Page 4 of 4
Posted: 07 May 2006, 13:51
by Misano
Chrille wrote:Misano wrote:Nu har jag vart ute och testat. LMM på trycksidan, 0,5 bar.
Jag har ett turbocenterprogram i nu, kan inte svara på hur det är med orig chip.. Men LMM är inte hårt spänd alls, jag har den original 535 nu är bra gasrespons, svarar direkt.
Fan va kul det var att åka E30 turbo igen
hmm.. vad står nålen på på tomgång?
Den står ca 9-10 mm på skalan, flyttar jag den 1 mm så ökar tomgången och den börjar få för mycket, den får även för mycket som jag spänner mer..
Posted: 07 May 2006, 15:57
by Overcharged
men det är ju så att ni har LuftMängsMätare och då mäter den mängden...
men hade ni haft LuftMassaMätare hade det ju varit annorlunda, för trycksätter du luften komprimeras den ju och då blir LuftMängdsMätaren lurad att det inte är så mycket luft, som det faktiskt är....
detta tror jag är förklaringen....
Posted: 13 May 2006, 17:44
by Chrille
Bmwandreas wrote:Flytta lmm till sugsidan.
Den ska inte sitta på trycksidan.
Nu har jag gjort som ni sa... LMM:en sitter nu på sugsidan...
PROBLEM!!!
Nu går inte bilen alls
Det går fint på tomgång men så fort man ger gas så fetar den på soppa nåt helt enormt..
Det orkar varva ca 3000 rpm på fullgas o stinker soppa???
Vad har ja gjort för fel?
jag har kollat allt, finns inget läckage eller liknande, har även labbat me fjädern till LMM.. inget hjälper...
Är precis som om den inte får luft som den ska, typ som den låg nåt o täppte till i nått av tryckrören???
Är tacksam för snabba svar.
Posted: 13 May 2006, 19:30
by Mirre
Dags att köpa MEGASQUIRT... ?
Posted: 13 May 2006, 20:03
by Chrille
Nej... detta ska ju funka.... !!!
Please hjälp någon...
Posted: 13 May 2006, 20:22
by Tysken
Vilka problem alla får med detta. Jag satte på trycksidan och lät fjädern vara orginal 535 spänd. Funkade på en gång. Provade att kugga om den men då verkade den gå snålt på vissa varv. Sen att den drar mer sås är oundvikligt pga mer effekt och fetare blandning. Det är ju inte precis optimalt med denna metod att berika bränslet. Om jag skulle bygga liknande konvertering igen hade jag gjort som Mirre säger, köpt ett Megasquirt.
Posted: 14 May 2006, 06:30
by Svintoleffe
Chrille
Om du släpper på fjädern, då ger du mindre soppa till motorn, samnt hur står ditt btr tryck nu när du har flyttat lmm nu.?
Det som gör att bilen känns klen, det är nog för att du dränker den i soppa.
Mitt råd släpp fjädern på lmm inet för mycket, dock, samnt så släpper du på btr tryck, o ser hur bilen blir då, men håll koll så du inet släpper för mycket så den börjar o spika.
Posted: 14 May 2006, 07:11
by Tysken
Mitt råd är...2,5 bar bränsletryck. Ställ tillbaka lmm till standard kugg eller 1-2 spänt. Istället flyttar du givaren på reostaten inne i lmm tills den går rent på tomgång. Sen kan du flytta tillbaka lmm till trycksidan igen. Fungerar ju uppenbarligen bättre eller hur?!
Posted: 14 May 2006, 08:07
by Svintoleffe
Jag röstar fortfarande på o ha den kvar på trycksidan som bmw andreas ochså har sagt.
Sen ahr jag för mig för länge sen att jag läste på autopower att 535lmm är en luftmasse mätare, om den komemr ifrån en nya 535 årsmoddel kommer jag doick inte ihåg
Då är det bättre o göra som jags krev för första gången, att sänka btr trycket o ställ lmm som den står typp ifrån början o börja om igen, så får du nog utan problem det o funka på bilen.
Posted: 14 May 2006, 09:29
by Chrille
Men Andreas har ju sagt att den skall sitta på sugsidan!!! Det var det som fick mig att flytta skiten!
Bmwandreas wrote:Flytta lmm till sugsidan.
Den ska inte sitta på trycksidan.
Ånej, det ha inte me LMM fjädern o göra även om ja håller emot den så att den inte öppnar så mycket så fetar fortfarande bilen.
jag får inte ens upp nåt laddtryck så turbon hörs inte ens... bara ryker svart o luktar soppa...
Btr trycket ligger på ca 2,2 bar..
Så hur ska den vara.. på trycksida eller sugsidan...
De flesta hånade mig o tyckte att ja var dum som satt LMM:en på trycksidan och påstod att den skulle sitta på sugsidan o att bilen skulle gå perfekt då... Inte gör den det.... En polare till hade sin LMM på sugsidan o de funkar klockrent???
Posted: 14 May 2006, 12:20
by Mirre
Alla förstår sig på och alla har hört olika..ingen har själv provat...
Teori = När man vet allt men ingenting fungerar.
Praktik = När allting fungerar men ingen vet varför.
Lysna inte på vad andra säger...Gör som du tycker känns rätt!!
Posted: 14 May 2006, 12:30
by Zwofurti
Svintoleffe wrote:Jag röstar fortfarande på o ha den kvar på trycksidan som bmw andreas ochså har sagt.
Sen ahr jag för mig för länge sen att jag läste på autopower att 535lmm är en luftmasse mätare, om den komemr ifrån en nya 535 årsmoddel kommer jag doick inte ihåg
Då är det bättre o göra som jags krev för första gången, att sänka btr trycket o ställ lmm som den står typp ifrån början o börja om igen, så får du nog utan problem det o funka på bilen.
klart att 535 lmm inte är nån luftmassemätare heller...
en helt vanlig mängdmätare med kläppa ju.
Posted: 14 May 2006, 12:33
by Svintoleffe
Hittils så har mian kompisar sagt att lmm ska sitat på sugsidan, samnt att även dom Kör enbart sian bygegn med lmm på sugsidan.
Samnt att jag har även läst på diverse forum om att lmm sak sitta på sugsidan.
Ryck ur sladden ur lmm, o se hur bilen beter sig då, för då går nödprogarmet in.
Jag tror att det är något annat som jävlas på bilen din, låter precis som att någon ting har hängt sig o låst typ btr på fullt tryck, den sak inet fetta gien annars.
Jag har varit med om, på 325 att det är någonting som har hängt sig, o då har bilen fettat på så mycket, så att på 10 liter kom jag två mil
O då gick bilen knappt framåt, den tvär dog på topp varven, Men dessa problem baar försvann av sig själv.
Men det syntes på lamnbdan att något var fel, på grund av att får man ett lam,bda värde på 900 o öker ju varvmare bilen är då är det något väldigt väldigt galet:(
Posted: 14 May 2006, 16:34
by Misano
Jag har testat att ha LMM på både sug och trycksidan. Slutsatsen är att det fungerar precis lika bra vart men än sätter den, bara allt annat är ok.
Innan man börjar skruva på fjädern, märk vart orig. spänning är så man kan gå tillbaka och ha något att utgå ifrån. Har du justerbar/progressiv btr? Byt till original i så fall, det fungarar ju.
Posted: 15 May 2006, 08:13
by Chrille
Sådär.. har nu flyttat tillbaka LMM till trycksidan igen o nu funkar det okej igen....
Så jäkla skumt alltså..
Varför funkar de för alla andra me LMM.en på sugsidan?
Posted: 15 May 2006, 21:52
by Misano
Alla tryckrör är täta? Om den får för mkt soppa med LMM på sugsidan verkar det ju nästan som det läcker
Posted: 15 May 2006, 22:18
by Chrille
Allt är supertätt..