Vet inte exakt va felet va men spridarna är numera seriekopplade ist för paralellkopplade, kamgivaren bortkopplad och 98 oktanig bensin i tanken ist för E85. Fick även en mapp av "djm" som ja hade när ja startade.
Vet inte exakt va felet va men spridarna är numera seriekopplade ist för paralellkopplade, kamgivaren bortkopplad och 98 oktanig bensin i tanken ist för E85. Fick även en mapp av "djm" som ja hade när ja startade.
Ah så du fick igång den! Kanon!
Du får strobba motorn så du får noll på motorn och i nira.. Borde vara runt 84csd.
Nån "expert" som kan kolla varför bilen startar hur lätt som hellst på min ena "saabmapp" som ja fick av djm o inte vill hoppa igång på den ja gjort själv?
MrQuickzilver wrote:Nån "expert" som kan kolla varför bilen startar hur lätt som hellst på min ena "saabmapp" som ja fick av djm o inte vill hoppa igång på den ja gjort själv?
Du hade ställt cam synk som "ion control". Ställ den som cam sync istället så kommer den att fungera. Ion control är endast för Saab tändkassett. Kvittar hur du gör så kommer den inte att starta om den är inställd så.
MrQuickzilver wrote:Nån "expert" som kan kolla varför bilen startar hur lätt som hellst på min ena "saabmapp" som ja fick av djm o inte vill hoppa igång på den ja gjort själv?
Du hade ställt cam synk som "ion control". Ställ den som cam sync istället så kommer den att fungera. Ion control är endast för Saab tändkassett. Kvittar hur du gör så kommer den inte att starta om den är inställd så.
Står på "ion control" i båda mapparna... o den startar me ena mappen o inte den andra. Har ju slängt bort kamgivaren oxå.
Gjorde en liten snabbkoll. Är inte inställt för samma typ av MAP sensor samt det skiljer nästan 20grader på "cyl 1 from missing teeth. Sen skiljer det även ca 10grader i tändmappen dvs 30 grader tot. Har du kollat med tändlampa med din egen mapp? /M
Hade igång bilen idag igen men märkte att generatorn inte laddar, nån som har några tips på detta, hara bara kopplat + från generatorn till startmotor/batteri men det kanske inte är så enkelt för o få den o funka?
Sen går det inte att varva mer än ca1500varv för då får ja larm om fel på vevaxelgivaren? ...kan ju va så att oginalgivaren från -88 e påväg att ge upp?
HULTA wrote:laddningen måste du ha via lampa och givaren byter du till en volvo givare
Kan du beskriva mer exakt va för lampa o hur man ska koppla?
Från vilken volvo?
Du ska ha en specifik lampa från en liten kontakt på generatorn (givetvis glömt av utgången).
Alltså, generator - kabel - lampa - kabel - 12v.
Om lampan lyser så laddar inte generatorn, lyser inte lampan så får den spänning på båda sidor och förblir släckt.
Mvh Mathias
Tror utgången heter D+.
Generatorn behöver en liten ström för att komma igång att ladda. Det får den genom lampan, eftersom lampan är kopplad till plus i ena änden och till generatorn i andra.
Lite krångligt förklarat kanske men hoppas du förstår
MrQuickzilver wrote:
Kan du beskriva mer exakt va för lampa o hur man ska koppla?
Från vilken volvo?
Du ska ha en specifik lampa från en liten kontakt på generatorn (givetvis glömt av utgången).
Alltså, generator - kabel - lampa - kabel - 12v.
Om lampan lyser så laddar inte generatorn, lyser inte lampan så får den spänning på båda sidor och förblir släckt.
Mvh Mathias
Tror utgången heter D+.
Generatorn behöver en liten ström för att komma igång att ladda. Det får den genom lampan, eftersom lampan är kopplad till plus i ena änden och till generatorn i andra.
Lite krångligt förklarat kanske men hoppas du förstår
Jo ja förstår, borde ju fungera med vilken lampa som hellst då?
Om man drar allt nytt så kan det kanske vara vilken lampa som helst, men i en bil med ett redan befintligt elsystem så måste man sätta i en exakt likadan. Tror det har med motståndet och förbrukningen att göra.
Om man drar allt nytt så kan det kanske vara vilken lampa som helst, men i en bil med ett redan befintligt elsystem så måste man sätta i en exakt likadan. Tror det har med motståndet och förbrukningen att göra.
Mvh Mathias
Får väl testa me nån liten lampa o se om d funkar!