Har 4 bar vid tomgång, kall motor.
2 bar när den är varm.
Kör nån "jänkeolja", viskositet 20-50
M50 turbo tappar oljetryck när motorn blir varm
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Jag byte olja idag till 5/50 men oljetrycket ligger knappt på 2 bar när den är kall, sen så lägger dig sig på knappt 1 bar när den är varm.
Jag har bara bytt pickupen och oljetråget, sen är allt org i motorn.
Fyllde på med 6L Olja men sen när jag kollade på stickan så va det lagom, efter att den hade stått på tomgång ett tag och hade 80 grader i temp så kollade jag igen och då va det över max på stickan.
Tömde ut lite olja och kollade igen men va över max en då,
sen så tömde jag lite till och fick ner det till under max.
Men jag får ändå inte mera än 1 bar i oljetryck.
Mätaren kommer från bilteama och givaren med.
Så någon som har några tips?
Sorry för att jag lånar tråden.
Fyllde på med 6L Olja men sen när jag kollade på stickan så va det lagom, efter att den hade stått på tomgång ett tag och hade 80 grader i temp så kollade jag igen och då va det över max på stickan.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Tror inte att det är onormalt lågt så länge du har över 1 bar oljetryck varm motor på tomgång. Skulle iof inte våga lita på biltemas mätare då de har visat fel förr.hockne wrote:Jag byte olja idag till 5/50 men oljetrycket ligger knappt på 2 bar när den är kall, sen så lägger dig sig på knappt 1 bar när den är varm.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: M50 turbo tappar oljetryck när motorn blir varm
Hittade ni nå fel ?
Tony Sarja
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
biltema olja har jag åkt med dagligen sen 2006 på bruksbilar. ca 20000mil utan några missljud eller problem.
Men på bruksbilen så behöver man ju inte ha superegenskaper på oljan så som man önskar på 5:e fullgasvarvet på Nurburgring med trimmad turbobil. Men det står ju klart å tydligt (nja, man får kolla i tabeller) på olje-specen om det smörjer tillfredsställande vid 130 graders oljetemp eller ej. Och det erbjuder ju inte biltema så köper man den till det ändamålet så är det helt enkelt ett felköp.
Men på bruksbilen så behöver man ju inte ha superegenskaper på oljan så som man önskar på 5:e fullgasvarvet på Nurburgring med trimmad turbobil. Men det står ju klart å tydligt (nja, man får kolla i tabeller) på olje-specen om det smörjer tillfredsställande vid 130 graders oljetemp eller ej. Och det erbjuder ju inte biltema så köper man den till det ändamålet så är det helt enkelt ett felköp.
har du nåt exempel på en tabell og vart det står?Bullen! wrote: Men det står ju klart å tydligt (nja, man får kolla i tabeller) på olje-specen om det smörjer tillfredsställande vid 130 graders oljetemp eller ej. .
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
SAE och API klassning står på etiketten på dunken.
Sen har olika tillverkare närmare beskrivning på sitt sortiment på sin hemsida. info om smörjegenskaper vid olika temperaturer, säkerhetsdatablad osv.
lite som näringsinnehåll i livsmedel. det är bara att leta tills man hittat det man söker.
Sen har olika tillverkare närmare beskrivning på sitt sortiment på sin hemsida. info om smörjegenskaper vid olika temperaturer, säkerhetsdatablad osv.
lite som näringsinnehåll i livsmedel. det är bara att leta tills man hittat det man söker.
Ja köpte precis en helsmidd m50 med samma problem . Ja köpte en ny automater oljetrycksmätare o kastade Biltemas
.inte haft ett problem sen dess så.....
Biltemas mätare är skrot ! Köp en ordentlig o vettig olja så tror ja det funkar

Biltemas mätare är skrot ! Köp en ordentlig o vettig olja så tror ja det funkar