BMW 320/325 e36 -92, Bur färdig

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

dahmeer

Post by dahmeer »

Absolut, jag är där nästan varje kväll. Ring innan bara 0706-36 86 20
dahmeer

Post by dahmeer »

Var ute och provkörde lite ikväll, fyfan vad gött den går. Bara dragit lite lätt på 2 och 3an men det finns kraft vill jag lova :D Imorgon ska vi försöka justera lite med bredbandlambda så kanske man kan testa lite högre växlar och varv. Jäääävligt roligt att få köra lite var det iaf :)
s2_i_e30

Post by s2_i_e30 »

ggrattis visst e de skoj
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
dahmeer

Post by dahmeer »

Glädjen blev kortvarig.

När jag kopplat in en laddtrycksmätare och såg att den laddade 1bar vid 3500-4000rpm på trean med 0.5bars fjäder insåg jag att det jag varit rädd för var ett faktum.

När jag byggde grenröret så fanns det helt enkelt inte plats för att dra in rör från båda sidorna av twinentry kollektorn. Jag hoppades att det skulle funka med ett grovt rör från en sida, men som jag misstänkte så funkade det inget vidare.

Rev isär hela fronten i helgen och köpte mig en till 50wg som jag nu svetsat dit. Om det inte går att få ner laddet med två 50mm wgs så vet jag inte vad som ska kunna få ner det :D (kanske en riktig kvalitets wg iofs? ;) )

Har ävan hunnit med att lacka lite delar under veckan.

Slänger upp lite bilder.

Image
mattsvart var billigt, och billigt är bra :)

Image
Front och kofångare bak blev också mattsvarta

Image
Punktat dit min hemmagjorda fläns :roll:

Image
Kunde inte ta avgaser från alla tre rören pga platsbrist så det fick bli från cyl 2 och 3, men en cylinder ska väl knappast orka hålla igång en hx40 :)

Image
Nu ska det bara lindas sen ska allt ihop och provköras igen :)
dahmeer

Post by dahmeer »

Provkörd igen!

Blev mycket bättre med två gates, men några 0.5 vill den inte ligga på. När jag seg drog den på trean så drog den upp mot 0.8 då slog jag av. Klar förbättring men helt sjukt att inte två wastegates(även om det är kina grejer) orkar hålla ner laddet mer?

Kan det vara det att jag endast har en 4mm slang till ett y-kors som sen leder till mina båda wg's? Kan det hjälpa att gå upp i dimension på slang eller dra en 4mm slang till varje wg?

Image
BmWkrille

Post by BmWkrille »

va har du för fjäder tryck i wg? va ligger grundtrycket på? dom säljs med 0.8bars grund tryck
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
dahmeer

Post by dahmeer »

Såhär står det på hemsidan iaf.

Fjädern är en 0,55bar fjäder (Detta kan dock skilja mycket ber på wastegatens placering och avgasmottryck / flöde till wastegaten.

Innan jag monterade en extra wg så laddade den 1bar vid ungefär 3.5k. Om jag kör den på samma vis nu laddar den 0.6 så en klar förbättring. Men tycker ändå det borde dumpas ut mer avgaser än att det ska kunna ladda 0.8 när man kommer upp mot 5k varv...
Grefven

Post by Grefven »

jag har en tial38 med 0,25 fjäder och den kryper upp till 0,5-0,6 bar på 7200rpm.

spa grenrör. asiatisk lyxturbo.
dahmeer

Post by dahmeer »

Och trots att jag har 62mm extra wg så vill den inte hålla sig på 0.5.. skumt.

Filmade lite idag också, inget som är särskilt kul att se men det är ju alltid något. Fegkörning, max 5k/rpm och ungefär 0.6 i ladd på tvåan.

http://www.garaget.org/video/lf1zxcqdtxei
RoDe

Post by RoDe »

jag vet inte hur du har dragit rören till ena wastegaten då det inte finns bilder på detta, men har du ett pulssplitgrenrör så ska du dra ett rör från varje kollektor på grenröret till wastegaten med en skiljevägg fram till wastegate flänsen. om du ska ha EN wg alltså.

på bilden nedan så ser man ena sidan på kollektorn på grenröret, men inget rör draget till wg därifrån???

ska du köra med två wg så drar du ett rör från varje kollektor på grenröret till varsin wg.

du skriver att det är trångt att det inte får plats, men detta går vad jag kan se utav bilden nedan. du kan t.o.m. flytta upp wg lite.

jag hade gjort om det, gjort det rätt och snyggt. synd att förstöra ett bra grenrör.
Image
The Lower Class
dahmeer

Post by dahmeer »

RoDe wrote:jag vet inte hur du har dragit rören till ena wastegaten då det inte finns bilder på detta, men har du ett pulssplitgrenrör så ska du dra ett rör från varje kollektor på grenröret till wastegaten med en skiljevägg fram till wastegate flänsen. om du ska ha EN wg alltså.

på bilden nedan så ser man ena sidan på kollektorn på grenröret, men inget rör draget till wg därifrån???

ska du köra med två wg så drar du ett rör från varje kollektor på grenröret till varsin wg.

du skriver att det är trångt att det inte får plats, men detta går vad jag kan se utav bilden nedan. du kan t.o.m. flytta upp wg lite.

jag hade gjort om det, gjort det rätt och snyggt. synd att förstöra ett bra grenrör.
Image
Hade det gått hade jag så klart dragit röret där du visar men oljeretur och kylarslang sätter stopp för det tyvärr.

Nu sitter wgn under grenröret som på bilden och det är draget rör från cylinder 2 och 3. när man ser grenröret i skruvstädet ser man det alltså upp-och-ner.

Alltså har 1 cylinder fritt flöde in i turbon hela tiden.

På andra sidan sitter det ett 50mm rör från kollektorn in i den andra wg'n.
Bild på det nedan.

Image
E30Anders

Post by E30Anders »

Har du kollat så du har full slaglängd på ventilen i wastegaten?

Har vart med om att fjädern är för lång och bottnar innan man uppnått full öppning vilket begränsar flödet en hel del.....

Mvh/ Anders
Mikael S

Post by Mikael S »

Jag har monterat massor av sådana wastegates och i princip alla ger ett ladd på 0.8bar. Om du lägger en 10mm "bricka" mellan membranet och överdelen av klockan kommer du få ner laddet mot 0.5-0.6

Du skulle byggt från andra banken också så, en 50mm wg räcker till utan problem. Finns rätt bra med plats om man tittar på den här bilder tycker jag

Image
dahmeer

Post by dahmeer »

Det är ruskigt trångt, men visst det kanske hade gått att få till om jag hade haft en normal svets och några dagar extra att bygga på.

Nu är dock så inte fallet och jag tänker inte under några omständigheter bygga om det en tredje gång :lol:
Tycker bara det är konstigt att det inte klarar att dumpa mer avgaser även om inte placeringen är helt optimal.

Kommer köra på mellan 1 och 1.5 bar är det tänkt så jag tror inte det ska vara några problem. Men kunde ju varit fint med en långfärdsmapp :)

Jag tror som Anders skriver att inte ventilen öppnar fullt, det är ca en cm kvar tills ventiltallriken tar i styrningen vid öppning.

Jag får ta loss dem i vinter och porta lite mer och kapa(?) fjädern lite.
Last edited by dahmeer on 07 Jan 2011, 01:22, edited 1 time in total.
Mikael S

Post by Mikael S »

Har erfarenhet av minst 15stycken motorer med den wastegaten som sagt, i princip alla laddar 0.8. Det har inte med öppningen att göra eller liknande utan fjädern. Vill man veta mera så provtrycker man wg och ser när den börjar öppna då går det att gissa sig till vilket tryck den kommer hålla
dahmeer

Post by dahmeer »

Aldrig behövt modifiera någon? Portning eller kapa fjädern eller liknande?

Kommer köra med laddtrycksventil sen så det är väl inte så jätteviktigt vad fjädern är inställd på eller är jag ute och cyklar?
dahmeer

Post by dahmeer »

Här händer det inte mycket, har ställt undan bilen under vintern. Ska ta tag i den til våren igen.
Just nu har den fått lämna plats för två isbilar :) En är min och den andra är ''Misano''s.

Image
Micke bygger båge till sin.

Image
Och jag försöker få lite stil på min inne i kupén...
Post Reply