m60/2 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: m60/2 Turbo
finns de någon som testat dubbla insugskammar på m60?
kammarna skulle ju vara snarlika m50 så kanske ger samma effekt? kul om någon testade
kammarna skulle ju vara snarlika m50 så kanske ger samma effekt? kul om någon testade
Re: m60/2 Turbo
Det kommer nog en lösning på detta snart tror jagMarbu wrote:finns de någon som testat dubbla insugskammar på m60?
kammarna skulle ju vara snarlika m50 så kanske ger samma effekt? kul om någon testade
pm om det är nått
-
- Posts: 50
- Joined: 24 Feb 2013, 10:44
m60/2 Turbo
Ja det har blivit väldiga diskussioner om detta, så de kommer köras i simuleringsprogram
Re: m60/2 Turbo
låter spännande!
men insugskammen passa väl på avgassidan utan några modifieringar?
men insugskammen passa väl på avgassidan utan några modifieringar?
-
- Posts: 50
- Joined: 24 Feb 2013, 10:44
m60/2 Turbo
Japp, så som min polare räkna så blir de ca 15 hk effektökning vid 7200
m60/2 Turbo
Med org inställning på kammarna?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: m60/2 Turbo
borde ju kunna ställa dom på dom inställningarna som finns för att optimera org kammarna
-
- Posts: 50
- Joined: 24 Feb 2013, 10:44
m60/2 Turbo
Nja man får ju justera in dom rätt, så långt har vi inte kommit än
Re: m60/2 Turbo
Nån som vet vilken av nicasil och alusil som är att föredra vidd överladd och e85? El. Kanske ingen skillnad?
Robin Bystedt
+358449991224
+358449991224
Re: m60/2 Turbo
Kan ni som har möjlighet skicka era mappar på m60 m62 motorer och lite info vart ni har bromsat och vilken bil det sitter i så kan vi göra en jämförelse eftersom det är ganska outforskat område helst ett bromspapper med om det går att lösa.
Jag tänkte göra en graf på tändkurvorna och ladd vs turbinstorlekar och avgashus för att lättare kunna välja rätt avgashus till m60 62 motorerna för jag får
ständigt frågor om detta.
Krafsa ihop det ni har och skicka till
novasikko@gmail.com
Bromspapper
Mapp
Vilken bil
Vilken turbo avgashusets storlek och in ut mått.
Tack på förhand!
Jag tänkte göra en graf på tändkurvorna och ladd vs turbinstorlekar och avgashus för att lättare kunna välja rätt avgashus till m60 62 motorerna för jag får
ständigt frågor om detta.
Krafsa ihop det ni har och skicka till
novasikko@gmail.com
Bromspapper
Mapp
Vilken bil
Vilken turbo avgashusets storlek och in ut mått.
Tack på förhand!
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
Re: m60/2 Turbo
Nån som kan fixa fram flänsar till insuget?
sugen på att bygga eget nu
sugen på att bygga eget nu
pm om det är nått
Re: m60/2 Turbo
Nogen der ved om man kan få en anden termostat til m60. En der åbner før.
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: m60/2 Turbo
passar m62 termostathus? isåfall har dem elstyrd termostatventil så kan styras via ett sprut
Re: m60/2 Turbo
Den har väl bara ett mothåll för att kunna öka temperaturen...inte sänka.
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: m60/2 Turbo
aha oki vet iaf att om den pajar öppner den inte alls
Re: m60/2 Turbo
My bad!
Fick några minuter över nu och läste på ordentligt.
Termostaten är en 103gr konventionell termostat som då ger ca 110gr motortemp ifall man inte påverkar den alls.
Lägger man 12V på elementet i den så tvingar man upp den i öppet läge och den blir en motsvarande 85gr termostat, dvs samma som i M60.
Enklast om man har en M62 är att byta termostathus till ett M60 med 85gr termostat. Så ser det ut på alla E31 med M62 då det bara var E38 och E39 som fick MAP-termostat...inte E31.
Fick några minuter över nu och läste på ordentligt.
Termostaten är en 103gr konventionell termostat som då ger ca 110gr motortemp ifall man inte påverkar den alls.
Lägger man 12V på elementet i den så tvingar man upp den i öppet läge och den blir en motsvarande 85gr termostat, dvs samma som i M60.
Enklast om man har en M62 är att byta termostathus till ett M60 med 85gr termostat. Så ser det ut på alla E31 med M62 då det bara var E38 och E39 som fick MAP-termostat...inte E31.
Re: m60/2 Turbo
fixar du ritning kan ja fixa flänsar i rostfritt eller svartAndy_b wrote:Nån som kan fixa fram flänsar till insuget?
sugen på att bygga eget nu