BMW 535 BiTic - Uppdaterad 6 Juli 2006 (NY FILM)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
vet att dessa inte är speciellt bra, men de var det enda jag fick tag på under tok-mecket när jag hopapsdes på att hinna till elmia...
Vart hittar man 2,5tums flexrör som inte har för stor diameter?
Prova bygg biturbo i E28:an så kommer ni märka att det är ganska trångt så diametern på felxrören får inte vara mycket större än ett vanligt 2,5 tum...
MVH
Vart hittar man 2,5tums flexrör som inte har för stor diameter?
Prova bygg biturbo i E28:an så kommer ni märka att det är ganska trångt så diametern på felxrören får inte vara mycket större än ett vanligt 2,5 tum...
MVH
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
är ju inte spec trångt om man tänker lite och vill ha dom uppåt =)
man kan ju lixom böka in en mindre val i hjulhuset
man kan ju lixom böka in en mindre val i hjulhuset
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW-Izze wrote:vet att dessa inte är speciellt bra, men de var det enda jag fick tag på under tok-mecket när jag hopapsdes på att hinna till elmia...
Vart hittar man 2,5tums flexrör som inte har för stor diameter?
Prova bygg biturbo i E28:an så kommer ni märka att det är ganska trångt så diametern på felxrören får inte vara mycket större än ett vanligt 2,5 tum...
MVH
Varför ska du ha flexrör över huvud taget?
Det är på bilar med tvärställd motor man behöver flexrör.
Motorn försöker vrida sig runt sin egen axel. Är motorn tvärställd då blir man tvungen att ha flexför om man inte vill att avgassystemet ska gå av till slut.
På en rakställd motor så blir det ingen "förflyttning" av motorn i längsled (den rikting som flexrören jobbar) utan bara en vridning, och det tar inte flexrören upp iaf.
Håller du med i resonemanget?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
håller med dig till viss del, kanske är lite overkill med flexrör, men dock så kommer man aldrig undan värmeutvidgningen i DP och agvassystem... kolla man på originalbilar (tx.ex. 525TDS) så används en typ av felxibel slang för att ta upp värmeexpantionen... dessutom rör ju sig motorn minimalt runt sin egen axel och så länge man har en del av avgasystem/DP utanför motorns vevaxellinje så vrids systemet lite gramd när motorn rör på sig...
får se hur många dagar dessa håller sen blir det kanske vanligt rör.... lr flexslang....
får se hur många dagar dessa håller sen blir det kanske vanligt rör.... lr flexslang....
skysst o säga det 3dagar efter då =) eller 362 dagar i förväg =)
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilen lever och plågas förfullt
NY FILMSNUTT finns att ladda ner på hemsidan http://www.bmw535bitic.com under Movies
Ska beställa en bredbandslambda i dagarna så att man kan börja mappa ordentligt (förhoppningsvis)
Tro det eller ej, men SMT6:an verka fungera bra, om man jämför med all kritik systemet fått... Å är det någon som säger "bilen hade gått likabra utan" så är det bullshit, för det gör den definitivt inte
Laddar runt 0,8 - 0,9 bar för tillfället och kör väldigt moderat tändning... Effekt finns att hämta genom att avancera tändningen lite mer. Kollat med G-tech å en grad avancering av tädningen ger bevisligen mer effekt, runt 20 hk enligt mätaren, men om det är 10 eller 20 hk spelar ingen roll, huvudsaken är att det ger mer effekt att avancera tändningen, på så vis bevisas det ju att motorn reagerar på ändringarna i systemet...
Det var allt för denna gången, återkommer när det börjar bli fart i bitarna eller när något annat skoj (eller trist) händer...
Ha det bra, sola försiktigt
MVH
Martin
NY FILMSNUTT finns att ladda ner på hemsidan http://www.bmw535bitic.com under Movies
Ska beställa en bredbandslambda i dagarna så att man kan börja mappa ordentligt (förhoppningsvis)
Tro det eller ej, men SMT6:an verka fungera bra, om man jämför med all kritik systemet fått... Å är det någon som säger "bilen hade gått likabra utan" så är det bullshit, för det gör den definitivt inte
Laddar runt 0,8 - 0,9 bar för tillfället och kör väldigt moderat tändning... Effekt finns att hämta genom att avancera tändningen lite mer. Kollat med G-tech å en grad avancering av tädningen ger bevisligen mer effekt, runt 20 hk enligt mätaren, men om det är 10 eller 20 hk spelar ingen roll, huvudsaken är att det ger mer effekt att avancera tändningen, på så vis bevisas det ju att motorn reagerar på ändringarna i systemet...
Det var allt för denna gången, återkommer när det börjar bli fart i bitarna eller när något annat skoj (eller trist) händer...
Ha det bra, sola försiktigt
MVH
Martin