[Shomakie] E30 M20B25 Turbo -88 [365whp 500wnm]
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
jo...han sa att den var ganska krokig..dock så återstår det varför den gått varmt...kan det bero på ett dålig lock som inte hållit tätt och då fått dålig cirkulation+ sänkt kokpunkt?!Nisse Järnet wrote:Skönt att du hittat feletSå jävla jobbigt när inte vet vad som är knas!
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
jo...det är det ja tror med...ska montera in en tempgivare längst bak i blocket nu med...r.ivars wrote:det blir ju lägre tryck i kylsystemet då och då kanske det lämnar "hot-spots" där bak i toppen..
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Att dina packningar ger sig beror till 99% säkerhet på spikningar.
M20 är otroligt dryg för packningen går väldigt lätt, även med o-ringat. Riktig knacklyssning är nästan ett krav för att det ska bli bra, gärna i kombination med stor erfarenhet och bromsbänk
M20 är otroligt dryg för packningen går väldigt lätt, även med o-ringat. Riktig knacklyssning är nästan ett krav för att det ska bli bra, gärna i kombination med stor erfarenhet och bromsbänk

M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Men det finns inte ett märke på kolvarna eller så...toppen visade sig vara skev så ja trodde felet var det?!Bäckis wrote:Att dina packningar ger sig beror till 99% säkerhet på spikningar.
M20 är otroligt dryg för packningen går väldigt lätt, även med o-ringat. Riktig knacklyssning är nästan ett krav för att det ska bli bra, gärna i kombination med stor erfarenhet och bromsbänk
Jag vet...har frågat ärtan om bromsning men fullt till juni fick ja höra... =(
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Toppen var skev, men det har den blivit pga att den gått varm.
Jag har aldrig sett ett spikmärke i en kolv, inte ens på den tiden jag mappade med endast avgastemp och motoröra. Syns det märken så har det sprakat bra.
Du bor ju nära. Vi får in återbud och din bil fungerar ju redan så ev går den att pressa in en eftermiddag? Tror inte det behövs mer än 3-4 timmar max.
Jag har aldrig sett ett spikmärke i en kolv, inte ens på den tiden jag mappade med endast avgastemp och motoröra. Syns det märken så har det sprakat bra.
Du bor ju nära. Vi får in återbud och din bil fungerar ju redan så ev går den att pressa in en eftermiddag? Tror inte det behövs mer än 3-4 timmar max.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
hmm....konstigt nog så kunde ja köra förra året utan problem...enda skillnaden är att ja tagit bort den ställbara btr som satt i serie med org på 3bar....körde samma soppatryck då...Bäckis wrote:Toppen var skev, men det har den blivit pga att den gått varm.
Jag har aldrig sett ett spikmärke i en kolv, inte ens på den tiden jag mappade med endast avgastemp och motoröra. Syns det märken så har det sprakat bra.
Du bor ju nära. Vi får in återbud och din bil fungerar ju redan så ev går den att pressa in en eftermiddag? Tror inte det behövs mer än 3-4 timmar max.
Men ja litar på er =)
Jovars...måste bara få det typ en dag innan så man kan ta ledigt från jobbet och ev. styra upp en kärra...kan ju åka den dit och hoppas man kan köra hem =)
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
jag har inte så bra koll på det...är en bekant vid namn mobne som fixat med tändningen...men ja kan försöka fixa en bild på tändkurvan och lägga ut här så får du kika och se om den e helt ute och cyklar =)Bmwandreas wrote:Hur mycket tändning har du vid 1 bar där du får fullt ladd?
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta