E30 KiC - 1072 kg

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Då har man moddat fördelaren i blocket som innehöll vakuumjustering samt slungvikter.
Så här stummar man en fördelare på en m20.


Det här är den övre delan av axeln i fördelaren. I mitten sitter en skruv som ska lossas så kan du dela på axeln. Hålen du ser nertill sitter 2 st sprintar i pressade. Dom pressar du ut så den ser ut som på bilden
Image

Detta är den undre delen av axeln. Sitter en massa saker runt omkring
så jag svarvade ner den så den ser ut enligt bild. Sen borrar man 2 st 2,5mm hål efter hålen på bilden ovan. Sedan gängar dom med m3 gänga
Image

Så här ska fördelaren se ut inuti. Inte en massa onödigt tjafs.
Image

Drevet måste du också plocka väck och sprinten borrar du ut med 4mm borr
Image

Den här delen är bara att kasta =]
Image

Sen dog batterierna i kameran. Men nu är den moddad och klar och sitter i blocket =]
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Post by SoreuQ »

Härligt Mange!

Trodde nästan du legat på latsidan eftersom det varit så dåligt med updates :)
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
Xuri
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2009, 12:06
Location: Karlskrona

Post by Xuri »

då var de ju de jag trodde...hade nån kollat de sist hade problemet varit löst för längesen..
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

Fungerar det nu då? eller börjar han missa runt 3500-3800 fortfarande ?
Last edited by Ludde_ on 23 May 2009, 02:20, edited 2 times in total.
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Xuri: Nej problemet låg inte där. Detta byggde jag i förebyggande syfte.
Problemet ligger någon annanstans, men jag är det på spåret..
Det är nått med givaren som spökar

SoureQ: Nej jag latar mig sällan, men har inte orkat tagit bilder eller skrivit här =]

Ludde_: Nej det går inte att varva än, men det kommer nog en lösning snart
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
Xuri
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2009, 12:06
Location: Karlskrona

Post by Xuri »

ZAK wrote:Xuri: Nej problemet låg inte där. Detta byggde jag i förebyggande syfte.
Problemet ligger någon annanstans, men jag är det på spåret..
Det är nått med givaren som spökar

SoureQ: Nej jag latar mig sällan, men har inte orkat tagit bilder eller skrivit här =]

Ludde_: Nej det går inte att varva än, men det kommer nog en lösning snart



Nä men de är ju bättre å ha fördelare med utväxling 1:1 så slipper man sänka i ms efter varvet...

vet inte vilka settings du kör i ms nu men med msd steg ska man köra lite udda settings...vet inte vad bert-ola har ställt in åt dig...
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Har pillat lite dörrsidor i glasfiber, men har inte orkat ta kort på det.
Fick tummen ur och tog 2 kort.

Så här ser det ut
Image

Så här ser det ut när man inte har dörrhandtag
Image

Sen får ni en liten bonusfilm när jag jävlas med min flickvän.
Hon är så himla lättskrämd och jag var tvungen att få det på film =]
http://www.youtube.com/watch?v=IG8skbiDY7Y
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Nu vill vi ha mer updates + film på snytet :D
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Det är inget snyt i grejerna än hansa då det inte har mappats ordentligt än.

Här är lite nya saker som har hänt på senaste

Har monterat en Tip-over-valve ifall att olyckan skulle vara framme.
Image

Tog sedan väck tankmätaren i fuelcellen då det var fel ohm. (Till salu! se under säljes)
Image

Här borrades hålet upp lite
Image

Tryckte sedan ner originalmätaren och drog lite sikaflex med så den ska sitta kvar
Image

Använde 8mm anslutningen som retur och 10mm är pluggad. Kommer nog till användning i framtiden
Image

Sen var det dags att koppla in Y-kopplingen och det ser ut så här. Det är 2x bosch 984 pumpar
Image

Monterat och klart. Behöver dock 2 st gummihattar som sitter över elanslutningarna om någon vill skänka?
Image

Har även monterat fjäderbensstag i aluminium fram.Passade även på att gömma MSD 6AL boxen bakom svarta luckan
Image

Annan vinkel
Image

Titta lampan lyser! Dags att tanka!
Image

Slängde i några liter och kolla mätarn rör sig! Dock verkar det vara standard fel på E30 att visa fel
Image
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
vicco
Posts: 304
Joined: 09 May 2007, 07:22
Location: Karlskrona

Post by vicco »

Bra jobbat :)
Viktor Andreasson
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Du får fixa en sådan som jag fick tag på, mätare från 320 sen har ju även M3 E30 sådana med, där du inte graderar i liter utan i E. 1/2. F, gradering, riktigt gott.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Ja skaffa så mange, sen kan du modda om den , tex vid fulltank är det en Döskalle, sen vid halvtank är det en Volvo logga, sen vid tomtank är det kalle pissar på en bensintank =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

I helgen var jag på Emmaboda motorfestival

Passade på att väga bilen för att se lite cornerweight osv.

Här är resultatet:

Enbart bilen:
Totalvikt: 1072 kg
Vikt höger: 535 kg
Vikt höger: 49,9%
Vikt vänster: 537kg
Vikt vänster: 50.1%
Vikt fram: 569 kg
Vikt fram: 53.1%
Vikt bak: 503 kg
Vikt bak: 46.9 kg

Kvoten: 1,022642 (Bör ligga så nära 1 som möjligt)

VB: 255kg, 23,8% HB: 248kg, 23,1%
VF: 282kg, 26,3% HF: 287kg. 26,8%

Bilen med mig i:

Totalvikt: 1138 kg
Vikt höger: 549 kg
Vikt höger: 48,2%
Vikt vänster: 589kg
Vikt vänter: 51,8%
Vikt fram: 603 kg
Vikt fram: 53.0%
Vikt bak: 535 kg
Vikt bak: 47,0 kg

Kvoten: 1.01773 (Bör ligga så nära 1 som möjligt)

VB: 280kg, 24,6% HB: 255kg, 22,4%
VF: 309kg, 27,2% HF: 294kg. 25,8%


Vad jag väger kan ni nog lista ut.
Bilen var "race ready" med ca 20L i tanken
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

66kg tungviktar zak :)
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Är det dorrsidor från adolfsson?
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

kristov wrote:Är det dorrsidor från adolfsson?


Ja det stämmer

Ludde_ wrote:66kg tungviktar zak :)


Ja då var jag ändå nyäten med massa korv och inte nyskiten =]
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
just_mee84
Posts: 319
Joined: 22 Jul 2007, 16:56
Location: uddevalla
Contact:

Post by just_mee84 »

Hur mycket har du lättat bilen för att komma ner till 1072kg?? blir ju lite nyfiken på vad min kan tänkas väga när den är färdig :D
Alex sundberg
Tel: 0735640156
http://www.garaget.org/alex84
Post Reply