Pelko - BMW M3 E36 3.2l

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

pelko

Post by pelko »

Japp det är ju så ;)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Krillian

Post by Krillian »

pelko wrote:Japp det är ju så ;)

Mvh

Vet hur de känns. Hålla på och skruva med något där allt sitter som berget eller går sönder tröttnar man på.

Vad dricker din m3a vid normal/fis körning ?
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
pelko

Post by pelko »

Inte lyckats köra normalt en längre period utöver en stockholmsresa, då var vi 4st och hade hög snitthastighet. 0.89l/milen.

Mvh
pelko

Post by pelko »

Har varit tyst här ett tag, har beställst däck från Nelzon på TWS. Blev 215/45/17 fram och 235/45/17 bak, Toyo R888. Kanonservice från Nelzon, hoppas däcken kommer imorgon.

Ska montera dessa däck på org fälgar, de ska lackas innan monterig. Har även köpt ett par 18" Hartge hjul som är monterade nu, tänkte ha dessa på gatan men har fått tag i 5st GT/CAB fälgar till M3 E36 som jag tänkte piffa upp och ha istället. Gillar originalstuket.

Imorgon ringer jag Millway och diskuterar chassi, lutar åt att beställa topplagringar fram och bak, Bilstein PSS9, stålomspunna slangar, krängningshämmare och ett par bussningar.

Bakar man ihop allt och justerar in det rätt så finns det nog potential för en snabb bil om undertecknad lär sig köra

Har betalt in medlemsskap till BMW SC idag och siktar på att gå licenskörningen den 7e Maj för att sedan ta banoskulden den 8e Maj på Mantorp med BMW SC.

Bilder kommer någon gång på allt godis

Mvh
Grefven

Post by Grefven »

En polare har det chassiet och det är overkligt bra. Man tror inte att en bil kan sitta fast i marken på det viset.
uranium

Post by uranium »

Så då blir det ingen försäljning av den här bilen ändå? ;)

Trevligt med väghållning :D
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Oscarr

Post by Oscarr »

Schyssta chassi updates. Några planer på turbo i framtiden? :)
pelko

Post by pelko »

Grefven wrote:En polare har det chassiet och det är overkligt bra. Man tror inte att en bil kan sitta fast i marken på det viset.

Kul att höra. Får se hur det fungerar sedan. Märker man stor skillnad enbart på gatan?

uranium wrote:Så då blir det ingen försäljning av den här bilen ändå? ;)

Trevligt med väghållning :D

Jag har inte kört så mycket och känner att jag vill ha den en stund till så nej ;)

Oscarr wrote:Schyssta chassi updates. Några planer på turbo i framtiden? :)

Nej inte på denna. Blir det något med turbo så köper jag färdigt :)
Tox

Post by Tox »

pelko wrote:
Grefven wrote:En polare har det chassiet och det är overkligt bra. Man tror inte att en bil kan sitta fast i marken på det viset.

Kul att höra. Får se hur det fungerar sedan. Märker man stor skillnad enbart på gatan?

Jag har också det chassit på min och JAA stor skillnad är det men det kränger en hel del på banan med R-däck..mer än det känns bakom ratten.Så grövre krängare behövs tror jag men det som behövs vet juh millway
Grefven

Post by Grefven »

det blir vansinnig skillnad. jag trodde inte att en bil kunde bli så bra. jag tyckte min m3 låg gott på vägen. men detta är ju gatchassie numero uno!

jag körde så hårt jag vågade och sen så provade jag att svänga lite till då jag var säker på att det skulle börja understyra. men icke. det bara svängde ännu hårdare. Kumho v70 däck på den bilen. oxå en 3,2 m3.
pelko

Post by pelko »

Har börjat lossa lite saker på bilen inför lack. Ska lacka stötfångare fram och bak samt lite speglar osv. Köpte även en uppsättning "BMW MOTORSPORT" fälgar som jag ska ha gatdäck på. Dessa ska lackas innan jag kränger på nya däck.

Mina Toyo R888 kom hem i veckan, dessa ska jag kränga på mina org fälgar som satt på bilen då jag köpte den, efter att de lackats.

I påskhelgen ska jag byta kondensor på bilen och hoppas få ordning på AC'n, sedan ska jag byta samtliga vätskor och kolla över läget på allt. Ska även beställa chassi-sakerna snart då jag bara ska få tid att ringa Samuel på Millway och diskutera lite.

Fixade ett däckställ till garaget då det blir en del av den varan.

Ska fixa racinglicens innan BMW SC's premiär den 8e maj och hoppas ha bilen körklart med allt godis på tills dess - sedan kan äventyret börja :)

Har mina 18" Hartge fälgar till salu nu då jag ska köra med mina nya GT fälgar. Skicka PM vid intresse och kika här: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=43712

Lite bilder tills vidare...

Bilen utan stötfångare bak och 18" fälgarna.
Image

Så sjukt fin modell! Fälgen som syns är den sämsta av de fem jag köpte.
Image

Lite däck och fälg på förvaring.
Image

Får hoppas det blir skillnad i fäste...
Image

Image

Mvh
korre

Post by korre »

Ser ju kalas ut, kommer du köra med R888 på gatan också eller endast bana?

MVH kristoffer
- Min portfolio
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
pelko

Post by pelko »

Bara bana. Skulle köpt samma bredd runt om har jag fått fram nu i efterhand men man lär så länge man lever :)
Oscarr

Post by Oscarr »

Tror du kommer få en superkul och skottsäker bil till bankörning! :D
-AL-

Post by -AL- »

pelko wrote:Bara bana. Skulle köpt samma bredd runt om har jag fått fram nu i efterhand men man lär så länge man lever :)

Sätt de breda fram nu då så du får trevlig överstyrning :)
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
ToTTeN

Post by ToTTeN »

tror jag såg en sådan fälg säljas löst på blocket....

Alltid gött med 6st... :)
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
pelko

Post by pelko »

Idag tog jag och en kompis pimpm0bilen och drog till smålands inre skogar för att handla åka-fort-prylar. Resan slutade i krokarna kring Värnamo och av en slump befann sig Samuel på Millway där med massa saker passandes M3.

Efter en snabbvisit åkte vi hem med många pengar mindre men många delar rikare, följande låg i bagaget:

* Bilstein PSS9 - ställbart i höjd och hårdhet i 9 lägen (ni som kör detta, vad rekommenderar ni för hårdhet på bana?)
* H&R krängningshämmare fram och bak med nya bussningar.
* Millways topplagringar fram och bak.
* Stålomspunna bromsslangar.

Innan smålandsresan så förvarnade jag plånboken på BMW genom att köpa ny motorolja och bakaxelolja. Växellådsoljan handlar jag efter att jag kollat vilken just min låda är sugen på. Oljefilter handlades givetvis men även nya navkåpor till mina GT-fälgar som jag för övrigt lämnade in på pulverlack tidigare idag.

Så det har varit en händelserik dag idag och imorgon blir det lugnet själv som tar över medans lördagen bjuder på Elmia-mässan och sön/mån blir till att montera på så mycket som möjligt av det jag handlat idag.

Glömde även nämna att den aktiva säkerheten förmodligen höjs lite snart då jag handlade en ny kondensor till bilen så man slipper +75 grader i bilen i sommar, mao ska AC'n renoveras.

Vid nästa löning ska jag handla PFC skivor fram, PFC klossar fram och XP8 klossar bak samt redig vätska. Sedan är det nog slut på handlandet och dags att lära sig köra bil, för att klaga på bilen efter att fått allting monterat och justerat är nog ingen idé.

Mer bilder efter helgen med förmodligen för mycket camber.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image