Page 24 of 48
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 25 Nov 2011, 22:14
by pro_mille
Locket svarvat
Flänsen på gång
Tjoa svetsade fast en 1.25 plåtremsa i fläsen.
Tog svarvde om plan efter det och svarvade oringsspår.
Blir en 17mm rör ut från locket, AN10 anslutning svetsas fast i röret.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 25 Nov 2011, 22:30
by Bäckis
Stiligt!
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 29 Nov 2011, 06:26
by pro_mille
Tackar!
Sågade och valsade till ett par plåtringar till "catchtanken" som ska vara inne i tanken
Blev även botten till ringarna.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 30 Nov 2011, 20:39
by pro_mille
Har fräst lite hemma i garaget idag.
Hade lite kundjobb innan, svetsa i lambdaplugg på en -96 Mustang GT med KenneBell kompressor kit.
Den ska upp till JM Tech på "drevning" och mappning.
Fräste 6kants fattning till svetspluggarna så man inte drar sönder rören.
Tjoa svetsade 17mm rör i locket på undersidan sitter det två 8mm rör till pumparna.
Ska borra hål och få dit returröet i locket och svarva till ett par kabelgenomförningar i nylon.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 01 Dec 2011, 00:04
by Blöjan
Snyggt
men måste fråga, hur gjorde du locket?
Du måste väl ha en stor jäkla avstickare för att svarva av från ämnet??
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 01 Dec 2011, 01:33
by pro_mille
pampers_38 wrote:Snyggt
men måste fråga, hur gjorde du locket?
Du måste väl ha en stor jäkla avstickare för att svarva av från ämnet??
Jag svarvade ner en klump som var 100mm hög
Näedå, tog ett par spillbitar från sågens skrotlåda.
Den var 8mm från början svarvade ner den i "mjuka" backar till drygt 4mm
Flänsen var ca 13mm och nu är den 11mm.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 01 Dec 2011, 02:28
by Blöjan
pro_mille wrote:pampers_38 wrote:Snyggt
men måste fråga, hur gjorde du locket?
Du måste väl ha en stor jäkla avstickare för att svarva av från ämnet??
Jag svarvade ner en klump som var 100mm hög
Näedå, tog ett par spillbitar från sågens skrotlåda.
Den var 8mm från början svarvade ner den i "mjuka" backar till drygt 4mm
Flänsen var ca 13mm och nu är den 11mm.
Jo flänsen är väl inge problem att köra i svarven men själva locket..
Är väl en diameter på 100mm? Då skulle iaf jag enklast sticka av en sådan bit ifrån ett ämne i svarven? Fast de kräver ju en lattjo avstickare som klarar 50mm..
För jag antar att du inte hade själva locket i chucken o svarva? Då har du ju bara nån mm innan du sätter stålet i chucken
Känner mig lagom efterbliven just nu...
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 01 Dec 2011, 02:57
by pro_mille
pampers_38 wrote:pro_mille wrote:pampers_38 wrote:Snyggt
men måste fråga, hur gjorde du locket?
Du måste väl ha en stor jäkla avstickare för att svarva av från ämnet??
Jag svarvade ner en klump som var 100mm hög
Näedå, tog ett par spillbitar från sågens skrotlåda.
Den var 8mm från början svarvade ner den i "mjuka" backar till drygt 4mm
Flänsen var ca 13mm och nu är den 11mm.
Jo flänsen är väl inge problem att köra i svarven men själva locket..
Är väl en diameter på 100mm? Då skulle iaf jag enklast sticka av en sådan bit ifrån ett ämne i svarven? Fast de kräver ju en lattjo avstickare som klarar 50mm..
För jag antar att du inte hade själva locket i chucken o svarva? Då har du ju bara nån mm innan du sätter stålet i chucken
Känner mig lagom efterbliven just nu...
Jodå jag spännde locket i svarven, inga problem det. Locket var bara 8mm "tjock" från början.
Svarvade till ett par mjuka backar med 3mm grepp yta.
Locket har en diameter på 160mm
Enklast är alltid att hitta lämplig spillbit som är tunn från början
Kika på sidan innan där finns bild på ämnet till lock och fläns.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 01 Dec 2011, 03:05
by Blöjan
Ahaaa då förstår jag
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 05 Dec 2011, 18:26
by pro_mille
Har fortsatt med tankbygget, tanklocket från orginaltanken var i dåligt skick.
Rotade bland gömmorna och hittade 2st nya Volvo 140 tanklock
Tänkte att det borde fungera fint.
Då var det bara och börja svarva och fräsa till svetsfläns till tanklocket.
Fick fasa av invändigt för att det skulle vara lättare och låsa fjäderbelastade locket.
Kapa till tankrör av 2tum rostfritt.
Ska passa in det idag.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 05 Dec 2011, 21:30
by Blöjan
Snyggt!
Va e de för maskin du använder?
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 05 Dec 2011, 21:44
by BusE
Fint det blir!
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 07 Dec 2011, 05:00
by pro_mille
Tack!
Svarvade till strömgenomföringar häromdagen, tänkte ev. testa och köra bara en pump så
länge motorn går på låglast, därav dubbla genomförningar.
Har även gjort pumphållare, men behöver lära mej tigsvetsa bättre.
Tur att Tjoa kan det bättre
Klämmer fast pumparna med slangklämmor, enkelt o bra.
"Catch-tanken" ligger lite förskjuten i tanken pga. filtersäckarna.
Gjorde hål för tankrör och avluftning, häftade ihop rören.
Tjoa tar och svetsar ihop tanken imorrn, fylls med rotgas så klart
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 08 Dec 2011, 20:05
by pro_mille
Nu är tanken helsvetsad, ett par bränslekopplingar ska svetsas till pumphållaren.
Och tankarmaturfläns när jag väl får hem armaturen.
Monterade tanken på plats för att se hur den passar.
Passade på att putta ut bilen.
Riktigt gasser stuk
Tanken synns inte alls om man inte hukar ner.
Blir ännu diskretare när den målas svart
Lite av ljuddämparen och slutröret kommer synas
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 11 Dec 2011, 21:15
by pro_mille
Teastade om slang, dämpgummit o filtersäckarna tålde E85.
Verkar inte svälla till, så jag kunde montera ihop delarna.
Fick skifta plus o minus på ena kontaktstycket, jänkarna eller troligen kineserna kunde inte göra rätt
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 11 Dec 2011, 22:37
by Pimplaren
Läckert! ser riktigt proffsigt ut
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 24 Dec 2011, 19:36
by pro_mille
Önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Hittade en gammal bild när jag teamade med Dojjan :hihi: