E30M3 Lysholm (Såld)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Snygg remskiva! Men har du fimpat bort original svängningsdämpare helt?!
Nu vet inte jag hur Jonas gjorde med sin, men han har ju åkt en del med sin (mellan rasen )
Om jag vore dig så hade jag pratat med honnon innan jag provade på det där... Den sitter där av en anledning.
Nu vet inte jag hur Jonas gjorde med sin, men han har ju åkt en del med sin (mellan rasen )
Om jag vore dig så hade jag pratat med honnon innan jag provade på det där... Den sitter där av en anledning.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Haha, tack Bonje
Jag körde med en väldigt snarlik konstruktion. Den långa gummisnodden som sitter kopplad till remskivan får man hoppas kompenserar bristen på annan svängningsdämpare
Jag körde med en väldigt snarlik konstruktion. Den långa gummisnodden som sitter kopplad till remskivan får man hoppas kompenserar bristen på annan svängningsdämpare
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Bonje wrote:Snygg remskiva! Men har du fimpat bort original svängningsdämpare helt?!
Nu vet inte jag hur Jonas gjorde med sin, men han har ju åkt en del med sin (mellan rasen )
Om jag vore dig så hade jag pratat med honnon innan jag provade på det där... Den sitter där av en anledning.
Den sitter där för att få jämnare gång!
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
PiLlEvAn wrote:Den sitter där för att få jämnare gång!
Nej absolut inte. Den sitter där för att förlänga livet på motorn!
Varje gång motorn tänder så svänger vevaxeln till med en viss frekvens (beroende på varvtal givetvis) och om den frekvensen överensstämmer med vevaxelns resonansfrekvens blir det extra höga påfrestningar på den, vilket leder till haveri förr eller senare. Det svängningsdämparen gör är att flytta resonansfrekvensen så att den hamnar utanför motorns varvtalsområde.
/M|cke F@.gner
Bonje wrote:Snygg remskiva! Men har du fimpat bort original svängningsdämpare helt?!
Nu vet inte jag hur Jonas gjorde med sin, men han har ju åkt en del med sin (mellan rasen )
Om jag vore dig så hade jag pratat med honnon innan jag provade på det där... Den sitter där av en anledning.
Tack!
Med tanke på att trigger skivan monterades på samma stycke så kändes det bättre att montera det stumt...
Micke wrote:PiLlEvAn wrote:Den sitter där för att få jämnare gång!
Nej absolut inte. Den sitter där för att förlänga livet på motorn!
Varje gång motorn tänder så svänger vevaxeln till med en viss frekvens (beroende på varvtal givetvis) och om den frekvensen överensstämmer med vevaxelns resonansfrekvens blir det extra höga påfrestningar på den, vilket leder till haveri förr eller senare. Det svängningsdämparen gör är att flytta resonansfrekvensen så att den hamnar utanför motorns varvtalsområde.
Är det därför vissa motorer även har dubbelmasse svänghjul?
Får hoppas på att kompressor sången tar ut resonansfrekvensen i veven
ScratcH wrote:Är det därför vissa motorer även har dubbelmasse svänghjul?
Får hoppas på att kompressor sången tar ut resonansfrekvensen i veven
Nej det är främst för att reducera momentspikar i drivlinan. Finns en bra 3D animering här:
http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ
Edit: Alltså jag säger inte att det garanterat kommer att paja om du tar bort svängningsdämparen, utan bara förklarade dess funktion.
/M|cke F@.gner
Micke wrote:ScratcH wrote:Är det därför vissa motorer även har dubbelmasse svänghjul?
Får hoppas på att kompressor sången tar ut resonansfrekvensen i veven
Nej det är främst för att reducera momentspikar i drivlinan. Finns en bra 3D animering här:
http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ
Edit: Alltså jag säger inte att det garanterat kommer att paja om du tar bort svängningsdämparen, utan bara förklarade dess funktion.
Fräck film,
Hur kommer det sig att resonansfrekvensen bara flyttas av svängningsdämparen på remskivan?
Den flyttas inte enbart på grund av den, ändrar man något annat tex lättar svänghjulet eller vevaxeln så flyttas i regel resonansfrekvensen också. Svängningsdämparen består av två delar, en massa och ett vibrationsabsorberande material (typ gummi). Massan är till för att minska accelerationen på vibrationen och gummit absorberar den.
Tyvärr kan jag för lite om det här för att säga hur mycket saker och ting påverkas om man tar bort eller lägger till si och så mycket material på ett ställe. Men att den sitter där enbart för att få en jämnare gång på motorn är helt fel.
Tyvärr kan jag för lite om det här för att säga hur mycket saker och ting påverkas om man tar bort eller lägger till si och så mycket material på ett ställe. Men att den sitter där enbart för att få en jämnare gång på motorn är helt fel.
/M|cke F@.gner
Tex VAC i USA som bygger banracingmaskiner enbart tar alltid bort den och ersätter den med en egentillverkad alu istället. De varvar stenhårt och har aldrig haft några problem med vevaxelbrott edy.
Jag ska montera hela deras underdrive pulley kit på min S14 för att slippa tappa remmar. Svängdämparen är tung så en i alu gör säkert maskinen lite rappare också.
En original kostar 4500kr och min är skadad, annars hade jag nog inte bytt bort den.
Jag ska montera hela deras underdrive pulley kit på min S14 för att slippa tappa remmar. Svängdämparen är tung så en i alu gör säkert maskinen lite rappare också.
En original kostar 4500kr och min är skadad, annars hade jag nog inte bytt bort den.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Bäckis wrote:Tex VAC i USA som bygger banracingmaskiner enbart tar alltid bort den och ersätter den med en egentillverkad alu istället. De varvar stenhårt och har aldrig haft några problem med vevaxelbrott edy.
Jag ska montera hela deras underdrive pulley kit på min S14 för att slippa tappa remmar. Svängdämparen är tung så en i alu gör säkert maskinen lite rappare också.
En original kostar 4500kr och min är skadad, annars hade jag nog inte bytt bort den.
Ja jag tror mycket väl att det kan funka, och bevisligen gör det också?
Men jag tror även att BMW motorsport själva har goda belägg för att dom väljer att behålla originalet på deras egna DTM maskiner.
/M|cke F@.gner
Jag kan inflika med att om svängningsdämparen på våra motorer på jobbet (D9-D16 diesel) blir deformerad eller på något vis har tagit skada så den inte fungerar som den ska.
Då går vevaxeln AV! Där är det skitnoga att inte göra åverkan på den. Minsta skada så byter man.. lite tokigt att chansa..
Jag säger inte att fallet blir likadant på små fyror. Bara en liten paralell till vad som kan hända med större motorer...
Då går vevaxeln AV! Där är det skitnoga att inte göra åverkan på den. Minsta skada så byter man.. lite tokigt att chansa..
Jag säger inte att fallet blir likadant på små fyror. Bara en liten paralell till vad som kan hända med större motorer...
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Angående dubbelmassehjulet, svänghjulet alltså och inte svängningsdämparen, så sitter det främst där för att minska risken för oljud från växellådan, moderna lådor har större tendenser att skallra och därför har alla gått över till det i stället för fjädrad lamell.
Det är alltså inte farligt för motorn att byta till enkelmasse, så som det däremot är att ta bort svängningsdämparen.
Det är alltså inte farligt för motorn att byta till enkelmasse, så som det däremot är att ta bort svängningsdämparen.
Markus F wrote:Angående dubbelmassehjulet, svänghjulet alltså och inte svängningsdämparen, så sitter det främst där för att minska risken för oljud från växellådan, moderna lådor har större tendenser att skallra och därför har alla gått över till det i stället för fjädrad lamell.
Det är alltså inte farligt för motorn att byta till enkelmasse, så som det däremot är att ta bort svängningsdämparen.
Exakt vad segraren i Sveriges bästa BMW mekaniker svarade för många år sedan när jag frågade vad fan det skulle vara bra för.
Ang svängdämparen så är det en helt annan sak på en lång rak vev där den verkligen behövs. På en kort 4:a TROR jag att det inte spelar någon roll. Detta baserar jag på att det finns väldigt många som kör och kört utan den och INGEN som kört av en vevaxel.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090