m60/2 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

finns de någon som testat dubbla insugskammar på m60?

kammarna skulle ju vara snarlika m50 så kanske ger samma effekt? kul om någon testade :roll:
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

Marbu wrote:finns de någon som testat dubbla insugskammar på m60?

kammarna skulle ju vara snarlika m50 så kanske ger samma effekt? kul om någon testade :roll:

Det kommer nog en lösning på detta snart tror jag :)
pm om det är nått
mrwressmark
Posts: 50
Joined: 24 Feb 2013, 10:44

m60/2 Turbo

Post by mrwressmark »

Ja det har blivit väldiga diskussioner om detta, så de kommer köras i simuleringsprogram :)
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

låter spännande! :D

men insugskammen passa väl på avgassidan utan några modifieringar?
mrwressmark
Posts: 50
Joined: 24 Feb 2013, 10:44

m60/2 Turbo

Post by mrwressmark »

Japp, så som min polare räkna så blir de ca 15 hk effektökning vid 7200
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

m60/2 Turbo

Post by BmWkrille »

Med org inställning på kammarna?


Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

borde ju kunna ställa dom på dom inställningarna som finns för att optimera org kammarna
mrwressmark
Posts: 50
Joined: 24 Feb 2013, 10:44

m60/2 Turbo

Post by mrwressmark »

Nja man får ju justera in dom rätt, så långt har vi inte kommit än
exedy
Posts: 105
Joined: 21 Jul 2011, 21:45
Location: Vasa/Finland

Re: m60/2 Turbo

Post by exedy »

Nån som vet vilken av nicasil och alusil som är att föredra vidd överladd och e85? El. Kanske ingen skillnad?
Robin Bystedt
+358449991224
User avatar
Sikko
Posts: 554
Joined: 08 Dec 2009, 20:22
Location: Härnösand

Re: m60/2 Turbo

Post by Sikko »

Kan ni som har möjlighet skicka era mappar på m60 m62 motorer och lite info vart ni har bromsat och vilken bil det sitter i så kan vi göra en jämförelse eftersom det är ganska outforskat område helst ett bromspapper med om det går att lösa.

Jag tänkte göra en graf på tändkurvorna och ladd vs turbinstorlekar och avgashus för att lättare kunna välja rätt avgashus till m60 62 motorerna för jag får
ständigt frågor om detta.

Krafsa ihop det ni har och skicka till

novasikko@gmail.com

Bromspapper
Mapp
Vilken bil
Vilken turbo avgashusets storlek och in ut mått.

Tack på förhand!
072 931 6764
Instagram novasikko
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

Nån som kan fixa fram flänsar till insuget?
sugen på att bygga eget nu
pm om det är nått
User avatar
come_on
Posts: 580
Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland

Re: m60/2 Turbo

Post by come_on »

Nogen der ved om man kan få en anden termostat til m60. En der åbner før.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: m60/2 Turbo

Post by Nemesis_turbo »

passar m62 termostathus? isåfall har dem elstyrd termostatventil så kan styras via ett sprut
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Pacman
Posts: 217
Joined: 10 Apr 2011, 21:10

Re: m60/2 Turbo

Post by Pacman »

Den har väl bara ett mothåll för att kunna öka temperaturen...inte sänka.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: m60/2 Turbo

Post by Nemesis_turbo »

aha oki vet iaf att om den pajar öppner den inte alls
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Pacman
Posts: 217
Joined: 10 Apr 2011, 21:10

Re: m60/2 Turbo

Post by Pacman »

My bad!

Fick några minuter över nu och läste på ordentligt.
Termostaten är en 103gr konventionell termostat som då ger ca 110gr motortemp ifall man inte påverkar den alls.
Lägger man 12V på elementet i den så tvingar man upp den i öppet läge och den blir en motsvarande 85gr termostat, dvs samma som i M60.
Enklast om man har en M62 är att byta termostathus till ett M60 med 85gr termostat. Så ser det ut på alla E31 med M62 då det bara var E38 och E39 som fick MAP-termostat...inte E31.
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

Andy_b wrote:Nån som kan fixa fram flänsar till insuget?
sugen på att bygga eget nu
fixar du ritning kan ja fixa flänsar i rostfritt eller svart
Post Reply