Page 4 of 17

Posted: 04 Oct 2009, 14:26
by RWHP
Bmwandreas wrote:Ser bra ut. Ett uttag för mottrycksmätning vore kul att ha. Och är plenumkammaren fäst i motorn på något vis? Det vore bra om vi ska ladda 3 bar.


Hur ser ett sånt uttag ut då tro? Vart ska det sitta?`:) Tror Fredde har fegat ur innan 3 bar hahah :D Men det går ju att kika på att bygga något..

Pop-off ventil, sprängbleck eller vad det heter som används för att släppa ut elaka höga tryck i insuget, är det något som kan användas?

Posted: 04 Oct 2009, 15:58
by Bmwandreas
RWHP wrote:
Bmwandreas wrote:Ser bra ut. Ett uttag för mottrycksmätning vore kul att ha. Och är plenumkammaren fäst i motorn på något vis? Det vore bra om vi ska ladda 3 bar.


Hur ser ett sånt uttag ut då tro? Vart ska det sitta?`:) Tror Fredde har fegat ur innan 3 bar hahah :D Men det går ju att kika på att bygga något..

Pop-off ventil, sprängbleck eller vad det heter som används för att släppa ut elaka höga tryck i insuget, är det något som kan användas?


En 6mm skärringskoppling.
Sprängbleck har vi aldrig använt.

Posted: 04 Oct 2009, 16:20
by RWHP
Bmwandreas wrote:
RWHP wrote:
Bmwandreas wrote:Ser bra ut. Ett uttag för mottrycksmätning vore kul att ha. Och är plenumkammaren fäst i motorn på något vis? Det vore bra om vi ska ladda 3 bar.


Hur ser ett sånt uttag ut då tro? Vart ska det sitta?`:) Tror Fredde har fegat ur innan 3 bar hahah :D Men det går ju att kika på att bygga något..

Pop-off ventil, sprängbleck eller vad det heter som används för att släppa ut elaka höga tryck i insuget, är det något som kan användas?


En 6mm skärringskoppling.
Sprängbleck har vi aldrig använt.


Skärringskoppling, något du har bild på? :?

Posted: 04 Oct 2009, 19:39
by simon
Bmwandreas wrote:Ser bra ut. Ett uttag för mottrycksmätning vore kul att ha. Och är plenumkammaren fäst i motorn på något vis? Det vore bra om vi ska ladda 3 bar.


Jasså, är det dags för riktiga laddtryck? :)

RWHP wrote:
Bmwandreas wrote:Ser bra ut. Ett uttag för mottrycksmätning vore kul att ha. Och är plenumkammaren fäst i motorn på något vis? Det vore bra om vi ska ladda 3 bar.


Hur ser ett sånt uttag ut då tro? Vart ska det sitta?`:) Tror Fredde har fegat ur innan 3 bar hahah :D Men det går ju att kika på att bygga något..

Pop-off ventil, sprängbleck eller vad det heter som används för att släppa ut elaka höga tryck i insuget, är det något som kan användas?


Ser riktigt fint ut! kommer bli snabb denna fina Audi! 8)

Posted: 04 Oct 2009, 22:57
by RWHP
Blir ju att svetsa en sån här på insuget så får Ärtan testa spränga insuget bäst han vill :D Weiand pop-off ventil som är till för att inte skjuta sönder kompressorer, passar väl lika bra på en turbo bil tycker jag ;)

Image

Posted: 05 Oct 2009, 21:35
by RWHP
Det visade sig att Thomas på CP Service höll på att ta fram en sån här, så när den kommer om några veckor kommer vi skicka ner insuget och få en sån här på svetsad :) Riktigt läcker!

Image

Posted: 14 Dec 2009, 18:42
by RWHP
Har inte hänt mycket sen sist tyvärr :( Soppa pumpen vart såld idag så nångång efter nyår så beställs det en Pro Series istället så får vi hoppas den räcker till! :) Vi kommer även att sätta oss ner med alla givare och motorhärva efter nyår och försöka göra nåt åt det, sen är det bara lite oljeslangar, avgas och tryckrör kvar :)

Posted: 15 Dec 2009, 19:55
by Bmwandreas
Du behöver en pump som flödar 540 liter/h vid 7 bar. Så kolla det innan du beställer någon pump.

Posted: 16 Dec 2009, 00:40
by RWHP
Bmwandreas wrote:Du behöver en pump som flödar 540 liter/h vid 7 bar. Så kolla det innan du beställer någon pump.


Tack för den infon :D Vi har väl funderat på Aeromotive Pro Series, är väl kanske lite tveksamt att den räcker till då :?

Posted: 16 Dec 2009, 08:31
by Bmwandreas
Ja den räcker nog inte. Vänta med pumpen. Det kommer en ny snart:)

Posted: 16 Dec 2009, 08:50
by RWHP
Bmwandreas wrote:Ja den räcker nog inte. Vänta med pumpen. Det kommer en ny snart:)


Är det något nytt från Aeromotive eller? :) En Weldon 2345-A borde ju duga annars :) Är ju t.o.m rätt ingångar för slangarna vi har nu.

Posted: 16 Dec 2009, 08:57
by Bmwandreas
Vänta och se, inte så dyr heller.

Posted: 16 Dec 2009, 20:41
by RWHP
2035-S gillar bara tryck upp till 85psi och 2345-A bara upp till 80. SÅ vi får vänta en stund och se vad som kommer :)

Posted: 29 Dec 2009, 13:14
by RWHP
Nånting har faktiskt hänt hehe, fått tag i A6/S6 motorhuv, S6 framskärmar och lister runt om. Ser ju lite trevligare ut med en "facelift" :) Så är vi lite kluven i val av dumpventil, Procharger Race Valve är ju en ställbar fin sak medans Tial Q flödar bäst tydligen, frågan är vad som är bäst. Vet att Procharger'n används på Supror som kör med laddtryck kring 3 bar.

Posted: 10 Jan 2010, 17:44
by RWHP
Mäta mottryck i avgassystemet, har för mig jag läst det nånstans. Vad är det för pryl man svetsar dit, gänga och vart på avgassystemet?

Posted: 10 Jan 2010, 18:07
by Basse
nippel, 1m bromsrör, slang o filter till en mätare..

Står under den klistrade FAQ turbo tråden..

edit: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003

Posted: 11 Jan 2010, 14:18
by P.Herrdahl
RWHP wrote:Nånting har faktiskt hänt hehe, fått tag i A6/S6 motorhuv, S6 framskärmar och lister runt om. Ser ju lite trevligare ut med en "facelift" :) Så är vi lite kluven i val av dumpventil, Procharger Race Valve är ju en ställbar fin sak medans Tial Q flödar bäst tydligen, frågan är vad som är bäst. Vet att Procharger'n används på Supror som kör med laddtryck kring 3 bar.


Har även jag funderat på denna facelift, ser så mycket snyggare samt modernare ut!
Angående dumpventilen så vänta på PPF nya istället! Den blir nog grym och sackar nog inte av lite laddtryck!