Tack !CarpeDiem wrote:Nice work, Peter
Peter´s SFRO E36 Turbo
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Sv: Peter´s E36 Turbo
Re: Peter´s E36 Turbo
Fick samtal om att det blir lite knas med diffen...
Tydligen var det problem med att byta utv i slutändan ändå
BALLE !!! Så blir att åka samma utv som förut men att den numera är fräsch med nya packboxar osv osv.
Och allmänt nypajjsad. Känns ju bra iofs men Arne jag ville ju åka fortare
Aja skitsamma blir nog bra ändå !
Tydligen var det problem med att byta utv i slutändan ändå

BALLE !!! Så blir att åka samma utv som förut men att den numera är fräsch med nya packboxar osv osv.
Och allmänt nypajjsad. Känns ju bra iofs men Arne jag ville ju åka fortare

Aja skitsamma blir nog bra ändå !
Re: Peter´s E36 Turbo
Nyfiken.. Vad för knas mer exakt?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: Sv: Peter´s E36 Turbo
Trist att det blev knas med diffen.
I live my life a quarter mile at a time
Re: Peter´s E36 Turbo
Ska fråga mera specifikt imorgon då jag hämtar den !Casy wrote:Nyfiken.. Vad för knas mer exakt?
Tydligen olika 188 hus invändigt mellan 328 och m3...
Får höra mera spec imorgon
Re: Peter´s E36 Turbo
Okej. Låter mysko. Inväntar svaret med spänning
trist dock!!

Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Peter´s E36 Turbo
Åfan, drygt
Har hört att det kan bli knas om man byter från tex 3.73 till 2.93? Alltså 3.25-4.27 är utbytbara med varandra och 2.65-3.23 är utbytbara eller nåt sånt.

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Peter´s E36 Turbo
Jag bytte från 3,64 till 3,15 på e30n. Men då vare iofs inte någe m3-hus som ja höll på med..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Peter´s E36 Turbo
Aha, då stämmer inte det ryktet dåCasy wrote:Jag bytte från 3,64 till 3,15 på e30n. Men då vare iofs inte någe m3-hus som ja höll på med..

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Peter´s E36 Turbo
Var upp till mys verkstaden idag !
Jo det som skiljer mellan 328 och m3 är dels det att bredden på dom olika paketen skiljer sig !
Dvs plockar man ut hela innehållet och mäter bredden så skiljer det några 100 delar eller vad han sa och det blir inge bra. Inget som går att göra åt med schimms osv..
Han vill inte lämna nå garanti på det. Vi trodde om vi tar lagerkopparna som sitter på 328 diffen som håller i innehållet till m3 huset så blir det kanske bra men då glappade det tydligen.
Så aja skitsamma operationen går inte att utföra av ett proffs då har jag inte mera att säga !
Men blir att montera upp allt igen i helgen och fylla på olja och se nöjd ut !
Allt är ju igenom gått och svin fräscht. Så blev bra endå !

Jo det som skiljer mellan 328 och m3 är dels det att bredden på dom olika paketen skiljer sig !
Dvs plockar man ut hela innehållet och mäter bredden så skiljer det några 100 delar eller vad han sa och det blir inge bra. Inget som går att göra åt med schimms osv..
Han vill inte lämna nå garanti på det. Vi trodde om vi tar lagerkopparna som sitter på 328 diffen som håller i innehållet till m3 huset så blir det kanske bra men då glappade det tydligen.
Så aja skitsamma operationen går inte att utföra av ett proffs då har jag inte mera att säga !
Men blir att montera upp allt igen i helgen och fylla på olja och se nöjd ut !
Allt är ju igenom gått och svin fräscht. Så blev bra endå !

Re: Peter´s E36 Turbo
Hmm okej.. låter konstigt ändå tycker jag. För mig är det givet att det skiljer några hundringar mellan lagerkopparna, eftersom husen säkert tillverkas med några hundradelars toleranser
Behöver man inte schimsa när man byter utväxling så har man TUR. Om det glappar så tar man givetvis smalare schims, vilket han kanske inte hade tillgång till? Sånt går däremot att beställa..

Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: Peter´s E36 Turbo
Han hade allt han behövde med schims och grejjer så hade det gått att fixa hade han gjort det känns det som !Casy wrote:Hmm okej.. låter konstigt ändå tycker jag. För mig är det givet att det skiljer några hundringar mellan lagerkopparna, eftersom husen säkert tillverkas med några hundradelars toleranserBehöver man inte schimsa när man byter utväxling så har man TUR. Om det glappar så tar man givetvis smalare schims, vilket han kanske inte hade tillgång till? Sånt går däremot att beställa..
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Peter´s E36 Turbo
Drygt
Men skönt att veta skicket på grejerna ändå 


Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Peter´s E36 Turbo
Ja nu är ju allt top notchNisse Järnet wrote:DrygtMen skönt att veta skicket på grejerna ändå


Re: Peter´s E36 Turbo
Trimmar merTreLingon wrote:Ja nu är ju allt top notchNisse Järnet wrote:DrygtMen skönt att veta skicket på grejerna ändå
Men lite sur över utv men vad gör man...

Re: Peter´s E36 Turbo
Det kommer ju hända så !Orre wrote:Trimmar merTreLingon wrote:Ja nu är ju allt top notchNisse Järnet wrote:DrygtMen skönt att veta skicket på grejerna ändå
Men lite sur över utv men vad gör man...
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: Peter´s E36 Turbo
Det är väl lika bra du fixar en 210 diff med en gång? 540 har ju 2,93!
Dom där 188 diffarna pajar ju bara man tittar lite snett på dom å säger att dom ska få smaka på lite effekt!
Dom där 188 diffarna pajar ju bara man tittar lite snett på dom å säger att dom ska få smaka på lite effekt!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com