Page 3 of 4
Posted: 17 Apr 2006, 21:23
by peppe
Och jag håller med föregående talare.
Posted: 17 Apr 2006, 21:33
by Bäckis
Sin vana trogen gör han hellre dumt än följer strömmen
(OBS, skämt)
Posted: 17 Apr 2006, 22:27
by BMW-Izze
vet att dessa inte är speciellt bra, men de var det enda jag fick tag på under tok-mecket när jag hopapsdes på att hinna till elmia...
Vart hittar man 2,5tums flexrör som inte har för stor diameter?
Prova bygg biturbo i E28:an så kommer ni märka att det är ganska trångt
så diametern på felxrören får inte vara mycket större än ett vanligt 2,5 tum...
MVH
Posted: 17 Apr 2006, 22:30
by Bmwandreas
Det är få som skulle bygga dubbelturbo, just pga att det är så trångt och dubbelt så mycket jobb
Posted: 18 Apr 2006, 10:20
by 3riksson
är ju inte spec trångt om man tänker lite och vill ha dom uppåt =)
man kan ju lixom böka in en mindre val i hjulhuset
Posted: 18 Apr 2006, 10:34
by Bonje
BMW-Izze wrote:vet att dessa inte är speciellt bra, men de var det enda jag fick tag på under tok-mecket när jag hopapsdes på att hinna till elmia...
Vart hittar man 2,5tums flexrör som inte har för stor diameter?
Prova bygg biturbo i E28:an så kommer ni märka att det är ganska trångt
så diametern på felxrören får inte vara mycket större än ett vanligt 2,5 tum...
MVH
Varför ska du ha flexrör över huvud taget?
Det är på bilar med tvärställd motor man behöver flexrör.
Motorn försöker vrida sig runt sin egen axel. Är motorn tvärställd då blir man tvungen att ha flexför om man inte vill att avgassystemet ska gå av till slut.
På en rakställd motor så blir det ingen "förflyttning" av motorn i längsled (den rikting som flexrören jobbar) utan bara en vridning, och det tar inte flexrören upp iaf.
Håller du med i resonemanget?
Posted: 18 Apr 2006, 16:07
by BMW-Izze
håller med dig till viss del, kanske är lite overkill med flexrör, men dock så kommer man aldrig undan värmeutvidgningen i DP och agvassystem... kolla man på originalbilar (tx.ex. 525TDS) så används en typ av felxibel slang för att ta upp värmeexpantionen... dessutom rör ju sig motorn minimalt runt sin egen axel och så länge man har en del av avgasystem/DP utanför motorns vevaxellinje så vrids systemet lite gramd när motorn rör på sig...
får se hur många dagar dessa håller sen blir det kanske vanligt rör.... lr flexslang....
Posted: 17 May 2006, 18:01
by BMW-Izze
För er som är intresserade av att kika på bilen så kommer jag att ställa ut den på "En dag på Strippen", Emmaboda till helgen (20 maj).
Posted: 17 May 2006, 18:03
by 3riksson
skysst o säga det 3dagar efter då =) eller 362 dagar i förväg =)
Posted: 17 May 2006, 18:06
by johankihl
BMW-Izze wrote:För er som är intresserade av att kika på bilen så kommer jag att ställa ut den på "En dag på Strippen", Emmaboda till helgen (14 maj).
Har du fått fart på den än då? Nått dina 400hk?
Posted: 17 May 2006, 20:39
by brun
BMW-Izze wrote:För er som är intresserade av att kika på bilen så kommer jag att ställa ut den på "En dag på Strippen", Emmaboda till helgen (14 maj).
ska du inte dit på lörda? hade hoppas på att se dig köra, eller iaf se bilen
Posted: 17 May 2006, 21:55
by SoreuQ
Passar på att slänga in lite bilder på den.
Mvh Tommy
Posted: 18 May 2006, 06:25
by Fanzy
riktigt nice!!
Posted: 18 May 2006, 07:02
by BMW-Izze
Ojdå skrev visst 14:de
... ska såklart vara den
20:e. Nu på lördag alltså...
Bilen kommer till Emmaboda med endast 0,4bar laddtryck (grundtrycket) så jag kommer inte att köra, därmot ställa ut den...
Posted: 18 May 2006, 09:38
by brun
BMW-Izze wrote:Ojdå skrev visst 14:de
... ska såklart vara den
20:e. Nu på lördag alltså...
Bilen kommer till Emmaboda med endast 0,4bar laddtryck (grundtrycket) så jag kommer inte att köra, därmot ställa ut den...
trevligt
Posted: 06 Jul 2006, 11:26
by BMW-Izze
Bilen lever och plågas förfullt
NY FILMSNUTT finns att ladda ner på hemsidan
http://www.bmw535bitic.com under
Movies
Ska beställa en bredbandslambda i dagarna så att man kan börja mappa ordentligt (förhoppningsvis)
Tro det eller ej, men SMT6:an verka fungera bra, om man jämför med all kritik systemet fått... Å är det någon som säger "bilen hade gått likabra utan" så är det bullshit, för det gör den definitivt inte
Laddar runt 0,8 - 0,9 bar för tillfället och kör väldigt moderat tändning... Effekt finns att hämta genom att avancera tändningen lite mer. Kollat med G-tech å en grad avancering av tädningen ger bevisligen mer effekt, runt 20 hk enligt mätaren, men om det är 10 eller 20 hk spelar ingen roll, huvudsaken är att det ger mer effekt att avancera tändningen, på så vis bevisas det ju att motorn reagerar på ändringarna i systemet...
Det var allt för denna gången, återkommer när det börjar bli fart i bitarna eller när något annat skoj (eller trist) händer...
Ha det bra, sola försiktigt
MVH
Martin
Posted: 07 Jul 2006, 13:31
by BMW-Izze
jo det stämmer, fast det känns ändå ett "ryck" vid ca 3400 rpm men det beror nog mest på kammen... men som sagt det behövs ju inga höga varvtal innan effekten kommer... i filmen åker jag runt på tvåan å varvar inte speciellt mycket...