MrQuickzilver´s E30 M50. Kasst kamöverfall...

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

ÄNTLIGEN! :D
...efter lite ändringar så brummar det till sist!
Här kommer en liten mobilfilm på d hela! http://mrquickzilver.whost.se/Film/uppstart.MP4
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Grattis!

Vad var felet?
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

kristov wrote:Grattis!

Vad var felet?


Tackar!

Vet inte exakt va felet va men spridarna är numera seriekopplade ist för paralellkopplade, kamgivaren bortkopplad och 98 oktanig bensin i tanken ist för E85. Fick även en mapp av "djm" som ja hade när ja startade.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
djm
Posts: 255
Joined: 16 Nov 2006, 23:17
Location: sthlm, sollentuna

Post by djm »

MrQuickzilver wrote:
kristov wrote:Grattis!

Vad var felet?


Tackar!

Vet inte exakt va felet va men spridarna är numera seriekopplade ist för paralellkopplade, kamgivaren bortkopplad och 98 oktanig bensin i tanken ist för E85. Fick även en mapp av "djm" som ja hade när ja startade.


Ah så du fick igång den! Kanon!

Du får strobba motorn så du får noll på motorn och i nira.. Borde vara runt 84csd.
David Martin

dejiem@gmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Nån "expert" som kan kolla varför bilen startar hur lätt som hellst på min ena "saabmapp" som ja fick av djm o inte vill hoppa igång på den ja gjort själv?

http://mrquickzilver.whost.se/Niramapp/
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

MrQuickzilver wrote:Nån "expert" som kan kolla varför bilen startar hur lätt som hellst på min ena "saabmapp" som ja fick av djm o inte vill hoppa igång på den ja gjort själv?

http://mrquickzilver.whost.se/Niramapp/


Du hade ställt cam synk som "ion control". Ställ den som cam sync istället så kommer den att fungera. Ion control är endast för Saab tändkassett. Kvittar hur du gör så kommer den inte att starta om den är inställd så.
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

johankihl wrote:
MrQuickzilver wrote:Nån "expert" som kan kolla varför bilen startar hur lätt som hellst på min ena "saabmapp" som ja fick av djm o inte vill hoppa igång på den ja gjort själv?

http://mrquickzilver.whost.se/Niramapp/


Du hade ställt cam synk som "ion control". Ställ den som cam sync istället så kommer den att fungera. Ion control är endast för Saab tändkassett. Kvittar hur du gör så kommer den inte att starta om den är inställd så.


Står på "ion control" i båda mapparna... o den startar me ena mappen o inte den andra. Har ju slängt bort kamgivaren oxå.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Gjorde en liten snabbkoll. Är inte inställt för samma typ av MAP sensor samt det skiljer nästan 20grader på "cyl 1 from missing teeth. Sen skiljer det även ca 10grader i tändmappen dvs 30 grader tot. Har du kollat med tändlampa med din egen mapp? /M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Hade igång bilen idag igen men märkte att generatorn inte laddar, nån som har några tips på detta, hara bara kopplat + från generatorn till startmotor/batteri men det kanske inte är så enkelt för o få den o funka?

Sen går det inte att varva mer än ca1500varv för då får ja larm om fel på vevaxelgivaren? ...kan ju va så att oginalgivaren från -88 e påväg att ge upp?
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

laddningen måste du ha via lampa och givaren byter du till en volvo givare
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

HULTA wrote:laddningen måste du ha via lampa och givaren byter du till en volvo givare


Kan du beskriva mer exakt va för lampa o hur man ska koppla?

Från vilken volvo?
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

MrQuickzilver wrote:
HULTA wrote:laddningen måste du ha via lampa och givaren byter du till en volvo givare


Kan du beskriva mer exakt va för lampa o hur man ska koppla?

Från vilken volvo?


Du ska ha en specifik lampa från en liten kontakt på generatorn (givetvis glömt av utgången).

Alltså, generator - kabel - lampa - kabel - 12v.

Om lampan lyser så laddar inte generatorn, lyser inte lampan så får den spänning på båda sidor och förblir släckt.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

pelko wrote:
MrQuickzilver wrote:
HULTA wrote:laddningen måste du ha via lampa och givaren byter du till en volvo givare


Kan du beskriva mer exakt va för lampa o hur man ska koppla?

Från vilken volvo?


Du ska ha en specifik lampa från en liten kontakt på generatorn (givetvis glömt av utgången).

Alltså, generator - kabel - lampa - kabel - 12v.

Om lampan lyser så laddar inte generatorn, lyser inte lampan så får den spänning på båda sidor och förblir släckt.

Mvh Mathias


Tror utgången heter D+.
Generatorn behöver en liten ström för att komma igång att ladda. Det får den genom lampan, eftersom lampan är kopplad till plus i ena änden och till generatorn i andra.
Lite krångligt förklarat kanske men hoppas du förstår :)
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Dahlstrom wrote:
pelko wrote:
MrQuickzilver wrote:
HULTA wrote:laddningen måste du ha via lampa och givaren byter du till en volvo givare


Kan du beskriva mer exakt va för lampa o hur man ska koppla?

Från vilken volvo?


Du ska ha en specifik lampa från en liten kontakt på generatorn (givetvis glömt av utgången).

Alltså, generator - kabel - lampa - kabel - 12v.

Om lampan lyser så laddar inte generatorn, lyser inte lampan så får den spänning på båda sidor och förblir släckt.

Mvh Mathias


Tror utgången heter D+.
Generatorn behöver en liten ström för att komma igång att ladda. Det får den genom lampan, eftersom lampan är kopplad till plus i ena änden och till generatorn i andra.
Lite krångligt förklarat kanske men hoppas du förstår :)


Jo ja förstår, borde ju fungera med vilken lampa som hellst då?
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

MrQuickzilver wrote:Jo ja förstår, borde ju fungera med vilken lampa som hellst då?


Jag är inte helt säker men skulle tro det
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

D+ stämmer nog bra det ja :D

Om man drar allt nytt så kan det kanske vara vilken lampa som helst, men i en bil med ett redan befintligt elsystem så måste man sätta i en exakt likadan. Tror det har med motståndet och förbrukningen att göra.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

pelko wrote:D+ stämmer nog bra det ja :D

Om man drar allt nytt så kan det kanske vara vilken lampa som helst, men i en bil med ett redan befintligt elsystem så måste man sätta i en exakt likadan. Tror det har med motståndet och förbrukningen att göra.

Mvh Mathias


Får väl testa me nån liten lampa o se om d funkar!
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Post Reply