Page 4 of 18

Posted: 07 Nov 2010, 16:43
by Casy
Joachim wrote:inte meningen å va ofin, men det är inte särskild smart å lakkera glidpinnarna på oken... :)
De är lugnt! Nytt är påväg hem så ingen skada skedd :D

Posted: 08 Nov 2010, 16:18
by Casy
Efter 3 veckor ramlade den väntade packboxen in. Började genast montera ihop styrväxeln!
Det ska bli riktigt spännade att få känna hur E30n beter sig efter bytet :)



Image

Lite smådelar och en "extra" stödbussning till vänstra sidan
Image

Image

Image

Posted: 14 Nov 2010, 20:39
by Casy
Har haft ganska mycket strul med brukis-E30n som ska brukas nu i vinter, har inte blivit så mycket tid över åt turbon.. men jag passade på att bränna ur bussningarna åtminstånde! Nästa åtgärd blir lack och inpressning av nya fräscha aluminium- och delrinbussningar

Mysig brasa :wink:


Image

Image

Posted: 19 Nov 2010, 00:43
by Casy
Blev lite mer gjort idag, lackat bakvagnsbalk och bärarmar. Sen planade jag av 1,5mm från difflocket, man ska göra det då man uppgraderar diffens innehåll till 45%


Image

Image

Image

Posted: 23 Nov 2010, 17:21
by Casy
Här va de livat :roll: Mer bilder, inte långt kvar tills bakvagnen och bromsar åker upp igen!!! :D Har även pressat bussningar i bärarmarna och tvärbalken, alu och delrin. Sen är mitt extra diffäste "under construction" därav en bussning i bild, och massa nya skruvar/muttrar. Kör renoverade originalbromsar 2011, sen får vi se om det blir värre året därpå. Tänkte ge det 1 säsong, testa och känna.

Tanken har givetvis slagit mig om man skulle ha byggt smidd motor (för isåfall måste jag börja spara).. vad kostar en stabil botten som ger ut 600whp? Och vad tycker 188-klumpen om detta i samband med vanlig gatåka och lite kvällslek?



Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 23 Nov 2010, 18:02
by tiimey
Shyst bygge, alltid roligare när allt är lackat och fräsht

Var har du fått tag på hylsorna på sista bilden?
(De längst ner till vänster)

Posted: 23 Nov 2010, 18:16
by Klangen
Nice..!

Posted: 23 Nov 2010, 20:33
by Casy
Dom hylsorna är till bärarmsbussningarna.. visst är dom fina :wink:


Men är det ingen som har några åsikter kring smidda grejer, räcker 30-35k? Och vad säger bakvagnen om 550-600whp?

Posted: 23 Nov 2010, 21:04
by Oscarr
Ser riktigt snyggt ut =)

Posted: 23 Nov 2010, 21:44
by Tim Maatman
Nice ! i like hand made thinks :wink: thumps up

Posted: 23 Nov 2010, 22:21
by Bäckis
Att bygga en smidd botten kostar inte skjortan. 30-35 räcker till kolvar, stakar, lager, packningar, balansering osv med marginal.

Kan lösa ett bra paket åt dig med allt du behöver för vettiga pengar, PM om du blir sugen att göra riktigt.

Posted: 24 Nov 2010, 00:36
by RWHP
Helt rätt Bäckis :)

Mer mor :D

Posted: 24 Nov 2010, 18:50
by Casy
Tack, kul med lite feedback! :) Tog tillfället i akt och bytte tätningar och damasker till bromsoken. Känns lite halvdumt att renovera sånna små piss-ok, men bilen väger ju bara 1300kg fulltankad + förare... borde få hyffsat stopp :P annars ska nog servot bytas mot ett större som är 24cm diameter


Jajemen Bäckis, ska suga på karamellen. :) Mycket vill ha mer! Vore som fint med en topprenovering i samma veva, lika bra att ta allt på samma gång OM det blir motorbygge

Posted: 27 Nov 2010, 01:04
by Casy
Handla en extra diff idag från en E36 325. Tänkte ta utväxlingen från den och få 3,15 istället för 3,46 som sitter i nu :) Då gör den 250km/h åtminstånde, och vid 115km/h kommer den varva 3000rpm på 5an, ganska lagomt för bus och gatåka 8)

Har redan börjat dela den, ska försöka få ur pinjongdrevet imorgon, och om allt rullar på fint smackar jag ihop hela skiten och monterar diffen på bakvagnsbalken igen! :) sweeeet!!

Posted: 27 Nov 2010, 22:51
by Casy
Nya E36 325-diffen med 3,15 utväxling - nu är pinjong och kronhjul ur, håller på att skruva bort bultarna till själva kronhjulet. Pinjong-paketet blev monterat i E30ns diffhus (det högra). Går halvsegt framåt, men jag försöker speeda så gott de går.

Det är första gången jag mekar diff, men det är riktigt skoj faktiskt :) Min bakvagns-deadline är numer flyttad 2 veckor framåt, men det beror lite på hur kyligt det kommer vara nu i december. Jag vägrar hänga upp bakvagnen i -20 :x


Image

Image

Posted: 28 Nov 2010, 22:54
by Micke
Har du koll på att du måste (bör) kontrollera kuggflankspelet när du byter utväxling i diffen? Samt att pinjongmuttern får rätt åtdragningsmoment så att lagren får rätt belastning via klämhylsan. :) Vet inte hur känsligt det är att chansa på klämhylsan men det är ju tråkigt om lagren skulle gå ner sig i förtid. Vill inte vara neggo utan ville bara göra dig uppmärksam på vissa saker man bör ha koll på när man meckar diff. :)

Det går såklart att strunta i att göra detta, men risken är stor att du kommer förstöra kuggarna då. Har du otur så blir följdskadorna att mer inuti diffen pajar. :(

Fin bil förövrigt :D

Posted: 30 Nov 2010, 15:44
by Casy
Jodå, jag har koll 8) egentligen skulle jag bytt ut klämhylsan, men nu blev det inte så. Tar en chansning helt enkelt. Moment på muttern vet jag inte heller.. men drar jag den för hårt kommer det gå åt helvete

Det bästa vore att mäta upp ALLA värden, men nu kör jag lite mer på erfarenhet och mekkunskap från bekanta. Jag har ställt diverse frågor här på forumet om just diff-mek, men det verkar vara oerhört få som vet något om det! Och samtidigt är det inte hela världen om diffen skulle rasa heller.. det finns värre saker här i livet :wink:

Kronhjulets anläggningsyta mot pinjong kommer däremot mätas upp!