Page 29 of 48

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo

Posted: 30 Aug 2012, 21:52
by herrakani
Är du säkert den är finska trycktest? Om man tor at den är en säckpipa och försöker bara att spela den?

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo

Posted: 03 Sep 2012, 15:26
by pro_mille
Nu är bilen uppstartad :D

VEMS Emil kom över och kopplade det sista till sprutet.
Image

Och fixade alla inställningar.
Image

Vi hade så klart bästa ordningen på sladdarna till VEMSet och TCI boxen :lol:
Image

Kopplade så att oljereturpumpen går på samtidigt som första bränslepumpen, den andra bränslepumpen går igång vid laddtryck.
Image


Film på uppstarten.
Har dock ingen film på provkörningen.

http://www.youtube.com/watch?v=taoXYBr1 ... e=youtu.be


I med stolarna och fixade till en "HillBilly" växelspak av en lång M8 gängstång.
Image

Bilen ute för egenmaskin, körde sist närmare 2år sedan :)
Image

Vi körde bilen till närmaste macken, ligger 2km bort.
Emil mappade till låglasten under tiden.
Efter tankning åkte vi vidare.. Skulle börja belasta motorn lite men vid 0.1bar sköt jag converter packboxen.
Troligen pga. för tajt spel mellan converter och flexiplate.
Lyfter ner lådan imorrn bitti.

Beställde TCI växelspak, kopplingar och ledning till automatkyl och en större ledning till oljematningen till turbon.

Är sjukt nöjd ändå, motorn fungerade kanon fint. :)
Image

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Posted: 03 Sep 2012, 15:30
by erikjakan
Gött!

Emil fixar biffen!

Sv: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Posted: 03 Sep 2012, 15:42
by johankihl
Kommer att bli en sjuk 1000hk+ bil :)

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Posted: 04 Sep 2012, 13:19
by TreLingon
Häftigt :)

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Posted: 04 Sep 2012, 14:38
by pro_mille
Japp lär bli kul bil o köra:)

Skruva ner lådan imorse, tog en hel timma :)
Mycket riktig så var packboxen paj.
Image

Converterns svetskant har tagit i den.
Image

Här synns kanten..
Image

Inte konstigt att oljan ville ut.
Image

Nya packboxen :)
Ska ta och svarva av 3mm på converterns baksida för att få mer spel mot packboxen.
Image

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Posted: 05 Sep 2012, 18:05
by pro_mille
Slängde upp convertetrn i svarven, var dock inte bara för hög även lite sne.
Riktade den så gott det gick och svarvade av fötterna 3mm.
Lyfte upp lådan imorse, var inte så lätt o få den på domkraften.
Fick använda spännband o liten domkraft i bakkant :)

Har mailat till PrecisionIndrustries, dom tillverkar en ny converter åt mej. :)
Blir antigen en 9.5" eller 10.5" med 3-5skivig lockup, vill ha stallspeed runt 3500rpm utan laddtryck.
Men ska ändå hålla för 1bars ladd och min tunga bil.

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Posted: 07 Sep 2012, 23:14
by pro_mille
Nu är Chevan mappad till 0.8bar, vart och rycka WG slangen för att få upp laddtrycket.
Fick inte mer än 0.2bar med skruven i botten "mjukis" fjädern.
TCI controllen vart mappad med, lådan växlar mycket fint nu :)
Nästa vecka ska BW s491 på och nya converten på plats.

Film på en testrepa :)
http://www.youtube.com/watch?v=BpMDwyAQdIA&feature=plcp

Tyvärr vart det en liten haveri under provkörningen, högtalargallrerna och hatthyllan flög på oss
när dumpen inte öppnade :lol:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Posted: 09 Sep 2012, 15:33
by pro_mille
Så klart monterades även baksätet dit i fredags innan mappning :)
Image


Jag och VEMS Emil åkte en sväng till Dunker igår med bilen ca. 3-4mil dit, startade upp Andys PV där. :)
Bilen fungerade fint på landsväg, ligger runt 1500-2000rpm i landsvägsfart :)
Vi passade på att modda om PPF dumpen, bytte till mjukare fjäder på den.
Nu är dumpen öppen på tomgång, så en strumpa las över dumpen så inte fåglar mm skulle komma in i maskinen :lol:
Image
Men åtgärden medförde att laddtrycket sjönk till 0.3bar, hmm.. åkte hela vägen till Dunker o kikade närmare på dumpen där.
Den läcker som ett såll i oringarna. Vilket göra att laddtrycket inte hjälper till o hålla dumpen stängd.
En mebran-dump är nog att föredra, kanske en ProCharger dump.
Vi ställde på dumpen med en starkare fjäder o fick den tätare, vilket gjorde att tomgången även sjönk med 400rpm.

På vägen hem testade vi gasa fullt med bilen, fick upp 0.8bar mycket tidigare än innan. :)
Men convertern gav upp i samma veva, troligen så vände spraggen.
Gick att stalla fritt till 3000rpm o sedan 4000rpm.. hmm.. bogserade hem bilen.
Startade upp bilen o testade om det gick köra in i garaget, funkade som vanligt först.. sedan vart det friläge i convertern igen.

River ner lådan imorrn, kände att jag behövde en ledig dag från garaget.

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Posted: 09 Sep 2012, 15:50
by Pimplaren
Ballt! :) kommer nog börna bra sen.. :mrgreen:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Posted: 10 Sep 2012, 20:25
by pro_mille
Jag och Mitox skruvade ner lådan idag.
Släppte ut oljan först, den var mer brun än röd.
Image

När väl lådan var ner tog jag loss convertern, mycket riktigt den var trasig.
Låter som en maracas :lol:
Image

Åkte över till Anders i Dunker med växellådan. Blir en översyn och höjd systemtryck till drygt 200psi :)
Hade fått mail ikväll från Jack på Precision Industries, nya convertern är klar och skickad :)

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Posted: 10 Sep 2012, 20:32
by Pimplaren
Jag vet vad felet är på Convertern! den är inte rosa... :)

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Posted: 10 Sep 2012, 20:42
by pro_mille
Hehe.. Nya convertern har en manlig färg rosa/lila

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Posted: 10 Sep 2012, 20:53
by Pimplaren
pro_mille wrote:Hehe.. Nya convertern har en manlig färg rosa/lila
Ja du ser, stadiga grejer med stadig färg :) hehe.

Hur mycket vågar du ladda sen?

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Posted: 10 Sep 2012, 21:00
by pro_mille
Spridarna lär bottna runt 1bar :) 1260cc
Kanske går att öka soppatrycket en aning.

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Posted: 12 Sep 2012, 07:08
by pro_mille
Kapade isär Hughes convertern, ena lagret till statorn hade trillat isär.
Så kan det gå med klena convertrar :lol:
Image

Beställde även en ny dumpventil, blev en Tial Q med rätt klen fjäder.
Borde fungera bättre med mebrandump än läckande kolvdump.
Ska till Momentum idag och köpa nya viton oringar till PPF dumpen och en klenare fjäder.
Image

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Posted: 12 Sep 2012, 10:06
by hellhaunter
Grattis till uppstarten!

Vad var det för konverter som rasade ? såg ut som den hade ett svårt slut på sitt liv :-)