Page 4 of 7

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 12:22
by Dawe_A
alltså så funkar E85 och turbo på M5an org motor med vipec v88 ?

om de bara är procentuella effektökningen som räknas ( vilket låter vettigt eftersom att man inte reggar om bilen som ombyggd)

Dvs att 15kw per 100kg INTE gäller,

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 12:24
by Nemesis_turbo
jepp men med 0,3 i ladd lär du ha ökat för mycket

Sv: Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 13:01
by Dawe_A
Nemesis_turbo wrote:jepp men med 0,3 i ladd lär du ha ökat för mycket


jo fast det gäller Ju alla bilar? en kkk 24 med 0.3 i ladda borde funka :)

skickat från en telefon

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 13:21
by Nemesis_turbo
det ska vara med en turbo lämplig för motorvolym etc. en kkk24 med 0.3 i ladd lär kasnke sänka effekten med och ge en extrem insugs/avgastemp

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 13:30
by Bödvar
Hmm.

En 735 E23 -85 som kvalar in på 1620kg i tjänstevikt.

(15kw/100kg) = 0,204 hk per kg = 330,48hk på 1620kg.

Alltså borde jag iaf kunna regga in bilen med M5 3,6 L motorn (315hk original) som sitter i, med etanol och eftermarknadssprut? Om jag byter bromsar och allt runt omkring.

Däremot blir det svårt att hävda att turbon som sitter på endast ger 15hk extra vid 0,3 i Ladd kanske? :roll:

Det går inte spela på att den är kompsänkt och således ger lägre effekt än original? 8)

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 13:33
by Nemesis_turbo
nje de blir svårt de men tar du en 735iaL fullsmetad med utrustning byter till större tynge bromsar slänger i bur osv och har den toktunga elstyrda skinninredningen osv så blir kärran ganska tung

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 13:37
by Bödvar
Nemesis_turbo wrote:nje de blir svårt de men tar du en 735iaL fullsmetad med utrustning byter till större tynge bromsar slänger i bur osv och har den toktunga elstyrda skinninredningen osv så blir kärran ganska tung



Bilen vägs på plats alltså? :)

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 13:41
by Nemesis_turbo
jepp om stationen har egen våg ananrs ska man ha med vågsedel

du ska även ha med bromspapper osv och klara alla avgaskrav som är för en nyare bil med kattmotor.

hela mitt bygge med ca18 i e30.n byggs för sfro reggning

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 13:46
by Bödvar
Nemesis_turbo wrote:jepp om stationen har egen våg ananrs ska man ha med vågsedel

du ska även ha med bromspapper osv och klara alla avgaskrav som är för en nyare bil med kattmotor.

hela mitt bygge med ca18 i e30.n byggs för sfro reggning


Bromspapper från? Vilket företag som helst? Från min egna bromsbänk? :)

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 13:56
by Nemesis_turbo
från ett seriöst etablerat pålitligt företag med vettiga siffror det är duktigt folk på sfro så fiffel går nog inge vidare.

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 14:27
by Dawe_A
SFRO gör allt för att vi ska få igenom våra välbyggda bilar, dom vill inte förstöra något eller skjälpa oss.

ringde precis gustav (bmw turbo experten på sfro)

Om du reggar med Endast E85 och turbo DVS INTE OMBYGGT fordon, så gäller bara effektökningen +20 och 10% INTE 15kw per 100kg, det är bara vid ombyggt fordon.

Så jag skulle kunna regga min M5 3.8 med en te.x Precision 5558 (ser väldigt liten ut och passar ändå "bra" till min motor. ladda lite granna, jag får ändå höja effekten med 70hk (347*0.20) så det är inte speciellt "lite" heller..

har jag bara papper på E85 cert slangar, bromspapper från en dyno och ett viktintyg så ska en schysst regbes gubbe inte ha något att klaga på alls. Det "viktigaste" är att allt ser seriöst och säkert ut när man öppna motorhuven. Har du lite puts , stabila kopplingar / fästen till saker och ting så koommer det nog gå vägen.

Min m5 , E85 + turbo = max effekt 416hk 440nm på pappret inte så dumt eller hur :)

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 14:45
by ///Peter
Dawe_A wrote:SFRO gör allt för att vi ska få igenom våra välbyggda bilar, dom vill inte förstöra något eller skjälpa oss.

ringde precis gustav (bmw turbo experten på sfro)

Om du reggar med Endast E85 och turbo DVS INTE OMBYGGT fordon, så gäller bara effektökningen +20 och 10% INTE 15kw per 100kg, det är bara vid ombyggt fordon.

Så jag skulle kunna regga min M5 3.8 med en te.x Precision 5558 (ser väldigt liten ut och passar ändå "bra" till min motor. ladda lite granna, jag får ändå höja effekten med 70hk (347*0.20) så det är inte speciellt "lite" heller..

har jag bara papper på E85 cert slangar, bromspapper från en dyno och ett viktintyg så ska en schysst regbes gubbe inte ha något att klaga på alls. Det "viktigaste" är att allt ser seriöst och säkert ut när man öppna motorhuven. Har du lite puts , stabila kopplingar / fästen till saker och ting så koommer det nog gå vägen.

Min m5 , E85 + turbo = max effekt 416hk 440nm på pappret inte så dumt eller hur :)


Problemet med en S38 är att det är en så effektiv sugmotor i grunden. 70hk extra får du i princip om du andas lite i insuget. För att en motor med turbo ska vara godkänd som turbomotor så måste turbon ladda minst 0,3bar (nämnts tidigare i tråden tror jag..) vettigt annars kunde man ju sätta dit en monsterturbo med varannat impellerblad avknippsat, eller en tubo utan axel :P. 0,3bar på en S38 som då är en väldigt effektiv sugmotor och speciellt med E85 som bränsle ger en nominell effektivitet på över 100% vid överladdning, mao 0,3bar är nog minst en 35% effektökning, vilket blir för mkt. En variant är ju att bygga avgassytem och downpipe 1" rör så blir all extraeffekt värme, eller sätta dit en katalysator (som du måste ha) från en nissan micra, stoppar nog upp rätt bra det med. Tveksamt dock om en sån medveten eller andra kreativa "feldesigner" godtas?!

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 14:51
by Dawe_A
jo jag är med på det. Min tanke är att gå på väldigt lågt med tändningen i hela registret så att motorn blir väldigt lam, då kan vi nog lyckas med 0.3bar och dålig effekt. samtidigt som vi behåller org varvstopp och klarar avgaskraven.

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 16:30
by Sten
Detta blir spännande!

Vad får man ha för effekt i E34 525,E36 325 om man "bara" Turbo och E85 konverterar?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 16:58
by mr_z
Sten wrote:Detta blir spännande!

Vad får man ha för effekt i E34 525,E36 325 om man "bara" Turbo och E85 konverterar?

230

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 17:19
by RoDe
Vid reggning med E85 och turbo, INTE ombyggt fordon.

Krav på motorbyte slipper man alltså i detta fall.

Är det inga krav på bromsar osv.???


En fråga till vid ombyggt fordon.

Låt säga att man har en 318 e30 som reggas in med m50b25, E85 och turbo.

När det gäller BROMSARNA, bortse från allt annat som gäller.
Vissa säger att det räcker med att byta till 325 e30:INS bromsar och vissa säger att du ska ha bromsar som klarerar effekten t.ex. från m3e36. Har hört att inget annat än fyrkolvsok mm som duger. Vad gäller detta?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 17:32
by Nemesis_turbo
du ska ha bytt till större som är relativt anpassade till din effekt.

bäst måste vara att bygga på snikbil med liten motor och trumbroms