BMW 535 BiTic - Uppdaterad 6 Juli 2006 (NY FILM)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

peppe
Moderator

Post by peppe »

Och jag håller med föregående talare.
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Sin vana trogen gör han hellre dumt än följer strömmen :) (OBS, skämt)
BMW-Izze

Post by BMW-Izze »

vet att dessa inte är speciellt bra, men de var det enda jag fick tag på under tok-mecket när jag hopapsdes på att hinna till elmia...
Vart hittar man 2,5tums flexrör som inte har för stor diameter?
Prova bygg biturbo i E28:an så kommer ni märka att det är ganska trångt 8) så diametern på felxrören får inte vara mycket större än ett vanligt 2,5 tum...

MVH
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Det är få som skulle bygga dubbelturbo, just pga att det är så trångt och dubbelt så mycket jobb :lol:
3riksson

Post by 3riksson »

är ju inte spec trångt om man tänker lite och vill ha dom uppåt =)
man kan ju lixom böka in en mindre val i hjulhuset :P
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Bonje

Post by Bonje »

BMW-Izze wrote:vet att dessa inte är speciellt bra, men de var det enda jag fick tag på under tok-mecket när jag hopapsdes på att hinna till elmia...
Vart hittar man 2,5tums flexrör som inte har för stor diameter?
Prova bygg biturbo i E28:an så kommer ni märka att det är ganska trångt 8) så diametern på felxrören får inte vara mycket större än ett vanligt 2,5 tum...

MVH

Varför ska du ha flexrör över huvud taget? :?
Det är på bilar med tvärställd motor man behöver flexrör.
Motorn försöker vrida sig runt sin egen axel. Är motorn tvärställd då blir man tvungen att ha flexför om man inte vill att avgassystemet ska gå av till slut.
På en rakställd motor så blir det ingen "förflyttning" av motorn i längsled (den rikting som flexrören jobbar) utan bara en vridning, och det tar inte flexrören upp iaf.

Håller du med i resonemanget?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
BMW-Izze

Post by BMW-Izze »

håller med dig till viss del, kanske är lite overkill med flexrör, men dock så kommer man aldrig undan värmeutvidgningen i DP och agvassystem... kolla man på originalbilar (tx.ex. 525TDS) så används en typ av felxibel slang för att ta upp värmeexpantionen... dessutom rör ju sig motorn minimalt runt sin egen axel och så länge man har en del av avgasystem/DP utanför motorns vevaxellinje så vrids systemet lite gramd när motorn rör på sig...

får se hur många dagar dessa håller sen blir det kanske vanligt rör.... lr flexslang....
BMW-Izze

Post by BMW-Izze »

För er som är intresserade av att kika på bilen så kommer jag att ställa ut den på "En dag på Strippen", Emmaboda till helgen (20 maj).
Last edited by BMW-Izze on 18 May 2006, 07:01, edited 1 time in total.
3riksson

Post by 3riksson »

skysst o säga det 3dagar efter då =) eller 362 dagar i förväg =)
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
johankihl
Admin

Post by johankihl »

BMW-Izze wrote:För er som är intresserade av att kika på bilen så kommer jag att ställa ut den på "En dag på Strippen", Emmaboda till helgen (14 maj).

Har du fått fart på den än då? Nått dina 400hk?
brun

Post by brun »

BMW-Izze wrote:För er som är intresserade av att kika på bilen så kommer jag att ställa ut den på "En dag på Strippen", Emmaboda till helgen (14 maj).

ska du inte dit på lörda? hade hoppas på att se dig köra, eller iaf se bilen
SoreuQ

Post by SoreuQ »

Passar på att slänga in lite bilder på den.

Image

Image

Mvh Tommy
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
Fanzy

Post by Fanzy »

:shock:
riktigt nice!!
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
BMW-Izze

Post by BMW-Izze »

Ojdå skrev visst 14:de :lol: ... ska såklart vara den 20:e. Nu på lördag alltså...

Bilen kommer till Emmaboda med endast 0,4bar laddtryck (grundtrycket) så jag kommer inte att köra, därmot ställa ut den...
brun

Post by brun »

BMW-Izze wrote:Ojdå skrev visst 14:de :lol: ... ska såklart vara den 20:e. Nu på lördag alltså...

Bilen kommer till Emmaboda med endast 0,4bar laddtryck (grundtrycket) så jag kommer inte att köra, därmot ställa ut den...

trevligt :D
BMW-Izze

Post by BMW-Izze »

Bilen lever och plågas förfullt :lol:

NY FILMSNUTT finns att ladda ner på hemsidan http://www.bmw535bitic.com under Movies

Ska beställa en bredbandslambda i dagarna så att man kan börja mappa ordentligt (förhoppningsvis) 8)

Tro det eller ej, men SMT6:an verka fungera bra, om man jämför med all kritik systemet fått... Å är det någon som säger "bilen hade gått likabra utan" så är det bullshit, för det gör den definitivt inte :D

Laddar runt 0,8 - 0,9 bar för tillfället och kör väldigt moderat tändning... Effekt finns att hämta genom att avancera tändningen lite mer. Kollat med G-tech å en grad avancering av tädningen ger bevisligen mer effekt, runt 20 hk enligt mätaren, men om det är 10 eller 20 hk spelar ingen roll, huvudsaken är att det ger mer effekt att avancera tändningen, på så vis bevisas det ju att motorn reagerar på ändringarna i systemet...

Det var allt för denna gången, återkommer när det börjar bli fart i bitarna eller när något annat skoj (eller trist) händer...
Ha det bra, sola försiktigt 8)

MVH
Martin
BMW-Izze

Post by BMW-Izze »

jo det stämmer, fast det känns ändå ett "ryck" vid ca 3400 rpm men det beror nog mest på kammen... men som sagt det behövs ju inga höga varvtal innan effekten kommer... i filmen åker jag runt på tvåan å varvar inte speciellt mycket...
Post Reply