Peter´s SFRO E36 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Sv: Peter´s E36 Turbo

Post by TreLingon »

CarpeDiem wrote:Nice work, Peter :)
Tack !
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by TreLingon »

Fick samtal om att det blir lite knas med diffen...

Tydligen var det problem med att byta utv i slutändan ändå :evil:
BALLE !!! Så blir att åka samma utv som förut men att den numera är fräsch med nya packboxar osv osv.
Och allmänt nypajjsad. Känns ju bra iofs men Arne jag ville ju åka fortare ;)

Aja skitsamma blir nog bra ändå !
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by Casy »

Nyfiken.. Vad för knas mer exakt?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: Sv: Peter´s E36 Turbo

Post by CarpeDiem »

Trist att det blev knas med diffen.
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by TreLingon »

Casy wrote:Nyfiken.. Vad för knas mer exakt?
Ska fråga mera specifikt imorgon då jag hämtar den !

Tydligen olika 188 hus invändigt mellan 328 och m3...
Får höra mera spec imorgon
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by Casy »

Okej. Låter mysko. Inväntar svaret med spänning :) trist dock!!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by Nisse Järnet »

Åfan, drygt :( Har hört att det kan bli knas om man byter från tex 3.73 till 2.93? Alltså 3.25-4.27 är utbytbara med varandra och 2.65-3.23 är utbytbara eller nåt sånt.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by Casy »

Jag bytte från 3,64 till 3,15 på e30n. Men då vare iofs inte någe m3-hus som ja höll på med..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by Nisse Järnet »

Casy wrote:Jag bytte från 3,64 till 3,15 på e30n. Men då vare iofs inte någe m3-hus som ja höll på med..
Aha, då stämmer inte det ryktet då :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by TreLingon »

Var upp till mys verkstaden idag !

Jo det som skiljer mellan 328 och m3 är dels det att bredden på dom olika paketen skiljer sig !
Dvs plockar man ut hela innehållet och mäter bredden så skiljer det några 100 delar eller vad han sa och det blir inge bra. Inget som går att göra åt med schimms osv..

Han vill inte lämna nå garanti på det. Vi trodde om vi tar lagerkopparna som sitter på 328 diffen som håller i innehållet till m3 huset så blir det kanske bra men då glappade det tydligen.
Så aja skitsamma operationen går inte att utföra av ett proffs då har jag inte mera att säga !

Men blir att montera upp allt igen i helgen och fylla på olja och se nöjd ut !
Allt är ju igenom gått och svin fräscht. Så blev bra endå !

Image
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by Casy »

Hmm okej.. låter konstigt ändå tycker jag. För mig är det givet att det skiljer några hundringar mellan lagerkopparna, eftersom husen säkert tillverkas med några hundradelars toleranser :) Behöver man inte schimsa när man byter utväxling så har man TUR. Om det glappar så tar man givetvis smalare schims, vilket han kanske inte hade tillgång till? Sånt går däremot att beställa..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by TreLingon »

Casy wrote:Hmm okej.. låter konstigt ändå tycker jag. För mig är det givet att det skiljer några hundringar mellan lagerkopparna, eftersom husen säkert tillverkas med några hundradelars toleranser :) Behöver man inte schimsa när man byter utväxling så har man TUR. Om det glappar så tar man givetvis smalare schims, vilket han kanske inte hade tillgång till? Sånt går däremot att beställa..
Han hade allt han behövde med schims och grejjer så hade det gått att fixa hade han gjort det känns det som !
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by Nisse Järnet »

Drygt :? Men skönt att veta skicket på grejerna ändå :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by TreLingon »

Nisse Järnet wrote:Drygt :? Men skönt att veta skicket på grejerna ändå :)
Ja nu är ju allt top notch :) Men lite sur över utv men vad gör man... 8)
User avatar
Orre
Posts: 193
Joined: 22 Mar 2010, 14:37
Location: Stockholm

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by Orre »

TreLingon wrote:
Nisse Järnet wrote:Drygt :? Men skönt att veta skicket på grejerna ändå :)
Ja nu är ju allt top notch :) Men lite sur över utv men vad gör man... 8)
Trimmar mer ;)
To much is never enough !

http://www.garaget.org/Orre-Eriksson
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by TreLingon »

Orre wrote:
TreLingon wrote:
Nisse Järnet wrote:Drygt :? Men skönt att veta skicket på grejerna ändå :)
Ja nu är ju allt top notch :) Men lite sur över utv men vad gör man... 8)
Trimmar mer ;)
Det kommer ju hända så !
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by bmw_fredde »

Det är väl lika bra du fixar en 210 diff med en gång? 540 har ju 2,93!
Dom där 188 diffarna pajar ju bara man tittar lite snett på dom å säger att dom ska få smaka på lite effekt!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Post Reply