Page 4 of 7
Posted: 13 Apr 2009, 20:45
by Bäckis
Hade den ritat rullarn svarta så säger ju resultatet ingenting?
Oavsett vilket, Ivars är inte blyg så vi får väl se vad tidkortet säger vid första tänkbara körtillfälle gissar jag.
Posted: 13 Apr 2009, 20:47
by Bäckis
Någon som bromsar relativt mkt mos i Rototest eller Dyno dynamics är välkommen för gratis test av effekt när tid finnes, alltså efter sommaren eller ev en helg.
Posted: 13 Apr 2009, 20:47
by Mats Ivarson
Nåt som är lurigt är att effekten är helt konstant över säkert tvåtusen rpm (på Ivars bil). Stiger bra fram till den nivån. Känns som något bottnat, men bänken skulle tydligen kunnat ta mer?
Att dynojeten visar mycket, det är känt sedan tidigare så det resultatet förvånar inte utan känns mer rimligt än det tidigare bromsade.
Mats
Posted: 13 Apr 2009, 20:48
by Bmwandreas
Man skulle haft en 700 hk sug V8 med manuell låda och åkt och jämfört på alla bänkar. Mer exakt än så blir det inte
Jag körde 256 km/h med 750whp i Novan. Och den ska väga ca 1250kg på linjen. Och 750whp igenom TH400 an var 912 hk i Superflowbänken när jag bromsade sen. Borde stämma rätt bra?
Posted: 13 Apr 2009, 20:49
by Mats Ivarson
Bmwandreas wrote:Man skulle haft en 700 hk sug V8 med manuell låda och åkt och jämfört på alla bänkar. Mer exakt än så blir det inte
Jag körde 256 km/h med 750whp i Novan. Och den ska väga ca 1250kg på linjen. Och 750whp igenom TH400 an var 912 hk i Superflowbänken när jag bromsade sen. Borde stämma rätt bra?
Absolut
Posted: 13 Apr 2009, 21:18
by Bmwandreas
Ivars bil gick på 13.4 A/F på full effekt enligt deras logg, och det är inte riktigt då den gick 11.5 någon dag innan. Kanske är någon igensatt spridare igen
Han får komma hit och kika igen!
Posted: 13 Apr 2009, 23:53
by Hansa
Man får helt enkelt åka och bromsa bilen i alla tänkbara bänkar som finns runt om i landet, sen får man räkna ut medelvärdet. jävlar den som gnäller sen =)
Posted: 13 Apr 2009, 23:54
by NLR
För att ansluta till effekt-slutfart diskussionen, så gick limmet´s svarta
9,78 246,8 på 3 växlar med ca 750 hjulhästar och 1360kg med limmet i.
Med hel låda hade den väl gått 250km/h. Med ca 600+ motor hk så gick den 226km/h på säve (trasig vanos).
Det är irriterande när bromsbänkar visar så olika, tänk om andra mätinstrument hade haft sån spridning.....
/Christer
Posted: 14 Apr 2009, 07:00
by -Totte-
Bmwandreas wrote:Jävligt mysko! Men var ju inte på plats och loggade så allt stod rätt till men de borde det ju gjort. Synd att det bara vart en repa, hade varit kul och sett om det blev samma 2 gånger. Men om detta stämmer så visar Dynapack alldeles för lite vid låg effekt och alldeles för mycket vid hög effekt!
Limmet's bil kördes 2 ggr och resultatet var ungefär desamma, kommer inte ihåg vad de andra blev exakt, men 474 om jag inte kommer ihåg fel?
Posted: 14 Apr 2009, 07:49
by Bäckis
NLR wrote:För att ansluta till effekt-slutfart diskussionen, så gick limmet´s svarta
9,78 246,8 på 3 växlar med ca 750 hjulhästar och 1360kg med limmet i.
Med hel låda hade den väl gått 250km/h. Med ca 600+ motor hk så gick den 226km/h på säve (trasig vanos).
Det är irriterande när bromsbänkar visar så olika, tänk om andra mätinstrument hade haft sån spridning.....
/Christer
Tex en multimeter
Skulle bli roligt.....
Posted: 14 Apr 2009, 07:54
by Mats Ivarson
Jag tror inte på A/F siffrorna från TS bänken. Llimmets V8 skulle enligt den gått större delen på lambda 0.83 och på slutet under 0.8. Vi ställde in den ungefär en tiondel magrare.
Får kontrollmäta med en annan lambdamätare, men om det skulle saknats så mycket luft skulle den inte ha lämnat alls den effekten.
Mats
Posted: 14 Apr 2009, 07:55
by Mats Ivarson
-Totte- wrote:Bmwandreas wrote:Jävligt mysko! Men var ju inte på plats och loggade så allt stod rätt till men de borde det ju gjort. Synd att det bara vart en repa, hade varit kul och sett om det blev samma 2 gånger. Men om detta stämmer så visar Dynapack alldeles för lite vid låg effekt och alldeles för mycket vid hög effekt!
Limmet's bil kördes 2 ggr och resultatet var ungefär desamma, kommer inte ihåg vad de andra blev exakt, men 474 om jag inte kommer ihåg fel?
Det var inom 2hk mellan första och andra repan tror jag.
Mats
Posted: 14 Apr 2009, 07:58
by Fredriktak
"With great power, comes great speculations!" Asg!
Posted: 14 Apr 2009, 08:26
by Bmwandreas
Mats Ivarson wrote:Jag tror inte på A/F siffrorna från TS bänken. Llimmets V8 skulle enligt den gått större delen på lambda 0.83 och på slutet under 0.8. Vi ställde in den ungefär en tiondel magrare.
Får kontrollmäta med en annan lambdamätare, men om det skulle saknats så mycket luft skulle den inte ha lämnat alls den effekten.
Mats
Ja det får vi hoppas, ska kika den sen igen.
Posted: 14 Apr 2009, 10:22
by knotan
tycker inte det är alls märkligt igentligen, är ju rätt sällan en rejält trimmad bil går exakt stabilt från dag till dag om ni fårgar mej.
kan ju vara rätt stor skillnad på hur motorn upplevs från dag til dag tom
eller byggger alla så pass stabila mtoorer att dem presterar 100% av sin maximala effekt varje dag å aldrig strular nått??
verkar ju otroligt...
jag har bromsat både rotortest å på rullar å det skiljer ju alltid lite, framförallt så är det nöästintill omöjligt att få exakt samma ladd från bänk till bänk å på gata...
klart det blir skillnad på effekten...
sen skiljer ju böänkar som sagt lite mellan varandra oxå,. men det är väll knappats nån nyhet.
att man måste kunna backa upp sina effekter med tidkort på strippen är ju rent löjligt,
jag har ju inte byggt min bil för strippen,
tyckert det skulle visas lika gärna i hur hög hastighet man kan åka med hjuspinn det är vad som är vikitgt för mej
Posted: 14 Apr 2009, 14:13
by Vision79
knotan wrote:att man måste kunna backa upp sina effekter med tidkort på strippen är ju rent löjligt,
jag har ju inte byggt min bil för strippen,
tyckert det skulle visas lika gärna i hur hög hastighet man kan åka med hjuspinn det är vad som är vikitgt för mej
Handlar väll inte om vad du byggt den för..men för många som trimmar så pass mkt har slutresultatet ett stort värde..ett körning på 402m avslöjjar sanningen väldigt bra, det är d vi vill ha fram!...för när bromsbänkar börjar diffa 100-200hk är det ngt lurt.
Posted: 14 Apr 2009, 14:56
by Bmwandreas
Hade velat se några fler repor på rullarna, det rykte ju ganska mycket så det kanske slirade?
Har kollat på massa forum och Dynapack och Dyno Dynamics ska visa relativt lika.