[Shomakie] E30 M20B25 Turbo -88 [365whp 500wnm]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

skicka i piano tråd oxå.. har för mig att den är hårdare än den tråden du har.
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

affe wrote:Blåste 3 packningar på precis samma ställe som dig förra året. Trots att jag tycker att jag kör låg tänding mot vad alla andra här verkar göra.
vad gjorde du för att få bort problemet då?
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Jahapp...då var toppen rensad förutom ventiler och ska iväg på planing imorgon...så det blir nog till att hinna plocka ihop den imorrn med ska ni se....
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

byggde ny 2,7litersmaskin med mls.
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Skönt att du hittat felet :) Så jävla jobbigt när inte vet vad som är knas!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Nisse Järnet wrote:Skönt att du hittat felet :) Så jävla jobbigt när inte vet vad som är knas!
jo...han sa att den var ganska krokig..dock så återstår det varför den gått varmt...kan det bero på ett dålig lock som inte hållit tätt och då fått dålig cirkulation+ sänkt kokpunkt?!
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

det blir ju lägre tryck i kylsystemet då och då kanske det lämnar "hot-spots" där bak i toppen..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

r.ivars wrote:det blir ju lägre tryck i kylsystemet då och då kanske det lämnar "hot-spots" där bak i toppen..
jo...det är det ja tror med...ska montera in en tempgivare längst bak i blocket nu med...
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Toppen planad idag...han fick ta 0.1mm så nu är det sista gången i sitt liv som den spänns fast i fräsen...

Ihopmonterad och ventiler justerade...

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

I brist på annat så har ja snyggat till termostathuset idag...

Före:
Image

Efter:
Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Att dina packningar ger sig beror till 99% säkerhet på spikningar.

M20 är otroligt dryg för packningen går väldigt lätt, även med o-ringat. Riktig knacklyssning är nästan ett krav för att det ska bli bra, gärna i kombination med stor erfarenhet och bromsbänk :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Bäckis wrote:Att dina packningar ger sig beror till 99% säkerhet på spikningar.

M20 är otroligt dryg för packningen går väldigt lätt, även med o-ringat. Riktig knacklyssning är nästan ett krav för att det ska bli bra, gärna i kombination med stor erfarenhet och bromsbänk :)
Men det finns inte ett märke på kolvarna eller så...toppen visade sig vara skev så ja trodde felet var det?!

Jag vet...har frågat ärtan om bromsning men fullt till juni fick ja höra... =(
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Toppen var skev, men det har den blivit pga att den gått varm.

Jag har aldrig sett ett spikmärke i en kolv, inte ens på den tiden jag mappade med endast avgastemp och motoröra. Syns det märken så har det sprakat bra.

Du bor ju nära. Vi får in återbud och din bil fungerar ju redan så ev går den att pressa in en eftermiddag? Tror inte det behövs mer än 3-4 timmar max.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hur mycket tändning har du vid 1 bar där du får fullt ladd?
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Bäckis wrote:Toppen var skev, men det har den blivit pga att den gått varm.

Jag har aldrig sett ett spikmärke i en kolv, inte ens på den tiden jag mappade med endast avgastemp och motoröra. Syns det märken så har det sprakat bra.

Du bor ju nära. Vi får in återbud och din bil fungerar ju redan så ev går den att pressa in en eftermiddag? Tror inte det behövs mer än 3-4 timmar max.
hmm....konstigt nog så kunde ja köra förra året utan problem...enda skillnaden är att ja tagit bort den ställbara btr som satt i serie med org på 3bar....körde samma soppatryck då...

Men ja litar på er =)

Jovars...måste bara få det typ en dag innan så man kan ta ledigt från jobbet och ev. styra upp en kärra...kan ju åka den dit och hoppas man kan köra hem =)
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Bmwandreas wrote:Hur mycket tändning har du vid 1 bar där du får fullt ladd?
jag har inte så bra koll på det...är en bekant vid namn mobne som fixat med tändningen...men ja kan försöka fixa en bild på tändkurvan och lägga ut här så får du kika och se om den e helt ute och cyklar =)
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ligger du inte runt 10 grader där så lär du sänka för att vara säker!
Post Reply