Page 30 of 59
Posted: 19 Jan 2008, 21:40
by Vision79
Bmwandreas wrote:Bara det blir sveriges snabbaste BMW så blir jag nöjd. Annars försvinner sponsringen:)
Jaa...det är ju verkligen DRAGRACE rätt igenom så...riktigt brutalt!!, men jag lovar att min kommer vara ännu snabbare
mellan Sundsvall - Härnösand
Posted: 19 Jan 2008, 23:51
by Ximon
Bmwandreas wrote:Borde väl bli 1000kg och 1400-1500hk
Bmwandreas wrote:Bara det blir sveriges snabbaste BMW så blir jag nöjd. Annars försvinner sponsringen
Tur man inte har just nå krav på sig
Vi mätte upp cylinderväggarna ikväll med en suuupermaskin, och det är nog bäst ni överlåter wg-fjädern med 3 bars grundtryck till mig
Då ska det nog gå leva upp till förväntningarna!
Posted: 19 Jan 2008, 23:53
by Ximon
Vision79: Hehe.. jag visste att det skulle börja spekuleras direkt
Bilen ligger nog på ca 1200 kg startklar skulle jag tippa och turbon har 88 mm in.
Går det åka 7sek med bilen är nog samtliga inblandade nöjda
Posted: 19 Jan 2008, 23:54
by Bmwandreas
Tror du kommer ha duktig med pulver vid 2-2.5 bar
Posted: 20 Jan 2008, 00:06
by Vision79
Ximon wrote:Vision79: Hehe.. jag visste att det skulle börja spekuleras direkt
Bilen ligger nog på ca 1200 kg startklar skulle jag tippa och turbon har 88 mm in.
Går det åka 7sek med bilen är nog samtliga inblandade nöjda
Haha...men man kan ju räkna ut det mesta med arslet o en bit krita
..allt går ju läsa sig till., dock lite lat o ville höra dina egna ord.
Ja menar..vi bygger våra bilar med en dröm eller önskan om vissa mål..och så lär ju du ha oxå mena ja
...passerar du 12-1300hk på 1200kg så åker du 7:or om än höga....
Posted: 20 Jan 2008, 18:28
by robbz
Bmwandreas wrote:Borde väl bli 1000kg och 1400-1500hk
fy fan, vad ska ni åka med för komp?
som jag sagt förut, lågt komp*högt ladd=mycket hög effekt!!
ser för övrigt superb ut!!!
/mvh
Posted: 20 Jan 2008, 18:39
by Bäckis
Högt komp och mkt ladd = mer effekt.
Posted: 20 Jan 2008, 19:18
by robbz
Bäckis wrote:Högt komp och mkt ladd = mer effekt.
man ska få det att hålla med
/mvh
Posted: 20 Jan 2008, 19:24
by Bmwandreas
Inga problem med racefuel/E85 eller metanol. Visst ska man köra vanlig bensin bör man ha lågt komp, men det ska det nog inte köras i denna motor:)
10.0 i komp samt 2 bar med e85 går hur bra som helst iafl på Audi 20v.
Posted: 20 Jan 2008, 22:53
by emil
det enda som är säkert är att vi nog inte behöver oroa oss för effektbrist.
hur lyder formeln för max laddtryck kontra fodertjocklek?
fodertjocklek / 2 = bar?
Posted: 20 Jan 2008, 23:19
by Nobbe
Klart ballaste bygget
Ang komp diskutionen så kan man bara säga "here we go again"
Men jag tänker såhär:
Låt räkna enkelt och helt utan rätt formler (för dom kan ja inte)
Men som exempel, det börjar spika vid låt säga 25bars komp-tryck, dvs 2,5kilo övertryck vid 10:1 i komp (teoretiskt), men 3,125bar vid 8:1 i komp. (teoretiskt)
Mao kan man köra med samma tändkurva i bägge fallen.
Och eftersom det är mängden bränsleblandning som avgör effekten så borde ju ett högre övertryck/lägre komp ge mer eftersom det går att fylla cylindern med mer blandning.
Låt säga att man kan ladda hela 4bar vid 10:1 med supersoppa, då kan man ladda 5bar vid 8:1 med samma tändkurva osv.
el ha aggresivare tändning vid lägre komp.
Allt är som sagt bara tankar och i teorin i min skalle
Vad som är bäst/sämst osv får dom vise tvista om
Sjukt grymt bygge hur som helst! Keep up!
Posted: 20 Jan 2008, 23:47
by Bmwandreas
Man lär även kolla hur effektiv turbon är vid tryckförhållanden.
Många turbos flödar inte så bra över 2.5 bar..
Posted: 21 Jan 2008, 00:14
by M3JONAS
Fast vad är det som gör effekten? Cylindertrycket eller trycket i insuget?
Posted: 21 Jan 2008, 01:56
by Ximon
Till att börja med. Motorn kommer köras på metanol, och därför ganska högt komp, och även högt laddtryck.
Robbz: Tack! Kolvarnas konstruktion är inte 100% klar ännu. Men den bör bli i början av veckan.
Bäckis: Så sant!
Emil: Du kom fram till formeln till slut
Jag satt och bläddrade i formelsamlingen, men hittade ingen som gick applicera på det aktuella problemet. Dock ser resultatet klokt ut!
Nobbe: Hehe.. Jag får alltid ett smile i ansiktet när jag läser dina inlägg
Jag/vi vill även få en pigg sugmotor, och på så sätt kunna få snurr på grejerna fortare, då det inte är läge att stå och ladda 3 sek efter starten gått
Bmwandreas: Det var väl du som sa att 488an var mer lämpad för högre laddtryck? Har du någon kompressormapp tom?
Posted: 21 Jan 2008, 02:53
by robbz
hehe ja som sagt mycket disskusion blir det när man pratar laddtryck VS komp.
anledningen till att jag undrade det, var för när man sitter och dreglar på gurneyflap och ser att 1986 åkte man med 7.5:1 i komp och 5,5bar övertryck vilket resulterade i 1300hk, i en m12:a!!
-visst är det mycket hokus pokus gjort i toppen, men vi snackar ändå
1,5lit 4:a hehe, så blir man lite nyfiken på ditt recept.
men ska du köra metis så har jag ingen erfarenhet alls om det så, den som lever får se...
nobbe: förstår att du har svårt att sova om nätterna, du kan ju inte göra nåt annat än att ligga o spekulera o klura ut formler på allt
, och oftast så verkar allt stämma, lill einstein
/mvh
Posted: 21 Jan 2008, 06:34
by Nobbe
Bmwandreas wrote:Man lär även kolla hur effektiv turbon är vid tryckförhållanden.
Många turbos flödar inte så bra över 2.5 bar..
Mjo, precis
nånstans går gränsen åt alla håll, och metanol, tjaa då kan man ladda helt enkelt
M3JONAS wrote:Fast vad är det som gör effekten? Cylindertrycket eller trycket i insuget?
Nja, förbränningstrycket. Varken komptryck el överladdet mao.
Å desto större mängde luft/soppa destohögre tyck generellt.
Ximon wrote:Jag/vi vill även få en pigg sugmotor, och på så sätt kunna få snurr på grejerna fortare, då det inte är läge att stå och ladda 3 sek efter starten gått
Ska man åka mettis så behöver man inte kompromissa så mkt, underbart bränse, oftast.
Dock så märkte varken ja el robbz nån skillnad på lågvarv när han gick ner i komp, men den motorn var iof bra mkt slöare än vad din kommer bli.
robbz wrote:nobbe: förstår att du har svårt att sova om nätterna, du kan ju inte göra nåt annat än att ligga o spekulera o klura
Säger som elekrikern på jobbet "sova är bara för negrer å bögar"
Nej, nu ska jag gå å kolla på en maskin i 8 timmar, hörs.
Åter igen för at komma tillbaka till Topic. Ultra rått bygge!
du kan få bygga om min kärra till röris vilken dag du vill
Posted: 21 Jan 2008, 08:52
by Turboá
Ximon wrote:Nu är min 60mm PPF wg på plats.
En ren dröm att jobba med kvalitetsgrejer. Man ser hur genomtänkt denna wg är. Kan helt klart rekomenderas!
Favourite project, I look at it always. Bravo!
Greeting from Hungary!