Dumpplacering?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Nobbe

Re: Dumpplacering?

Post by Nobbe »

xtiz wrote:Helt rätt macke..

Vänd på dumpen annars blir de inte mkt ljud.

Men eftersom den öppnar på vakum så kommer ju luften ut i vilket fall som helst men inte på rätt sätt..

\mvh

Varför skulle det låta anurlunda? Är ju samma hål och kanal luften passerar likt förbannat.

sen ställer jag mig ortfarande frågande till varför i helvete man vill ha en dump som låter öht.
knotan

Post by knotan »

det funkar å sätta den som på bilden, OM man har anitngen rätt högt undertryck i sinuget vid stängt gaspjäll. och/eller mjuk fjäder.
därmot så brukar man sätta trycket på kolven undersida för att minska riksen för tryckpuls just vid gassläpp(trycket hjälper mao till å trycka upp kolven om trycket sticker)

fö. så är det INTE braxens bild utan han larvar sej bara lite :lol:
jeenz

Post by jeenz »

mattisE30tk wrote:Antar att det ni snackar om är en rallycrossbil eller liknade. Det som låter är turbon som får Stryk så det skriker omdet :D Dom kör något slags responssystem och utan dumt :twisted:

Helt klart kör rallybilar med responssystem men de har väl endå inget med "rallykvittret" att göra utan istället för att ha en återcirkulerande dump eller öppen dumpventil så skickas luften raka vägen in i turbon så den "skriker/kvittrar" lider som fan, helvete dem byter ju turbos efter varje rally ju, om inte flera ggr per rally/varannan sträcka.
Brox

Post by Brox »

som sagt det fungerar säkert de tror jag på...

Men borde det inte vara lite "säkrare" att ha den placerad så nära insuget som möjligt? Jag menar tänk dig ett senarium ifall det skulle komma en riktig chock utav luft genom tryckrören då borde väl ändå dumpen som är närmast insuget klara av att reagera både snabbast och effektivast? :D
Post Reply