Page 4 of 25
Posted: 25 Jan 2007, 00:23
by Bmwandreas
Bonje wrote:Bmwandreas wrote:Går bra utan förvärmning, men du lär uppåt 200A.
Ååhh tjeena... 200A då brinner min svets upp!
Den går visserligen till 200A men jag svetsar nog det där på jobbet i så fall.
En fundering bara.. Med 200A så fräser det väl bara till och mina gavlar i 3mm ligger som en blöt pöl på golvet?

Nej fan, du får ju vinkla till den tjocka sidan.
Säker på att det kommer gå bra!
Posted: 25 Jan 2007, 18:24
by Bonje
Jag var visst flitig i garaget i dag också...
Bägge gavlarna till intercoolern är klara så när som att jag ska svetsa kragar på anslutningarna, för att inte slangarna ska skjuta loss.
Utformningen på den ingående gaveln, gillar jag INTE alls!

Tyvärr kude jag inte göra på någe annat sätt, då tryckröret från turbon redan är byggt och på ett sätt som gör att jag inte behöver ta bort trattarna för bromskylningen.
När gavlarna var klara, då byggde jag det sista på plenumkammaren. Inte för det har någon sexuell betydelse, men själv tycker jag att det nya insuget blev snyggare än det förra.
Det är ju sknart klart! Det är ju
"bara" allt helsvetsa allt, förstärka med pinnar ,dumpen ska svetsas fast, platta för lufttempgivaren ska dit, några fästen ska till på undersidan, det ska blästras och pulverlacks i någon fräsig färg... *PUST*
Sitter som en smäck i fronten!
Här ser man skillnaden i storlek. Den främre är en "450*300*75"

Posted: 25 Jan 2007, 19:41
by Ripper
Fan du jobbar på i ett gott tempo, tillochmed att de smittar av sig så jag blir ännu mera sugen på att komma igång med alla egna saker....
Snyggt och seriöst blir allt oxå, tumbs up!
Btw håller på med ett väldigt likt plenium till min 6a....
Håll nu glöden uppe så är du klar på ett kick=)
Posted: 25 Jan 2007, 19:42
by Ripper
Fan du jobbar på i ett gott tempo, tillochmed att de smittar av sig så jag blir ännu mera sugen på att komma igång med alla egna saker....
Snyggt och seriöst blir allt oxå, tumbs up!
Btw håller på med ett väldigt likt plenium till min 6a....
Håll nu glöden uppe så är du klar på ett kick=)
Posted: 25 Jan 2007, 19:52
by AndreasT
Ser riktigt bra ut

! Det var ingen liten intercooler heller.
Insuget ser riktigt fint ut och och jag håller med att det ser bättre ut än det förra, specielt tryckröret/ingången till plenumet.
En fråga: Svetsar du både plenumet från insida och utsidan, då en tidigare bild visar svetsar från insidan men inte den senaste?
Angående avstämmning av insuget så om du vet måttet från ventilen till tratten får du ett ungefär på:
http://www.bgsoflex.com/intakeln.html
Posted: 25 Jan 2007, 21:23
by Bonje
Japp det är svetsat på insidan redan... Jag tänkte svetsa klart plenumet utvändigt, samt intercoolern på jobbet någon kväll.
Där har dom lite kraftigare svets med fotpedal. (Lår gå åt till intercoolern) Sen slipper jag slita på min egen gas också..
Det har varit ett bra tempo nu några dagar.. Grejen är den att när allt sånt här "roligt" som att konstruera saker är färdigt, då tappar jag farten helt!
Det måste vara någe fel på mig? Det finns massor med saker att göra men jag kommer liksom inte på vad jag ska börja med...
Jag skulle behöva någon som vaktar mig med en piska känns det som i bland..

Posted: 25 Jan 2007, 23:12
by Overcharged
Insuget blev riktigt snyggt, speciellt avkoningen till tryckröret

Hur långa runners kör du med?
Känner igen det där med att man inte pallar göra något! ibland blir det helt still..men det är tusen gånger roligare att jobba på bilen när man har några polare i garaget!
Posted: 26 Jan 2007, 07:02
by wuffee
Overcharged wrote:ibland blir det helt still..men det är tusen gånger roligare att jobba på bilen när man har några polare i garaget!
Javisst är de roligare med polare i garaget... Men hur mycket blir de gjort då ?

..
Bäst är att, när man som jag jobbar 2 skift, att gå upp tidigt på morgonen när man jobbat kväll, då blir de mycket gjort innan kneget

...
Väldigt fint bygge i övrigt!
MvH
Uffe
Posted: 26 Jan 2007, 08:18
by Fear This
satt å kolla på bilderna å funderade lite "men va fan, ska han sätta gasspjället på tryckrören eller vadå?" sen kollade ja noggrannare å såg att du kör med separata själl

Posted: 26 Jan 2007, 09:55
by Bonje
Fear This wrote:satt å kolla på bilderna å funderade lite "men va fan, ska han sätta gasspjället på tryckrören eller vadå?" sen kollade ja noggrannare å såg att du kör med separata själl

Hahaha...
Overcharged. Runnerserna är 230mm långa.
Jag gjorde ett enkelt diagram i går med dom uppgifter jag fick av Tom angående avstämmningen.
Nu är insuget avstämt vid 6750 varv.
Tyvärr har jag gått och blivit sjuker... Feber och ont i halsen.
Så nu lär det inte bli någe bilmekande i helgen.
Posted: 26 Jan 2007, 11:38
by Bmwandreas
6750 rpm? Åtminstonde 1500rpm för lite om du ska få nå pulver ur den där lilla spisen:)
Posted: 26 Jan 2007, 11:51
by Bonje
Lilla spisen..? Passa sig! Den är ju hela två liter!!
Med tanke på att det är 88mm slag och 135mm stakar.
Samt att jag kommer köra med hydraliska tryckare så blir det inte så mycket varvande med den lilla spisen.. 7500-8000 max gissar jag på.
Posted: 26 Jan 2007, 11:52
by Bmwandreas
Då vill du väl ha topp vid 7500 rpm?
Posted: 26 Jan 2007, 12:14
by Bonje
Jag vet inte hur man räknar på insug och längder på runners, därför jag pratade med Tom. Han tyckte jag skulle ha längre runners än det förra insuget jag byggde.
Med den geometri jag har i bottendelen och det lilla avgashuset A/R .58 så tvivlar jag att maxefekten kommer så hög upp i registret.. Eller?

Posted: 26 Jan 2007, 13:03
by Bmwandreas
Bestämms av kamaxlarna mest.
Du kommer ha effektpeak med kammarna vid ca 7500rpm..
Så du skulle stämt av runnersarna vid 7500rpm, men frågan om det verkligen kommer bli så i verkligheten...
Posted: 26 Jan 2007, 16:04
by Vigge
Najs som vanligt
Men vad är det för bromsservo??

Nä skämt å sido riktigt schyst...........
Posted: 26 Jan 2007, 16:43
by Bonje
Vigge wrote:Najs som vanligt
Men vad är det för bromsservo??

Nä skämt å sido riktigt schyst...........
Just ja... glömde ju nämna att det är Viktors bromsservo jag har lånat!
Lilla Viktor klafsade runt på en bilskrot en hel dag i jakten på ett mindre bromsservo som skulle passa bolton på E30 (Med samma bultdelning mot torpedväggen och huvudcylinder)
"Måste ju finnas någe som passar rakt av tänkte han.." Klafs klafs klafs.. Till slut stötte han på sin skönhet.. en VW Polo -90 som han norpade den i från.
Tack Viktor! För att du orkade göra det ingen annan "normal" orkar göra
