MrQuickzilver´s E30 M50. Kasst kamöverfall...

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Nu har det börjat smidas planer inför vintern. Först på listan ligger en annan växellåda, ligger en ZF från 525Tds och väntar, efter det blir det en "avesta"-breddning. Blir det några pengar över till nya drivaxlar och diff så blir det en skottsäker bakvagn oxå!
Motorn förblir orörd i vinter...tror jag! :P


Lådan:
Image



Början till nya bakvagnen:
Image

Image

Image

Image
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Rev isär E28 bakvagnen idag, ena sidans nav såg bra ut men den andra va d värre med. Tror ni det går att fixa eller är det bara till o skaffa ett nytt nav?

Image

Image

Image
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Sätt upp i svarven o kör med en gängfil försiktigt, kanske går att rädda.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Per Eriksson wrote:Sätt upp i svarven o kör med en gängfil försiktigt, kanske går att rädda.


Får väl ta med den till jobbet o se om dom kan fixa det...
Hoppas säljaren är villig att lösa det på nåt sätt annars.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

såg kraftigt våldade ut.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

nicke.t wrote:såg kraftigt våldade ut.

Ja ja fattar inte varför dom misshandlat den...gick som en dröm o pressa ut den.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Har som sagt skaffat mej en ZF-låda från en tds och funderar på va ja ska passa på att fixa till på den innan ja monterar den på bilen? Lådan ska ha gått runt 13000mil så den bär väl knappast inkörd? :P
Sen vad är det som ska sitta där den röda pilen pekar på en av bilderna?

Image

Image

Image
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
Theis
Posts: 177
Joined: 11 Jul 2006, 00:06
Location: Helsingborg

Post by Theis »

ser ut till att kunna vara backljuskontakten som är avbröten dä du ritat till pilen.
0730565159
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Va längesen man uppdaterade nåt här men det har inte händ så mycket mer än ett växellådsbyte.
Denna säsongen har tyvärr blivit alltför kort med bara ett körtillfälle på Säve som tyvärr inte gav så mycke pga skit bakom spakarna och en motor som trycker ur sej vatten när det börjar ladda på lite.

Har nu efter strulet som varit blivit dax att tänka med hjärnan istället för hjärtat o slänga ut M20n för o lämna plats för en M50! :)
Ska försöka att bjuda på lite mer uppdateringar så fort ja drar igång med ombyggnaderna.

Om nån är sugen på lite M20 delar så är det bara att höra av sej, kommer slänga upp en annons när den skruvats isär.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Då har man börjat på nya spisen lite smått, en M50B25 Vanos från en 525. Kommer inte bli några större ingrepp bara en översyn för att se att den är frisk nog för 1,5bar! 8) Har samlat på mej det mesta jag behöver, bara lite "runtomkring" grejer kvar.

"Skönheten" som ska få lite kärlek innan den hamnar i bilen. :)
Image


Blocket är numera rensat och klart för att lämnas till Axelssons engineering för o-ringning, planing och honing.
Image
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

skippa o-ringningen och kör med en cooperringpackning istället :)
Karl Jansson, 070-4406777
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Håller med föregående, annars om du kör på o-ringat.. se till att spåren/ringar hamnar rätt långt från cylinderkanten, annars blir det motsatt effekt då packningen istället "slinker av" vid lite tryck, på de ställen packningen ligger sämst till eftersom packningarna inte är helt runda vid cylinderhålen.
Vissa har fått det att funka bra, jag tror de har haft längre ut från kanten än jag och andra som haft problem haft, alternativt att de måttat in packningen djävligt bra mot oringen vid monteringen...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Det funkar fint med o-ringning bara man kör spåren så långt ifrån cylindrarna man kan utan att dom krockar och sedan passar in packningen ordentligt.

Vet inte vad du har för erfarenheter av Axelssons engineering men jag kommer aldrig lämna något till honom igen......
Han bytte bussningar i lilländen på på mina gamla h-stakar och det var inget höjdarjobb direkt :(

Han är billig, men man får vad man betalar för.....

Mvh/ Anders
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

_Kalle_ wrote:skippa o-ringningen och kör med en cooperringpackning istället :)
Thörn wrote:Håller med föregående, annars om du kör på o-ringat.. se till att spåren/ringar hamnar rätt långt från cylinderkanten, annars blir det motsatt effekt då packningen istället "slinker av" vid lite tryck, på de ställen packningen ligger sämst till eftersom packningarna inte är helt runda vid cylinderhålen.
Vissa har fått det att funka bra, jag tror de har haft längre ut från kanten än jag och andra som haft problem haft, alternativt att de måttat in packningen djävligt bra mot oringen vid monteringen...
Kanske skulle överväga o hoppa över O-ringningen då. :)

E30Anders wrote:Det funkar fint med o-ringning bara man kör spåren så långt ifrån cylindrarna man kan utan att dom krockar och sedan passar in packningen ordentligt.

Vet inte vad du har för erfarenheter av Axelssons engineering men jag kommer aldrig lämna något till honom igen......
Han bytte bussningar i lilländen på på mina gamla h-stakar och det var inget höjdarjobb direkt :(

Han är billig, men man får vad man betalar för.....

Mvh/ Anders
Har inga egna egna erfarenheter men har bara hört bra om dom, hittills.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Liten miniuppdatering, man få va glad om man ens hinner åka till garaget nu för tiden. :roll:
Såhär er nya maskinen ut i dagsläget iaf!

Image




Har precis börjat riva toppen och när ja ska lyfta ur insugskammen ser jag detta som ser mindre kul ut. Det är överfallet närmast drevet, kan säga att det satt rätt bra fick knacka loss det från kammen. :?
Nån som vet va det kan bero på och vad jag ska göra åt det, skaffa ny kam, överfall och hela kitet eller bara slipa till det o se glad ut?

Image

Image
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Ett par nya bilder, kul o få nånting gjort! :)


Image

Image
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Ingen som har nån fundering angående överfallet till kammen?






En liten bonusbild, nu ska han snart bli fin både här o där! :)

Image
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Post Reply