Page 26 of 27
Re: Bonnmek Racing - Bmw e28 Turbo
Posted: 08 Jun 2011, 21:46
by P3kka
Ja då var man här igen
löst ett av mina problem och de är att ha någonstans att vara, lånat mig ett garage nu så har kommit frammåt igen. bla bytt krängarbussningar & stag, lackat och monterat diverse delar i framvagnen, dragit om kablar och kopplat sprutet. Och ikväll starta den med nya hjärnan Vems
Få ner bilen på hjul och någon bakom datorn, riktigt sugen på att se hur den går nu när den gick som en påse skit hela förra året.
Re: Bonnmek Racing - Bmw e28 Turbo
Posted: 30 Jul 2011, 02:32
by P3kka
Nu har det mesta praktiska löst sig runt motorhistorien, fått i en MOMO-stol och e39 stol på passagerarsidan.
VEMSet lirar fint och helt klart bästa valet under byggets gång att välja bort MS, det var svårjobbat och inte alls lika trevligt, rekomenderar det inte alls om man inte är intresserad av de sättet att jobba på för det är inte plugg and play precis utan får offtas byggas om och anpassas.
Varit ute och mappat själv senast idag och den går riktigt fint, lagt laddet på 0.6 till att börja med men målet är att köra så långt 044an räcker, kan tänka mig ca1.2bar.
Det va precis det här som var tanken när projektet inleddes vintern -08-09 att få jävlas och lära sig av misstag(dock varit lite väl mkt tråkigt krångel) sen lära sig vad en trimmad motor villa ha, sen framförallt motorstyrningen som jag var helt bakom flötet med innan har gett resultat under tidens gång men fortfarande mkt att lära.
Ska ta hjälp av en vän som kan det där säkrare med mappning när jag ska kliva på mer ladd, förhoppningsvis under kommande vecka.
Det som kvarstår i år är att få till mappningen riktigt, snygga till några enstaka kablar, lacka och skaffa däck till dom fälgarna som ska sitta på bilen och avsluta med en polering.
Under vintern blir det lite roligare förändringar som gör bilen mer användbar, tanken är en till 044 pump så planerade effekten kan uppnås, om ekonomin ser bra ut så plockar jag ner motorn och stoppar i stabilare delar, var mest ett prov nu med 2.7L. sen en balansering på det. Sen få dit en bakvagn från m535 plus hydralisk handbroms för användningsområdet är tänk framförallt att ta sig en bit i drifting men även åka bana.. Hoppas att projektet har varit roligt att följa för någon här på forat iaf, inte hänt så mkt på sista tiden dock. Ska bjuda på lite bilder och film framöver bara jag kirrat de förbinämnda
Tack för mig tills vidare
Re: Bonnmek Racing - Bmw e28 Turbo
Posted: 21 Aug 2011, 15:02
by peppe
Pecka var och körde sin baby hos Dynotech igår kväll!
Effekten stannade på 468whp och vridet var 6xxwnm något om jag inte minns fel. Mistänker att det kommer upp ett bromspapper då grabbarna piggnat till.
Turbon var i botten vid 468whp, den gav max laddtryck 1.4bar vid vridmax och sedan dalade det, i hopp om att kunna se 500whp om laddtrycket legat stadigt på 1.5bar till varvstopp så mekade vi lite på fjädern och även på den sk. laddtryckskranen, det resulterade i att den laddade 1.6bar vid vridmax och sedan trillade rasade lådan ihop, då var det bara att packa ihop, eller duka upp mer öl, jag minns inte vilket av dom grabbarna valde
Kul är ju att det är en ganska enkel motor. Lite kompsänkt, resten är orginal, förutom z45 och kamdrev. Både jag och robban var helt inställda på 500whp men som sagt, turbon gav in. Hade varit kul med 500whp på orginal packning, inga o-ringar osv.
En kul notis är ju att då vi körde Hedmans Ford med Volvo 8v motor så vek den HX35:an också in på precis 468whp, dock på högre laddtryck med tanke på den lite klenare sug-motorn så är det rimligt.
Mvh
Re: Bonnmek Racing - Bmw e28 Turbo
Posted: 21 Aug 2011, 16:33
by micke hedman
Tror du forfarande är berusad av e85 peppe
du skrev 486 på min ..rättar de till 468 där
Men att inte glömma så pressade vi den ju till 471
Grattis till gott mos Pekka !!
Re: Bonnmek Racing - Bmw e28 Turbo
Posted: 21 Aug 2011, 17:28
by peppe
Jag tror att det var den där bensin drickande E30in som bromsades efteråt som tog musten ur mig
Korrigerade nu felet
Re: Bonnmek Racing - Bmw e28 Turbo
Posted: 21 Aug 2011, 21:06
by P3kka
Peppe sammanfatta gårdagen fint! Kan tillägga att vi landade på ca 660wnm. Körde ju över spritflaskan så vi gav oss strax efter kl 3 och for hemmåt med endast 4ans växel så däcken fick agera koppling.
Tack hedman, skrämmande med lika resultat förutom ja du vet
Re: Bonnmek Racing - Bmw e28 Turbo
Posted: 21 Aug 2011, 21:13
by OldBeemer
Riktigt grymt bygge av dig måste jag säga, keep it up!
Re: Bonnmek Racing - Bmw e28 Turbo
Posted: 22 Aug 2011, 00:54
by P3kka
Re: Pekka´s Bmw e28 Turbo
Posted: 22 Aug 2011, 15:59
by peppe
Är det en 2.7:a ? 320 stakar med orginal kolvar?
Re: Pekka´s Bmw e28 Turbo
Posted: 31 Aug 2011, 14:16
by P3kka
Ja, men svarvade kolvar
Re: Pekka´s Bmw e28 Turbo
Posted: 31 Aug 2011, 17:04
by Bmw*Alex
vad äre för mått på den hx35an ?
upp med bromspapper
mvh
Re: Bonnmek Racing - Bmw e28 Turbo
Posted: 31 Aug 2011, 23:11
by JockE28
Riktigt Kul! nu får man ju sätta fart om man ska bli klar någon gång! Helt rätt med e28
Re: Pekka´s Bmw e28 Turbo
Posted: 01 Sep 2011, 08:53
by P3kka
JockeE28: Ja de lär du ju göra, är ju fina bilar!
Bromspapper kommer upp snart. Ska kolla upp turbon när jag ska till garaget.
Ny motor till 2012 så kommer sälja av mig lite delar framöver som spridare turbo, wg m.m.!
Re: Pekka´s Bmw e28 Turbo
Posted: 01 Sep 2011, 15:16
by OldBeemer
De var roliga siffror du fick ut
Re: Pekka´s Bmw e28 Turbo
Posted: 04 Sep 2011, 10:51
by Micke johansson
Blocket är ju inte ens oringat ;(
Re: Pekka´s Bmw e28 Turbo
Posted: 06 Sep 2011, 22:15
by P3kka
Nej men funkade ju tydligen fint endå
Men vi gör som sagt en bättre setup till nästa säsong
Re: Pekka´s Bmw e28 Turbo
Posted: 09 Sep 2011, 01:29
by P3kka
Från bromsningen hos DynotechBilen gick riktigt rent å fint, en växellåda och en yttre medbringare kastade in handduken.
Bilen var ready to roll out inför ö-viksdriftingen förra helgen men under den "lilla planerade provturen" försvann förståndet och testet övergick till lek. Det fick sina konsikvenser när en slang till WG´n smälte med följd av skeenladd på bottnad turbo. Aj Aj!
Och där blev det slutlekt när en stake tittade ut genom tråget och två nya vevhusvent i blocket.
Körhelgen blev en suparhelg med galenskap i övik, söndagen tillbringade vi på akuten i umeå när en av deltagarna tog sig vatten över huvet och hoppade med maxbricka i en hoppbake, ni som passerat övik vet att det inte är en barnbacke direkt. MAYHEM!
Lusten försvann inte snarare tvärs om, riktigt taggad på att bygga ihop en ny värre motor! En hybriddrivlina och bakvagn kommer också sitta där till nästa säsong.. Följ tråden så får ni se hur det artar sig