Page 4 of 5
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 19 Aug 2013, 00:18
by 23GTR.se
Kul att se lite fler bilder! Den ser väldigt fräsch ut i plåten?! Är den nyligen renoverad?
Är det en L28 du har?
Jag ser att du har den övre delen på mittkonsollen kvar. Den delen som sitter ovanför "2000GT"-emblemet. Det är inte helt vanligt. Den brukar ofta vara borta.
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 19 Aug 2013, 08:40
by adde_z
Ja den ska nyligen ha blivit helrenoverad, om jag spekulerar fritt så var nog ambitionerna väldigt höga från början och hela bilen vart ner riven och lackad. Allt i chassiet ser renoverat ut och motorn verkar påkostad. Men sen tog nog pengar och lust slut på sluttampen på inredningsjobbet, där man gjort vissa klädda delar i wellpapp ist för masonit och inte spänt vissa saker osv. Men överlag är den väldigt fin och det är väl just inrednings detaljer som ska åtgärdas först.
L28 med SK förgasare och Kameari tändning. Ska ta och lyfta kamkåpan och kika sen blir det fiberoptik och titta in i cyllarna för och se om det sitter nå go bitar.
Såg det också på de andra objekten vi vart skickade bilder på att inredningen brukar kunna vara lite hur som helst och som du sa delar som fattas. Men det är egentligen bara spricka i förar stolen och ett hål högst upp på baksätet som är dåligt som det är lite värre med att åtgärda.
M.A.D CC Skyline -72
Posted: 19 Aug 2013, 22:03
by wuffee
Herre min skapare.. Klassiska sk racing fuggar på den klassiska motorn.. De där byter du inte ut
..
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 20 Aug 2013, 06:26
by adde_z
Kan tyvär bli byte ändå då det inte är så lätt att hitta delar till dom...
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 20 Aug 2013, 21:26
by 23GTR.se
Är det nåt fel på dem eller behöver du renovera dem? Kolla med Leon i FB-gruppen. Han har ruggigt mycket kontakter borta i Japan. Om han inte har delar själv.
Han äger väl två eller tre Hako och åtminstone en 240Z också. Senaste köpet var en PGC10.
M.A.D CC Skyline -72
Posted: 23 Aug 2013, 08:21
by wuffee
Sk delar väl många delar med webrar? Iaf vad jag har hört.. Bror köpte några nyrenoverade sk 48er för några årsedan.. Å enligt han gick de att bruka delar från weber..
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 23 Aug 2013, 10:39
by adde_z
Vad jag läste så var vissa SK fuggar som såldes i USA omgjorda att för att funka med weber grejer, men jag tog ur grejerna och det var inte weber liknande grjer iaf....
M.A.D CC Skyline -72
Posted: 23 Aug 2013, 20:24
by wuffee
Åfasen! Bättre koll än jag hade då!
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 29 Aug 2013, 16:17
by Matias
Hejsan!
Hoppas man får joina diskussionen fast man är finne...
Fin bil du fått tag på, trevligt (och utmanande) med udda fordon. Det finns ju ett drygt tiotal kvar i trafik och funktion av de 38 st 2400GT som såldes nya här i Finland med det har man inte längre någon direkt nytta av vad gäller tillgång på delar som är unika för C10 karossen. Har själv en av dessa som sakta men säkert hela tiden går framåt i utvecklingen. Har just lyckats köpa en uppsättning SK-Racing tripplar att ersätta mina Webrar med.
Mina SK är av den variant som TWM varit inblandade i om det nu har någon betydelse. Har för mig att munstycken mm från Weber borde passa alla äldre SK men om man köper nya som idag heter OER SK-Racing så får man lite annorlunda bitar. Det går bra att beställa delar till äldre SK från japan, (
http://www.oer.co.jp/" onclick="window.open(this.href);return false;).Man kan även uppdatera äldre modellen till nyare OER med hjälp av en konverteringssats (
http://www.zccjdm.com/catalog.php/azcar ... R_PRODUCTS" onclick="window.open(this.href);return false;). Största fördelarna med SK förutom att de är japanska (som ju borde ha ett visst känslovärde i sig...) är att man kan justera flottörhöjd och accpump utändigt och inte behöver öppna dem så som på Weber.
Gällande inredningsreparationer på Hako så finns det en orsak till att många bilar även i Japan har dålig klädsel...det är dåligt med nyproduktion. Största problemet tycks vara att ingen tillverkar en mönstrad vinyl av exakt den "basket weave" typ som de har från början. Liknande material finns fast då måste man ju sy om allt för att det skall harmonera. Verkar dock som om det borde vara på gång, nyligen har det dykt opp nytillverkade dörrpaneler till HT:n så jag hoppas på att nästa steg är paneler till sedanen liksom nya färdigsydda klädslar. De är dock inte direkt billiga de HT-paneler som redan finns så vi får se. Andra alternativet jag funderat på är att skaffa vävt läder och låta en sadelmakare sy nytt. Vore trevligt med äkta läder även om det inte är strikt orginal. Problemet med exakt orginal är ju att de inte är sydda utan pressade i ett stycke med flera olika inpressade mönster och skarvar...
Mina fem cent så här långt!
Matias
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 29 Aug 2013, 20:46
by 23GTR.se
Kul att du hittade hit och delar med dig av dina erfarenheter, Matias!
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 13 Sep 2013, 08:32
by M_Tyson
23GTR - Hur löste det sig igår för dig?
Själv är det fullt med jobb så bilen har stått stilla, men ska ta ett ryck snart.
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 14 Sep 2013, 16:46
by 23GTR.se
Fick nerslag på bältena så jag väntar på dispens nu. Sen ska det nog ordna sig. MEN, jag behöver nya halvljusreflektorer. Hörde av din brorsa att du bytt? Vilka använde du?
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 24 Sep 2013, 16:47
by M_Tyson
Jag skrev fel till dig igår på facebook. Det är 3841 helår.
bytte du till h4 eller vart det sealed beam igen?
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 24 Sep 2013, 22:33
by 23GTR.se
Jag kunde inte få reda på djupet på H4 så jag körde på sealed beam eftersom du sa att dem passar.
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 25 Sep 2013, 20:29
by Sarja88
förlåt om man kladdar men det vore kul om det kom upp mer bilder
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 14 Jul 2014, 00:06
by M_Tyson
Ledsen för dålig uppdatering.
Här kommer en snabb vers av vad som hänt med bilen och planerna.
Rullade väldigt lite förra sommaren då lill-killen tog mycket tid.
Ställde in den i garaget och lät den stå så när våren nalkades och jag skulle starta var det batteri-torsk.
Snabbt och enkelt, sattes på laddning. Vänta en vecka innan nästa försök. Starta som den skulle, men gick inge vidare. Hög tomgång och dålig respons samt avgas poffar.
Fick erbjudande om att ställa ut på Elmia, så vart lite fixande med nya bakdäck och ställa tändningen och förgasare utan nöjt resultat.
Vi var på Elmia och fick träffa sköna människor.
Kom hem, nollade motorn efter konstens alla regler. Blev inget bättre för det. Slutade med att Adde bytte motor och satte i en annan L28 med ny tändning. Stor skillnad.
Gasvajer höljet sa upp sig och det var slut kört tills en ny är på plats.
Beställde en ny från Japan (tack perra för assistansen) och under tiden den skulle komma hem så provade vi flera andra lösningar som inte ville sig som vi ville. Fick vackert vänta på org. vajer.
Hämtade ut den i Torsdags kväll så på fredag var den i och jag och grabben tog första turen för i år. Det var midnattsrallyt här i hålan så vi smet in på torget då arrangörerna trodde vi var med då den låter vassare än vad några av deras bilar gjorde
Vissa tyckte det såg roligt ut med ett baby skydd vänster fram, förstår inte varför
Där är vi idag. Nu till planerna.
Efter allt strul så lutar det åt att bygga insprutning på L28:an då jag och adde tänker bygga var sin bil med liknande recept på motor och drivlina. Ny tank med pump, rör, slangar är fixat men ej monterat. blir nog under vinter säsongen. Saknar dock var sin BTR. Planen är att få ut addes 240z innan sommaren är slut. Återkommer om den senare i hans tråd.
Bilder kommer snart. Håll ut.
Syns i Östhammar på torsdag då det är bil grej på torget. en cool bil bland jänkarna
Re: M.A.D CC Skyline -72
Posted: 14 Jul 2014, 12:22
by volvobrage
RÅ bil!
Heilt klart ein drømmebil
Vanvittig bra stuk på den, følger med her framover!