Jo, det är 35x3mm som jag skall bygga dessa av.

Jag tänkte mest bocka dem för att det skulle se bättre ut, samt att de kommer gå nästan paralellt med kickupen om jag inte bockar dem, och det blir inte bra.

Jag skall kolla upp det där idag innan jag gör det, men jag ser ingen anledning att man inte skall få bocka dem. Det står då inget om det i DRT.

Jag tror huvudbågen kan vara en synvilla då det är en 4-dörrars, så det kanske ser ut som den är längre bak än den egentligen är.


Stämmer nog att det ser så ut pga 4-dörrar. Hur långa är dina 4-länk stag? 700mm någonstans?
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

Härligt Simon,,

Detta är bättre än nattclubs porr i Lettland :lol:
kanske till o med bättre än St. Petersburg, återkommer om det efter
25/3.

Ser ju kanon ut, nu blire att dänga fjollerna neröver 8) :twisted:

Mvh Patrik
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Mumma..kolven såg fin ut den! :D

Tingsdalsracer: Vi får väl se i sommar... 8)
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

Tysken: jag tycker mig ha sett att du har kaxat tidigare också om att du ska rejsa men det blir ju aldrig ngt :lol: Innan du har byggt klart så har du sålt även den motorn till mig :lol:

Du måste ju upp med en projekttråd så man kan ha koll på dig i backspegeln :P

Detta sagt med ironi

Mvh Patrik
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Kommer upp med en projekttråd då lite till har inhandlats. Sorry att vi Ot:ar din tråd Simon.
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

St3v3: Den byggs för att besiktning ner till 7,50 skall vara möjlig, dvs jag har sovit med DRT den senaste veckan där alla rördimensioner står osv, Konstruktionen är på fri hand. Det finns väl knappast någon bok på hur man skall göra eftersom det finna otaliga lösningar. En del bra, en del sämre :)

Johan: De är bara 50 cm långa, och måste nog kortas lite då jag skall dit med mutter osv. Hade jag inte boxat ut med 140 mm 4-kantprofil hade de blivit betydligt längre. Detta kändes som den bästa lösningen för att få det symmetriskt, och hållbart.

Vi skall nog försöka köra någon tävling söderut i sommar, men om det blir att piska, eller bli piskad låter jag vara osagt Patrik 8)

Du lär ju få dina grejer på måndag Tysken, så då kan du också boka in "lilla julafon" :wink:
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Dagens resultat är att 80% är helsvetsat, och 95% av ramen är konstruerad :D

Image

Lösningen på de 4 bakåtstävorna syns här. Vad tycks?
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

kan inte mer än å buga å bocka.. ser verkligen kalas ut!! keep up!
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

härligt simon ser ju super ut :!:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Dags för en liten uppdatering.

Det står lite still vilket oroar mig, men jag har flyttat tillbaka bilen till Tiaz och han har helevetsat det som återstod på ramen. Jag väntar nu på han som fräser sprängkåporna åt mig.

Förra veckan byggde jag om lite inne i förarutrymmet för att flytta in huvudbromscylindern, och har nu gjort fästen för den. Den är gjor så den kommer trycka bakåt istället, och cylindern placerades framför ratten. Ratten blev även justerbar i höjdled :)

Poängen med detta är att jag numera kan ha motorn i den vinkel jag vill, och ändå rymma plenum.

Motorn har haft en semestervecka i motorrummet, så den kan vänja sig vid den nya miljön :)

I veckan gjorde jag fästen för kylaren för att se hur tight det blir mellan motor/kylare samt kylare/ic.

Vart får man mest nytta av en spalfläkt?
- Mellan motor/kylare ( då den drar bort all varm luft från kylaren, och inte stoppar flödet genom kylaren,
- eller är det bättre mellan kylare/ic (där den även drar luften genom ic:n, men då kanske utgör ett hinder för luften som skall genom kylaren) eller är detta marginellt?
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Ximon wrote:
Vart får man mest nytta av en spalfläkt?
- Mellan motor/kylare ( då den drar bort all varm luft från kylaren, och inte stoppar flödet genom kylaren,
- eller är det bättre mellan kylare/ic (där den även drar luften genom ic:n, men då kanske utgör ett hinder för luften som skall genom kylaren) eller är detta marginellt?


helt klart alt 1...

Har du en fläkt mellan ic o kylare blir de inte bra pga:
-För att den ska suga ut luften genom ic kör du med en sugande fläkt, därmed blir de dåligt flöde genom kylaren då du har en fläkt i vägen för den bla.. Dessutom är den fläkten sugande och du vill ju ha en tryckande ifall du ställer den framför kylaren... hänger du med :?...
Jag skulle sätta en sugande bakom kylaren så blir de bra...

PS: Såg lite av grejerna du o tysken beställt nör ja va förbi honom... FRESHHH :wink:
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Det ser skit bra ut mannen!
Post Reply