Page 21 of 25
Posted: 12 Oct 2009, 09:08
by balobas
Va roligt!
Posted: 12 Oct 2009, 10:05
by M_power86
Gratis till en lyckad uppstart, ska bli roligt att se den live nästa säsong!
Posted: 12 Oct 2009, 11:39
by Bonje
Tack tack! Det käns riktigt skönt att uppstarten gick så smidigt, och att maskin verkar funka så här långt iaf.
Nu är planen är att göra resten av bilen körbar.
* Fästen för diffen i bakkant skall konstrueras och svetsas i golvet.
* EVO oken ska passas in mot M5 skivorna bak, alltså måste adapters tillverkas.
* Frambromsarna skall ses över lite
* Motera kardan och eventuellt måste jag göra en distans mot diffen om den är för kort
* Montera drivaxlar
* Pressa slangar till wastegaten och laddtrycksventilen
* Skruva dit fronten, lysen mm
* Koppla in ML-2:an mot Nirat för att mappa in soppan.
När det är klart så är det dags att känna lite på bilen för att se hur motorkonseptet funkar. Tanken är att hinna prova lite på gatan...
Den här gången vill jag att bilen skall fungera ordentligt innan man åker i väg och bromsar. Det är lite roligare att kunna labba lmed kamminstälningar och andra grejor än att bli tvungen att akut lösa massa onödiga problem som ev uppstår när bilen står riggad i dynapacken.
Posted: 12 Oct 2009, 13:35
by johankihl
Glöm inte att du ska byta soppapumpar också, annars har du inget i en bromsbänk att göra
Posted: 12 Oct 2009, 18:54
by Bonje
Självklart! Jag har skaffat två Bosch -044 pumpar som bara älskar att leverera E85 i mängder!
När börjar dom fylla mackarna med E75 förresten? Man kanske redan är för sent ute för att hamstra E85 för vintern?
Posted: 12 Oct 2009, 19:03
by Strandholm
november brukar det börja komma
Posted: 12 Oct 2009, 19:16
by FoX
Strandholm wrote:november brukar det börja komma
ur vet man om man får e75 eller e85?
Posted: 12 Oct 2009, 19:18
by Grooverhound
FoX wrote:Strandholm wrote:november brukar det börja komma
ur vet man om man får e75 eller e85?
Priset brukar gå upp när e75 kommer.
men inget man kan va säker på då.ända e nog å fråga macken å hoppas dom har koll.
Posted: 12 Oct 2009, 19:18
by Strandholm
Slicka på det?
Pröva be mackpersonalen kolla upp när senaste påfyllningen är utförd och om tanken fylldes med e75 eller e85.
Priset har gått upp och ner som en jojjo senaste veckorna så skulle nog inte lita så mycket på det.
Posted: 03 Nov 2009, 19:47
by Bonje
Bättre sent än aldrig bjuder Fredrik på självaste uppstarts filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=xEb8KPtjK1w
BTW. Fredrik. Med tanke på avslutet i den här filmen så kan du räkna med ett skönt njurslag när ett lämpligt tillfälle ges.. Ditt as!
Posted: 03 Nov 2009, 19:52
by Grefven
jag fick gräva ända bak till distributionen när jag skulle få veta med säkerhet om det var e75 eller 85 ifjol.
de på macken vet sällan då de bara har siffror på volymen de fick sist. och det står e85 på den oavsett om det är sommar eller vinterkvalite på de statoil och shell jag hörde på.
men om man ringde till vardera distribution så visste de exakt vilka tankbilar som gått vart och kunde se många fyllningar tillbaka vad som hade tankats.
ELLER så handlar man ett mätkitt för några hundringar så vet man säkert. ska se om jag hittar länken.
Posted: 03 Nov 2009, 19:54
by Bmwandreas
Fastnade turbon?
Posted: 03 Nov 2009, 19:55
by Grefven
Posted: 03 Nov 2009, 20:01
by FoX
Bonje wrote:Bättre sent än aldrig bjuder Fredrik på självaste uppstarts filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=xEb8KPtjK1wBTW. Fredrik. Med tanke på avslutet i den här filmen så kan du räkna med ett skönt njurslag när ett lämpligt tillfälle ges.. Ditt as!
Jag trodde aldrig att du skulle lägga upp den, så ja har gjort en till version utan sångslut.
Varför tror du det står "Bonje uppstart
2"?
Posted: 03 Nov 2009, 20:25
by Bonje
Bmwandreas wrote:Fastnade turbon?
Tjaa.. du ser ju själv hur den uppförde sig.
Jag kände på den för hand och då kändes det väldigt lite att den tog i, sen snurrade den fritt, vi starta upp igen och så stannde den. Det hände några gånger sedan visade det sig inte någe mer.
Martin sa att så brukar det kunna bli i bland, men det har aldrig vållat några problem. Han svarvar medvetet avgashuset med mindre toleranser mot turbinhjulet för att turbon ska "blöda" mindre. Det i kombination med att han har svetsar rätt mycket i huset brukar vara en faktor till att det blir så.
Det är bara köra och hoppas att det blir som han säger!
Posted: 03 Nov 2009, 20:39
by KKR-Rille
snyggt jobbat, hoppas det blir bromsning snart, man är ju ruskigt nyfiken hur den kommer funka denna gång! M42 is the shit, isbilen med kinaturbon lever än
Btw idol nästa eller
sätt lite fart på fredrik oxå nu då!
Posted: 04 Nov 2009, 06:16
by Bonje
Först och främst ska bilen göras klar så jag kan provköra den själv på gatan och känna lite på grejorna.
Om det inte strular allt för mycket när det sista skall skruvas i hop i helgen så kanske det blir provtur då?
Bromsning vet jag inte riktigt när det blir? Kanske i vinter, men förmodligen fram åt vårkanten.. vi får se!