MrQuickzilver´s E30 M50. Kasst kamöverfall...
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
Nu har det börjat smidas planer inför vintern. Först på listan ligger en annan växellåda, ligger en ZF från 525Tds och väntar, efter det blir det en "avesta"-breddning. Blir det några pengar över till nya drivaxlar och diff så blir det en skottsäker bakvagn oxå!
Motorn förblir orörd i vinter...tror jag!
Lådan:
Början till nya bakvagnen:
Motorn förblir orörd i vinter...tror jag!
Lådan:
Början till nya bakvagnen:
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
Va längesen man uppdaterade nåt här men det har inte händ så mycket mer än ett växellådsbyte.
Denna säsongen har tyvärr blivit alltför kort med bara ett körtillfälle på Säve som tyvärr inte gav så mycke pga skit bakom spakarna och en motor som trycker ur sej vatten när det börjar ladda på lite.
Har nu efter strulet som varit blivit dax att tänka med hjärnan istället för hjärtat o slänga ut M20n för o lämna plats för en M50!
Ska försöka att bjuda på lite mer uppdateringar så fort ja drar igång med ombyggnaderna.
Om nån är sugen på lite M20 delar så är det bara att höra av sej, kommer slänga upp en annons när den skruvats isär.
Denna säsongen har tyvärr blivit alltför kort med bara ett körtillfälle på Säve som tyvärr inte gav så mycke pga skit bakom spakarna och en motor som trycker ur sej vatten när det börjar ladda på lite.
Har nu efter strulet som varit blivit dax att tänka med hjärnan istället för hjärtat o slänga ut M20n för o lämna plats för en M50!
Ska försöka att bjuda på lite mer uppdateringar så fort ja drar igång med ombyggnaderna.
Om nån är sugen på lite M20 delar så är det bara att höra av sej, kommer slänga upp en annons när den skruvats isär.
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
Då har man börjat på nya spisen lite smått, en M50B25 Vanos från en 525. Kommer inte bli några större ingrepp bara en översyn för att se att den är frisk nog för 1,5bar! Har samlat på mej det mesta jag behöver, bara lite "runtomkring" grejer kvar.
"Skönheten" som ska få lite kärlek innan den hamnar i bilen.
Blocket är numera rensat och klart för att lämnas till Axelssons engineering för o-ringning, planing och honing.
"Skönheten" som ska få lite kärlek innan den hamnar i bilen.
Blocket är numera rensat och klart för att lämnas till Axelssons engineering för o-ringning, planing och honing.
Håller med föregående, annars om du kör på o-ringat.. se till att spåren/ringar hamnar rätt långt från cylinderkanten, annars blir det motsatt effekt då packningen istället "slinker av" vid lite tryck, på de ställen packningen ligger sämst till eftersom packningarna inte är helt runda vid cylinderhålen.
Vissa har fått det att funka bra, jag tror de har haft längre ut från kanten än jag och andra som haft problem haft, alternativt att de måttat in packningen djävligt bra mot oringen vid monteringen...
Vissa har fått det att funka bra, jag tror de har haft längre ut från kanten än jag och andra som haft problem haft, alternativt att de måttat in packningen djävligt bra mot oringen vid monteringen...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Det funkar fint med o-ringning bara man kör spåren så långt ifrån cylindrarna man kan utan att dom krockar och sedan passar in packningen ordentligt.
Vet inte vad du har för erfarenheter av Axelssons engineering men jag kommer aldrig lämna något till honom igen......
Han bytte bussningar i lilländen på på mina gamla h-stakar och det var inget höjdarjobb direkt
Han är billig, men man får vad man betalar för.....
Mvh/ Anders
Vet inte vad du har för erfarenheter av Axelssons engineering men jag kommer aldrig lämna något till honom igen......
Han bytte bussningar i lilländen på på mina gamla h-stakar och det var inget höjdarjobb direkt
Han är billig, men man får vad man betalar för.....
Mvh/ Anders
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
_Kalle_ wrote:skippa o-ringningen och kör med en cooperringpackning istället
Kanske skulle överväga o hoppa över O-ringningen då.Thörn wrote:Håller med föregående, annars om du kör på o-ringat.. se till att spåren/ringar hamnar rätt långt från cylinderkanten, annars blir det motsatt effekt då packningen istället "slinker av" vid lite tryck, på de ställen packningen ligger sämst till eftersom packningarna inte är helt runda vid cylinderhålen.
Vissa har fått det att funka bra, jag tror de har haft längre ut från kanten än jag och andra som haft problem haft, alternativt att de måttat in packningen djävligt bra mot oringen vid monteringen...
Har inga egna egna erfarenheter men har bara hört bra om dom, hittills.E30Anders wrote:Det funkar fint med o-ringning bara man kör spåren så långt ifrån cylindrarna man kan utan att dom krockar och sedan passar in packningen ordentligt.
Vet inte vad du har för erfarenheter av Axelssons engineering men jag kommer aldrig lämna något till honom igen......
Han bytte bussningar i lilländen på på mina gamla h-stakar och det var inget höjdarjobb direkt
Han är billig, men man får vad man betalar för.....
Mvh/ Anders
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
Liten miniuppdatering, man få va glad om man ens hinner åka till garaget nu för tiden.
Såhär er nya maskinen ut i dagsläget iaf!
Har precis börjat riva toppen och när ja ska lyfta ur insugskammen ser jag detta som ser mindre kul ut. Det är överfallet närmast drevet, kan säga att det satt rätt bra fick knacka loss det från kammen.
Nån som vet va det kan bero på och vad jag ska göra åt det, skaffa ny kam, överfall och hela kitet eller bara slipa till det o se glad ut?
Såhär er nya maskinen ut i dagsläget iaf!
Har precis börjat riva toppen och när ja ska lyfta ur insugskammen ser jag detta som ser mindre kul ut. Det är överfallet närmast drevet, kan säga att det satt rätt bra fick knacka loss det från kammen.
Nån som vet va det kan bero på och vad jag ska göra åt det, skaffa ny kam, överfall och hela kitet eller bara slipa till det o se glad ut?
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg