Page 22 of 25
Posted: 08 Nov 2009, 22:09
by Bonje
Denna dag tillbringades till största delen i garaget. Till min stora glädje hade Erik (erik87) hört av sig tidigare under veckan och berättat att han skulle komma hem till helgen och vara skruvar sugen!
Jag är inte den som är van med hjäp i garaget direkt.. Men man märker ganska fort att det tar sig fan så mycket bättre när man är två. STORT tack Erik för hjälpen i dag, det var ett sant nöje att ha dig där!
Vi har luftat bromsar, fyllt olja i diffen, kontrolerat nivån i lådan, svetsat lambda mutter, mekat dit kofångaren bak, kopplat in 12V sigg uttag i cupèn, kört ut bilen för egen maskin och varmkört motorn igen.. Det hela avslutades med en mindre bööörnis utanför garaget
Maskin fick svalna till rumstemperatur för att efterdra toppbultarna. Bla bla bla... osv. Bilen blev så pass klar att det hade nog blivit en provtur om vi bara hade kunnat lista ut hur FAN man skulle göra för att koppla in LM2:an till Nirat..
Det är som vanligt.. är man jobbat på som fan så är det alltid mjukvaran som skiter sig i slutänden. SURT!
Men nästa helg, då jävlar ska den provköras!
Posted: 10 Nov 2009, 16:08
by Erki87
Ingen fara...
har kollat upp i den nya manualen.
Analog utgång 1 ska du koppla till nirat.
Sedan ska det bara justeras för att ge ett spann på 0-1,2V till nirat.
Har tagit kontakt med en professor i fordonssystem. Han skulle hjälpa mig att lära sig mappa, han hade lite literatur på hur man ska gå till väga osv.
Så nu har jag fan tänkt lära mig att mappa. Kan ju vara perfekt att kunna hjälpa folk få hyffsad fart på grejjerna så man kan köra innan en eventuell bromsning för att se om diverse barnsjukdomar uppkommer.
Så nu hoppas jag att gubben är vettig att ha att göra med. =)
Kommer hem helgen den 5e december igen. Så se till o få en ledig söndag då.
mvh
Posted: 11 Nov 2009, 07:52
by Bonje
Erki87 wrote:har kollat upp i den nya manualen.
Analog utgång 1 ska du koppla till nirat.
Sedan ska det bara justeras för att ge ett spann på 0-1,2V till nirat.
Lovley! Men det där tror jag nästan att jag kommer överlåta till mannen som är vän med tekniken. Johan.
Nu har jag även inhandlat mig en hållare till LM-2:an för att sätta i vindrutan, smidigt!
Samtidigt råkade det slinka med en
TC-4 för att tex mäta och logga fyra st. avgastempar
Förhoppningsvis kommer Johan förbi i morgon. (om han får någon egen bil att åka i ffrån jobbet?)
Om gudarna vill (och när fan blev jag troende?
) så kommer vi åka ut och mappa lite.. Jag håller på för fullt och småtrixar med det sista för att få bilen klar att ta ut på vägen. Tex. var jag i garaget mellan kl. 05:30 - 07:00 i morse bara för att vara klar med bilen tills/om Johan kommer.
Posted: 11 Nov 2009, 20:14
by Bonje
Hmm... Jag läste just följande i registrerings beviset:
Privatimport: Ja
Tilläggsinformation
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3.
Är det någon som han förklara den där tilläggsinformationen betyder på ren svenska?
Posted: 11 Nov 2009, 20:22
by Strandholm
Citerar allas våran SFRO favorit therealpinto:
Hej
Koden T31F betyder bara att bilen inte har någon förlängd avgasgaranti.
T31SA betyder att det ska sitta kat, motorstyrning med lambdasond och kolkanister på bilen.
Båda koderna är "standard" för så kallade EU-importer och ger inga som helst lättnader i avgaskrav eller möjligheter till "laglig" trimning.
/Gustaf
Posted: 11 Nov 2009, 20:35
by Bonje
Båda koderna är "standard" för så kallade EU-importer och ger inga som helst lättnader i avgaskrav eller möjligheter till "laglig" trimning.
Ahaaa.. lite det jag fiskade efter, då blir man ju tvungen att trimma olagligt i stället
Posted: 13 Nov 2009, 09:50
by Bonje
Nu är bilen provkörd! :)
Tanken var ju att Johan skulle komma förbi och hjälpa mig mappa i går.. Tyvärr kroknade han i onsdags och lär riktigt nere i skiten när jag pratade med honnom i går FM.
Men han lovade att supporta via telefon i stället om jag behövde hjälp.
Sagt och gjort, jag stack från jobbet lite tidigare i går gjorde bilen skapligt körklar för gatan.
Han gick snålt och fett om vart annat i början, men Johan fanns där i telefonen som guidade mig i Nirat tills bilen börja går bra.
Jag kände direkt att motor karaktären har gått åt det håll jag ville
Högre komp, snällare kammar och annan turbo/grenrör har bidragit med ett kännbart starkare mellanregister och tidigare laddtrycks uppbyggnad!
Jag gjorde ju ett test med förra setupen.. Endast laddtryck på ovansidan av WG. för att tvinga den i stängt läge.
På 3:ans växel och full gas från 3000varv så var det som vanligt ca 0,5bar vid 4000 varv.
Nu sitter det en 0,9 bars frjäder i WG. som är kopplad som vanligt, med laddtryck på undersidan.
Ny test: 3:ans växel från stax under 3000 varv och full gas.. vid 4000 varv hade jag nu ett kilo! Då får man också ha i åtanke att den är än så länge bara jävligt grovmappad, mottrycket i grenröret kommer att öppna WG ännu tidigare... Det käns som att det här kommer bli jävligt bra när allt är klart!
Jag ska erkänna att jag känner mig fånigt nöjd nu när bilen är provkörd och allt verkar funka så här långt.
Nu ska jag bara försöka sansa mig och inte åka i väg och bromsa bara för att jag vill.
Jag snacka med Ärtan nyss, han frestade med en tid för bromsning om tre veckor.
Men neee... Jag skall köra lite mer på gatan och försöka flörta lite med Johan så han kommer över och hjälper mig. Mappa in bränslet nogrannare och kanske börja höja laddet lite. Jag vill att allt skall funka och kännas 100% innan jag är redo för bromsning.
Posted: 13 Nov 2009, 09:56
by balobas
Fan va läckert
Kul sen när du får ut bilen på gatan!
Posted: 13 Nov 2009, 10:26
by Micke
Härligt! Skönt att få provköra lite nu kan ja tänka mig
Bromsa bromsa bromsa
Posted: 13 Nov 2009, 10:41
by Pimpolainen
Varför bromsa när man kan gasa??
riktigt fint projekt! ska bli kul att se effekten!
Posted: 13 Dec 2009, 20:07
by pro_mille
Pimplaren wrote:Bonje wrote:Pimplaren wrote:Haha planerat inför ras?:)
Hahaha.. Tja? Inte tror jag att den går några 20 000 mil innan det är dags för service iaf.
Nej men det är alltid sånt jävla kladd med just att tappa lylvätska! Det kommer ju precis överallt där man inte vill ha det.
Hehe ja självklart, smidig lösning när det väl är dax!
man ska inte bygga in sig!
Kan det vara en av BMW Bosses fina lösningar?!
Posted: 13 Dec 2009, 20:27
by Bonje
Kan det vara en av BMW Bosses fina lösningar?!
Nej. Men där i mot en av Volvos fina lösningar för att fylla/tappa ur kylvatnet ur motorerna.
Jag vet vad du blinkar om..
Jag var och hälsade på Bosse en gång, då visade han med stolthet upp
sin geniala lösning med samma princip för att tappa vattnet.. Smart! Komenterade jag. Så har jag också tänkt att göra men lite förfinad lösning..
Första gången jag såg det här på våra (VOLVO) motorer så hade jag redan bestämt mig. "Så ska jag göra på min motor en dag!"
För övrigt... Bilen har gått ca 15 mil på gatan nu dom tre senaste helgerna! Den går på grundladdtryck på 1 bar och fungerar fint.
Senast igår var jag ute och körde.. Började försiktigt att höja laddtrycket lite men soppan börade sina så det blev inge mer åka.
Det käns bra iaf att ha fått avverka några mil utan några mekaniska bekymmer över huvud taget.
Hehe.. en annan ställer på och försäkrar bilen när alla andra har ställt av för typ en månad sedan..
Posted: 14 Dec 2009, 09:10
by Erki87
se till o besiktiga den också.
Posted: 14 Dec 2009, 10:36
by Bmwandreas
Då är det dags för bänken då
Posted: 14 Dec 2009, 13:41
by johankihl
Hur funkade Rimbo-Martins tändkurva?
Posted: 14 Dec 2009, 19:52
by Bonje
Bmwandreas wrote:Då är det dags för bänken då
Mmm.. gissa om jag är sugen!!
Men jag måste myta pumpar först.. Jag har skaffat en Bosch -040 som förpump till catshtanken sedan två -044 som huvudpumpar. + lite mer pill innan det är dags för allvar!
johankihl wrote:Hur funkade Rimbo-Martins tändkurva?
Jag hann inte prova den fullt ut.. Det blev taskigt med sås så jag blev tvungen att avbryta
Men jag loggade upp till 0,7 bar och då var den tidigare hela vägen.. Att bygga ladd tidigt/tidigare är ju inga problem, men man ska ju tjäna på det i verkligheten också!
Ingen idè att det går snabbt att bygga ladd och samtidigt så slutar det att lata på bara för att man backat tändningen så mycket att motorn inte lämnar någon effekt..
Jaja.. det måste utvärderas mer innan jag kan ge någe uttalande.
(Visst hade det varit kul att vara med och leka några timmar Johan?) Då hade vi kunnat prova massa saker tillsammans *drömmer mig iväg*
Posted: 14 Dec 2009, 20:10
by johankihl
Bonje wrote:Bmwandreas wrote:Då är det dags för bänken då
Mmm.. gissa om jag är sugen!!
Men jag måste myta pumpar först.. Jag har skaffat en Bosch -040 som förpump till catshtanken sedan två -044 som huvudpumpar. + lite mer pill innan det är dags för allvar!
johankihl wrote:Hur funkade Rimbo-Martins tändkurva?
Jag hann inte prova den fullt ut.. Det blev taskigt med sås så jag blev tvungen att avbryta
Men jag loggade upp till 0,7 bar och då var den tidigare hela vägen.. Att bygga ladd tidigt/tidigare är ju inga problem, men man ska ju tjäna på det i verkligheten också!
Ingen idè att det går snabbt att bygga ladd och samtidigt så slutar det att lata på bara för att man backat tändningen så mycket att motorn inte lämnar någon effekt..
Jaja.. det måste utvärderas mer innan jag kan ge någe uttalande.
(Visst hade det varit kul att vara med och leka några timmar Johan?) Då hade vi kunnat prova massa saker tillsammans *drömmer mig iväg*
"Då hade vi kunnat prova massa saker tillsammans *drömmer mig iväg*"
Det där låter lite väl kinky, tror att jag lämnar den delen åt dg och Erki87 när ni är ute på vägarna tillsammans