Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
Marbu
Posts: 230 Joined: 23 Oct 2012, 20:01
Post
by Marbu » 10 May 2013, 23:14
finns de någon som testat dubbla insugskammar på m60?
kammarna skulle ju vara snarlika m50 så kanske ger samma effekt? kul om någon testade
Andy_b
Posts: 3855 Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken
Post
by Andy_b » 11 May 2013, 09:00
Marbu wrote: finns de någon som testat dubbla insugskammar på m60?
kammarna skulle ju vara snarlika m50 så kanske ger samma effekt? kul om någon testade
Det kommer nog en lösning på detta snart tror jag
pm om det är nått
mrwressmark
Posts: 50 Joined: 24 Feb 2013, 10:44
Post
by mrwressmark » 11 May 2013, 10:22
Ja det har blivit väldiga diskussioner om detta, så de kommer köras i simuleringsprogram
Marbu
Posts: 230 Joined: 23 Oct 2012, 20:01
Post
by Marbu » 12 May 2013, 19:01
låter spännande!
men insugskammen passa väl på avgassidan utan några modifieringar?
mrwressmark
Posts: 50 Joined: 24 Feb 2013, 10:44
Post
by mrwressmark » 12 May 2013, 19:41
Japp, så som min polare räkna så blir de ca 15 hk effektökning vid 7200
BmWkrille
Posts: 973 Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland
Post
by BmWkrille » 12 May 2013, 20:16
Med org inställning på kammarna?
Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Marbu
Posts: 230 Joined: 23 Oct 2012, 20:01
Post
by Marbu » 12 May 2013, 21:01
borde ju kunna ställa dom på dom inställningarna som finns för att optimera org kammarna
mrwressmark
Posts: 50 Joined: 24 Feb 2013, 10:44
Post
by mrwressmark » 12 May 2013, 21:09
Nja man får ju justera in dom rätt, så långt har vi inte kommit än
exedy
Posts: 105 Joined: 21 Jul 2011, 21:45
Location: Vasa/Finland
Post
by exedy » 14 May 2013, 20:06
Nån som vet vilken av nicasil och alusil som är att föredra vidd överladd och e85? El. Kanske ingen skillnad?
Robin Bystedt
+358449991224
Sikko
Posts: 554 Joined: 08 Dec 2009, 20:22
Location: Härnösand
Post
by Sikko » 15 May 2013, 08:18
Kan ni som har möjlighet skicka era mappar på m60 m62 motorer och lite info vart ni har bromsat och vilken bil det sitter i så kan vi göra en jämförelse eftersom det är ganska outforskat område helst ett bromspapper med om det går att lösa.
Jag tänkte göra en graf på tändkurvorna och ladd vs turbinstorlekar och avgashus för att lättare kunna välja rätt avgashus till m60 62 motorerna för jag får
ständigt frågor om detta.
Krafsa ihop det ni har och skicka till
novasikko@gmail.com
Bromspapper
Mapp
Vilken bil
Vilken turbo avgashusets storlek och in ut mått.
Tack på förhand!
072 931 6764
Instagram novasikko
Andy_b
Posts: 3855 Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken
Post
by Andy_b » 16 Jun 2013, 08:53
Nån som kan fixa fram flänsar till insuget?
sugen på att bygga eget nu
pm om det är nått
come_on
Posts: 580 Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland
Post
by come_on » 17 Jun 2013, 13:40
Nogen der ved om man kan få en anden termostat til m60. En der åbner før.
Nemesis_turbo
Posts: 3380 Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:
Post
by Nemesis_turbo » 17 Jun 2013, 20:39
passar m62 termostathus? isåfall har dem elstyrd termostatventil så kan styras via ett sprut
Pacman
Posts: 217 Joined: 10 Apr 2011, 21:10
Post
by Pacman » 18 Jun 2013, 16:48
Den har väl bara ett mothåll för att kunna öka temperaturen...inte sänka.
Nemesis_turbo
Posts: 3380 Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:
Post
by Nemesis_turbo » 18 Jun 2013, 17:31
aha oki vet iaf att om den pajar öppner den inte alls
Pacman
Posts: 217 Joined: 10 Apr 2011, 21:10
Post
by Pacman » 18 Jun 2013, 21:40
My bad!
Fick några minuter över nu och läste på ordentligt.
Termostaten är en 103gr konventionell termostat som då ger ca 110gr motortemp ifall man inte påverkar den alls.
Lägger man 12V på elementet i den så tvingar man upp den i öppet läge och den blir en motsvarande 85gr termostat, dvs samma som i M60.
Enklast om man har en M62 är att byta termostathus till ett M60 med 85gr termostat. Så ser det ut på alla E31 med M62 då det bara var E38 och E39 som fick MAP-termostat...inte E31.
Marbu
Posts: 230 Joined: 23 Oct 2012, 20:01
Post
by Marbu » 22 Jun 2013, 15:43
Andy_b wrote: Nån som kan fixa fram flänsar till insuget?
sugen på att bygga eget nu
fixar du ritning kan ja fixa flänsar i rostfritt eller svart