Page 25 of 48
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 03 Jan 2012, 22:02
by s2_i_e30
fan va fint de blir. du ficksar och trixsar på
kongo han e fin han
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 25 Feb 2012, 00:30
by pro_mille
Nu äntligen har jag fått mina toppar, tog en stund det.
Bättre sent än aldrig
Väl hemma så var det lika bra att sätta igång direkt.
Skruvade på topparna på blocket.
För att kunna ritsa runt cylindrarna.
Finns lite och slipa bort, vill inte ha någe squish vid tändstiftet.
Ena toppen grovslipad, använder ett par gamla ventiler som slipskydd.
Fortsätter med slipning och portning imorrn.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 25 Feb 2012, 00:54
by R.Larsson
Riktigt go bil detta! Färdig till 9-10mars o köra speedweekend i Orsa i år igen?
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 25 Feb 2012, 19:44
by pro_mille
Tackar!
Näe så fort hinner jag inte få ihop bilen
Slipade ur förbränningsrummen på andra toppen idag.
Sedan körde jag med ett grövre polerstift.
Uppmätning av ett förbränningsrum.
Fettade in ventiler o plexi.
Närmare 72cc är förbränningsrummen, var 65cc i tidigare utförande, ska mäta alla imorrn.
Får ca. 9.5:1 i kompförhållande med 0.060" kopparpackningar.
Kolvarna har 20cc urtag.
Lite terapi arbete och mäta förbränningsrum
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 25 Feb 2012, 21:32
by stiiiv_
Topparna kom inte ett år försent?;-)
Blir fint det här jimpa:-D
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 26 Feb 2012, 17:14
by BusE
Blir lika bra som alltid det här, kul att det går framåt!
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 26 Feb 2012, 21:11
by pro_mille
stiiiv_ wrote:Topparna kom inte ett år försent?;-)
Blir fint det här jimpa:-D
Nästan så vart det, men nu är det bara och sätta fart på Cheva bygget
BusE wrote:Blir lika bra som alltid det här, kul att det går framåt!
Tack!
Japp nu har man fått lite inspiration igen
Vart lite mekande idag med
Provmonterade ett par ventiler och två mjukare fjädrar.
Testade med ett par standard längds stötstänger, 7.8" långa.
Geometrin verkar bli bra.
Strax över halva laschcapsen går rullen vid max lyft.
Passar bättre med Jesel än vanliga rullvippor när topparna har isärflyttade ventiler.
Stämmer lika bra på insug med.
Ska över till Persåkers imorrn och köpa ett set CompCams Hi-Tech stötstänger
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 02 Mar 2012, 01:09
by pro_mille
Hyvlade av mina toppar idag, tur att vi gjorde det.
Var rejäl "sjunkning" från 3ans förbränningsrum till vattenkanalen, syns tydligt på bilden.
Körde sönder en kolv när motorn satt i Camaron, just på 3an. Gick lite snålt när jag körde lustgas.
Våran fina planingsverktyg
Så här vart förbränningsrummen, ska kontrollmäta volymen i alla imorrn.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 03 Mar 2012, 00:09
by Frode G
Hei, har du prøvd og plane en block med dette vertøyet eller?..
Mvh
Frode G
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 05 Mar 2012, 01:33
by pro_mille
Jodå har planat motorblock oxå, funkar fint det med
Har skruvat ihop så gott som hela motorn, har tagit hela helgen.
Mycket som jag har behövt svarva och slipa om.
Måste åka till Persåker imorrn bitti och köpa lite delar, 8st kortare stötstänger, 7.700" istället för 7.800"
Oljerestiktorer till lyftarna, insugsbultar mm.
bilder på motorn.
Provmonterade insuget.
Måste ta och svetsa igen hålen för foggern på insuget.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 22 Mar 2012, 00:50
by pro_mille
Har hänt lite i garaget, fick klart triggerhjul och triggerfäste idag.
Ska flytta fästet lite närmare triggerhjulet.
Har pratat en del med "Vems Emil", har bestämt mej att köra med Vems istället för Autronic SM4.
Emil hjälper till och plockar ihop alla delar som behövs.
Kommer att köra med 60-2 triggerskiva och triggergivare från Electromotive.
Luft och vattentempgivare blir GM, hade ett par nya hemma i garaget.
Tändningen blir cranktrigger fördelare och MSD 6AL.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 25 Mar 2012, 00:19
by pro_mille
Dagens jobb måla motorn, blev 2k Cheva Hugger orange
Först lite maskering
Grundat
Oranget vart det
Insuget ska lackeras när den är klar, måste svetsa igen fogger hålen först.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 27 Mar 2012, 21:15
by pro_mille
Provmontera generator och rem, linar fint men tog såklart i triggerfästet.
Var bara och tillverka nytt fäste till andra sidan på motorn.
Nya fästet sitter på högra sidan, fick den närmare triggerhjulet.
Bra mycket stadigare vart det.
Lite puts på den så blir det bra
Nya generatorn och fästet passade fint
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 27 Mar 2012, 22:33
by johankihl
Blir det Prospark på denna med eller är det dags att prova något nytt
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 27 Mar 2012, 23:08
by pro_mille
johankihl wrote:Blir det Prospark på denna med eller är det dags att prova något nytt
Tänkte först köra med Autronic SM4 men blir istället VEMS, pratat med "VEMS Emil" han hjälper till och plockar
ihop ett sprut, kommer tydligen nytt med dubbla BB-lambdor och ev. "blåtand" så man kan se vissa värden via en android tel
Får se vad prislappen hamnar på, tändningen blir MSD 6AL och cranktrigger fördelare.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 29 Mar 2012, 05:36
by pro_mille
Försänkte bultarna på triggerfästet och borrade i ett styrstift
Glasblästrade sedan fästet
Behövde shimsa ut vattenpumpen närmare 6mm.
Borrade hål i 4mm rostfriplåt
Sågade ur shimsen, slipade och glasblästrade till dom.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 29 Mar 2012, 08:32
by Pitbull
Snyggt!
Du kämpar på! =)