ok har vart upp ett gäng gånger nu i bänken, och det ville sig inte till en början, har testat allt som går i programvaran och allt med tändningsdelar och bränslesystem, och lyckades efter lite bökande hitta att det var cylinder 8 som bråkade,
flyttade alla tänddelar och bränsle osv bort från den cylundern,men allt som gjordes och problemet visar att stanna på cyl 8.
komptest och leakdown visar inga problem med den cylindern, samtliga cylindrar är jämna.
första tanken var att det va något strul med ventilfjädern och man fick ventilflyt vid 4100 rpm,
så bort med insug och av med ventilkåpa, och det va inget fel med fjädern.
dock var det det vklassiska oljeröret på äldre bmw över kamaxeln, som var igensatt på 8ans insugsnock, detta har gjort att både kamnocken och vipparmen var kraftigt nerslitna,
kanske hade halva lyfthöjden på just 8ans insug jämnfört med alla andra :doh:
gissa om det gör att den cylindern går fett och misständer vid laddtryck
så i med en annan kamaxel och lyftarm sen är alla problem ut världen, och satans fan vad den går plötsligt
bottnar 410cc spridarna runt 0.7 bar laddtryck på gatan (93%dc för att få 0.8 i labmbda)
så lär skaffa en ställbar btr och höjja trycket lite sen ner till tony igen å upp i b'änken för en sista korrigering..
typ så här ser det ut nu
testade massa olika med mappen men missarna kom vid ganska exakt 4100 rpm oavsett vad vi gjorde...
sen dess har jag hunnit med kanske 20-30 mil på gatan, väldigt trevlig maskin måste jag säga. går rätt tyst och är redigt bekväm även på gatan , motorn är som sagt sjukt snäll. går nästan renare än min bruksbil och drar inte värst mycket soppa heller vid lugnkörning (så ofta man nu kör lungt haha)
behöver jag nämna att varje gång man stannar utanför en bensinstation, utanför systembolaget eller utanför dagis eller liknande så kan man räkna med att stå å tjabba en stund med nyfikna förbipasserande :hihi:
inne på öppet hus på mekonomen som har blivit en liten årlig tradition, korv å bröd för ungarna, lite tjabba med bekanta, och alltid tur med skapligt väder..
för att säga lite om bilen så känns den rät lagom med r-däcken och typ 0.5 bars laddtryck på gatan, greppar rätt ok på femman men vill man sladda lite så är det bara att provocera lite med gasen och ratten så släpper den rätt så fint.
skulle ha kanske 300mm slicks bak och typ 245er fram på bana så skulle den nog ha rätt fin sättning, det märks nu att den inte trivs med 225er runt om då den överstyr rätt så bra bara man är lite för tvär med ratten och inte är försiktig med gasen...
för att hålla jämnfart på valfri växel ligger man på typ 1.5-2% tps vid tex 100km/h
vid 10% tps är det en skaplig acceleration, och allt över 15% så är det skitsamma det är fullt laddtryck direkt :whistle: skulle man ha den å åka med skulle man bygga någon "progressiv" gasrulle eller liknande
[URL=http://s493.photobucket.com/user/knotan_nrkpg/media/IMG_20150418_15325
1.jpg.html]
[/URL]