E30M3 Lysholm (Såld)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Nu har remskivan tagit form.... nästa steg blir att fräsa fram kompressor fästet ur en lagom stor alu-klump :twisted:

Bjuder på lite bilder...

Image

Image

Image

Image
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Snygg remskiva! Men har du fimpat bort original svängningsdämpare helt?! :shock:
Nu vet inte jag hur Jonas gjorde med sin, men han har ju åkt en del med sin (mellan rasen 8) )
Om jag vore dig så hade jag pratat med honnon innan jag provade på det där... Den sitter där av en anledning.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Haha, tack Bonje ;)

Jag körde med en väldigt snarlik konstruktion. Den långa gummisnodden som sitter kopplad till remskivan får man hoppas kompenserar bristen på annan svängningsdämpare :wink:
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

Bonje wrote:Snygg remskiva! Men har du fimpat bort original svängningsdämpare helt?! :shock:
Nu vet inte jag hur Jonas gjorde med sin, men han har ju åkt en del med sin (mellan rasen 8) )
Om jag vore dig så hade jag pratat med honnon innan jag provade på det där... Den sitter där av en anledning.

Den sitter där för att få jämnare gång!
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

PiLlEvAn wrote:Den sitter där för att få jämnare gång!


Nej absolut inte. Den sitter där för att förlänga livet på motorn!
Varje gång motorn tänder så svänger vevaxeln till med en viss frekvens (beroende på varvtal givetvis) och om den frekvensen överensstämmer med vevaxelns resonansfrekvens blir det extra höga påfrestningar på den, vilket leder till haveri förr eller senare. Det svängningsdämparen gör är att flytta resonansfrekvensen så att den hamnar utanför motorns varvtalsområde.
/M|cke F@.gner
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Bonje wrote:Snygg remskiva! Men har du fimpat bort original svängningsdämpare helt?! :shock:
Nu vet inte jag hur Jonas gjorde med sin, men han har ju åkt en del med sin (mellan rasen 8) )
Om jag vore dig så hade jag pratat med honnon innan jag provade på det där... Den sitter där av en anledning.


Tack!
Med tanke på att trigger skivan monterades på samma stycke så kändes det bättre att montera det stumt...
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Micke wrote:
PiLlEvAn wrote:Den sitter där för att få jämnare gång!


Nej absolut inte. Den sitter där för att förlänga livet på motorn!
Varje gång motorn tänder så svänger vevaxeln till med en viss frekvens (beroende på varvtal givetvis) och om den frekvensen överensstämmer med vevaxelns resonansfrekvens blir det extra höga påfrestningar på den, vilket leder till haveri förr eller senare. Det svängningsdämparen gör är att flytta resonansfrekvensen så att den hamnar utanför motorns varvtalsområde.


Är det därför vissa motorer även har dubbelmasse svänghjul?

Får hoppas på att kompressor sången tar ut resonansfrekvensen i veven :lol:
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

ScratcH wrote:Är det därför vissa motorer även har dubbelmasse svänghjul?

Får hoppas på att kompressor sången tar ut resonansfrekvensen i veven :lol:


Nej det är främst för att reducera momentspikar i drivlinan. Finns en bra 3D animering här:
http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ

Edit: Alltså jag säger inte att det garanterat kommer att paja om du tar bort svängningsdämparen, utan bara förklarade dess funktion.
/M|cke F@.gner
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Micke wrote:
ScratcH wrote:Är det därför vissa motorer även har dubbelmasse svänghjul?

Får hoppas på att kompressor sången tar ut resonansfrekvensen i veven :lol:


Nej det är främst för att reducera momentspikar i drivlinan. Finns en bra 3D animering här:
http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ

Edit: Alltså jag säger inte att det garanterat kommer att paja om du tar bort svängningsdämparen, utan bara förklarade dess funktion.


Fräck film,

Hur kommer det sig att resonansfrekvensen bara flyttas av svängningsdämparen på remskivan?
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Den flyttas inte enbart på grund av den, ändrar man något annat tex lättar svänghjulet eller vevaxeln så flyttas i regel resonansfrekvensen också. Svängningsdämparen består av två delar, en massa och ett vibrationsabsorberande material (typ gummi). Massan är till för att minska accelerationen på vibrationen och gummit absorberar den.
Tyvärr kan jag för lite om det här för att säga hur mycket saker och ting påverkas om man tar bort eller lägger till si och så mycket material på ett ställe. Men att den sitter där enbart för att få en jämnare gång på motorn är helt fel.
/M|cke F@.gner
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Tex VAC i USA som bygger banracingmaskiner enbart tar alltid bort den och ersätter den med en egentillverkad alu istället. De varvar stenhårt och har aldrig haft några problem med vevaxelbrott edy.

Jag ska montera hela deras underdrive pulley kit på min S14 för att slippa tappa remmar. Svängdämparen är tung så en i alu gör säkert maskinen lite rappare också.

En original kostar 4500kr och min är skadad, annars hade jag nog inte bytt bort den.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Bäckis wrote:Tex VAC i USA som bygger banracingmaskiner enbart tar alltid bort den och ersätter den med en egentillverkad alu istället. De varvar stenhårt och har aldrig haft några problem med vevaxelbrott edy.

Jag ska montera hela deras underdrive pulley kit på min S14 för att slippa tappa remmar. Svängdämparen är tung så en i alu gör säkert maskinen lite rappare också.

En original kostar 4500kr och min är skadad, annars hade jag nog inte bytt bort den.


Ja jag tror mycket väl att det kan funka, och bevisligen gör det också?
Men jag tror även att BMW motorsport själva har goda belägg för att dom väljer att behålla originalet på deras egna DTM maskiner.

Image
/M|cke F@.gner
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jag kan inflika med att om svängningsdämparen på våra motorer på jobbet (D9-D16 diesel) blir deformerad eller på något vis har tagit skada så den inte fungerar som den ska.
Då går vevaxeln AV! Där är det skitnoga att inte göra åverkan på den. Minsta skada så byter man.. lite tokigt att chansa.. :shock:

Jag säger inte att fallet blir likadant på små fyror. Bara en liten paralell till vad som kan hända med större motorer...
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Angående dubbelmassehjulet, svänghjulet alltså och inte svängningsdämparen, så sitter det främst där för att minska risken för oljud från växellådan, moderna lådor har större tendenser att skallra och därför har alla gått över till det i stället för fjädrad lamell.
Det är alltså inte farligt för motorn att byta till enkelmasse, så som det däremot är att ta bort svängningsdämparen.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Markus F wrote:Angående dubbelmassehjulet, svänghjulet alltså och inte svängningsdämparen, så sitter det främst där för att minska risken för oljud från växellådan, moderna lådor har större tendenser att skallra och därför har alla gått över till det i stället för fjädrad lamell.
Det är alltså inte farligt för motorn att byta till enkelmasse, så som det däremot är att ta bort svängningsdämparen.


Exakt vad segraren i Sveriges bästa BMW mekaniker svarade för många år sedan när jag frågade vad fan det skulle vara bra för.

Ang svängdämparen så är det en helt annan sak på en lång rak vev där den verkligen behövs. På en kort 4:a TROR jag att det inte spelar någon roll. Detta baserar jag på att det finns väldigt många som kör och kört utan den och INGEN som kört av en vevaxel.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Jo, så bör det ju vara, blir det inga större torsionssvängningar i veven från början så behövs ju inte dämparen heller.
Men har ingen provat en sån där fluiddamper som jänkarna har, funkar det?
Kanske kunde vara nåt på praktexemplet M30 t.ex.?
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

på evosar med hög effekt har veven gått av när man tagit bort svängningsdämparen. det är ju en kort 4:a.
Post Reply