Page 3 of 4

Posted: 16 Oct 2008, 18:51
by Andreas K
Fotade lite nytt.
Motorn:
Image
Notera att termostathuset är flyttat. Ska städas upp mer.
Någon som kan gissa varför det sitter en slangkoppling på ventilkåpan? Vevshuventilationen sitter bak.
Image
Torrsumpspumpen.

Så här kommer jag ha breathertanken. Ska sätta dit ett fäste bara.
Image (ursäkta att jag glömde rotera bilden).

Så här ser mina krängare ut. Den bakre kommer sitta i baksätet. På sikt kan det bli en vajerreglering på dem.
Image
Image

Fotade med blixt och mobilkamera så allt ser ut som det är rostigt och eländigt men ser bättre ut i verkligheten. Notera att jag förstärk framvagnsbalken på undersidan. När jag sänkte motorn var jag tvungen att jacka ur orginalbalken för att komma ner.
Image
Image

Posted: 19 Nov 2008, 13:49
by Fredriktak
vad kostade torrsumpen?

Posted: 24 Nov 2008, 14:47
by Andreas K
Fredriktak wrote:vad kostade torrsumpen?


Det kostar en del, tråget var ju gratis i material men svetsgasen kostar iaf 500kr till det, sen är det slang från summit för en 5000kr, sen filterhållare och täcklock för en 1000kr till, sen en pump som finns ex på ebay för 5000-10000 beroende på vad man vill ha. Finns lite mossiga fula pumpar där också som man nog vill hålla sig borta från. Sen måste man ju ha en tank som också finns på ebay för 1500 och uppåt. Man får en ganska liten tank för 1500 men den duger nog till.

Ett tips är att bygga med så mycket utrymmer att man kan sätta dit screeningfilter mellan tråget å pumpen.

Posted: 24 Nov 2008, 19:52
by Fredriktak
Andreas K wrote:
Fredriktak wrote:vad kostade torrsumpen?


Det kostar en del, tråget var ju gratis i material men svetsgasen kostar iaf 500kr till det, sen är det slang från summit för en 5000kr, sen filterhållare och täcklock för en 1000kr till, sen en pump som finns ex på ebay för 5000-10000 beroende på vad man vill ha. Finns lite mossiga fula pumpar där också som man nog vill hålla sig borta från. Sen måste man ju ha en tank som också finns på ebay för 1500 och uppåt. Man får en ganska liten tank för 1500 men den duger nog till.

Ett tips är att bygga med så mycket utrymmer att man kan sätta dit screeningfilter mellan tråget å pumpen.


ok, tack så mycket för infon! Uppskattat!

p.s Tufft bygge, fast lite väl mördarvinge du har, dock lite fränt nån som sticker ut lite mer än andra :P

Posted: 24 Nov 2008, 20:08
by BRUZZE
ja riktigt ballt bygge me många fina lösningar.. inte bara bygga som alla andra :D

Posted: 24 Nov 2008, 20:23
by Andreas K
tackar. Är lite dålig på projekttråden men när man blir uppmuntrad så blir det ju roligare.

Ska förska göra en update snart igen.

Posted: 06 Apr 2009, 22:35
by Andreas K
Har varit bortrest i två veckor när jag kom hem såg bilen ut så här:
Image
Image
Image

Ganska skitig på bilderna och så. Nu ska det monteras svarta lister, lacka fälgar osv. Sen ska en ny kolfibervinge dit som jag tror blir populärare i samma koncept som den gamla. Tror ingen blir besviken...

Posted: 11 May 2009, 11:16
by Andreas K
Uppdatera med lite bilder efter helgens aktiviteter.
Image
Motorn sitter som synes lågt, 35mm säkning.

Image
Image
Har m3 kjolar som skall sitta på sen, utblåset går ut i höger kjol.

Image
Slangar till kylaren, eventuellt byts de till någon svart sort sen så det blir lite mindre sci-fi över dem.
Image
Många grejor som trängs i bagagen, vet inte var jag skall ställa matkassarna sen...
Image
Fästena är svetsade i karossen för montering av vingen.

Posted: 12 May 2009, 20:43
by kyttet
hej hej!! stör mig lite på rubriken!! :)
blev det nån provkörning i helgen eller??

Posted: 13 May 2009, 05:43
by Andreas K
kyttet wrote:hej hej!! stör mig lite på rubriken!! :)
blev det nån provkörning i helgen eller??


haha jag ska ändra den, tänkte inte direkt på din bil då.
Var ute och torrvarvade lite men hade lite fel på en givare så jag håller på att fixa det nu. Blir säkerligen körning till helgen. Bilen står lite trångt till så det är inte mycket idee att köra på vardagskvällarna.

Posted: 10 Aug 2009, 21:06
by Andreas K
uppdaterar med lite bilder:
Hade ute och luftade bilen lite idag. Har bytt termostat till en 65graders och nu en härligt låg temp. 70 grader på tomgång och ca 80 när man belastar den lite. Tror det blir max 90 grader på bana som det är nu.

Vingen är inte klar. Den är ful och hög med en är rätt form och material. Och nej det är inte trä invändigt, sitter bara i ändarna som jag fäster sidostyckena i. Det tillkomer sidostycken, vayerkors och rätt vinkel mm. Höjden är inte säkert jag ändrar, över taket har man det absolut bästa flödet med luft, raka strömmar och ingen turbulens.

Tog bilder på bromsarna med, skivorna ska kasseras, har ny liggandes med dessa får sitta på till det blir mer aktuellt. Fälgarna är i raceskick...
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Posted: 10 Aug 2009, 21:47
by birro
Gillar ditt bygge som fan! Lär vara grymt rolig att köra på bana.

Posted: 11 Aug 2009, 15:51
by ramberg
Såg inte helt fel ut din kärra inte, fast hur pass stor nytta gör den dära mastodonthyveln? (vingen på skuffen)
Är det nåt beprövat?

Posted: 11 Aug 2009, 15:53
by nicke.t
de där e en vinge :D fet kärra.mvh

Posted: 11 Aug 2009, 19:18
by Andreas K
ramberg wrote:Såg inte helt fel ut din kärra inte, fast hur pass stor nytta gör den dära mastodonthyveln? (vingen på skuffen)
Är det nåt beprövat?


Ja den är oerhört effektiv. Finns ett antal VLN bilar som kör 24h på bla ringen som placerar den precis där. På en e30 får man både bättre grepp i höghastighetskurvor och bättre grepp i hög fart rakt fram (turbosyndromet). Finns även liknande koncept i SLC, på loaded samt på div snabba porschar.

M3 e30 vingen är inget vidare, orginal är för låg och liten och DTM läppen ger ett otroligt motstånd i förhållande till downforce. Har en liten läpp bakom själva vingen. Denna vinge är hemmagjort i kolfiber och är ganska identisk med den vinge min kompis har som suttit på Ferrari LP-bil.

Luften som går över taket är relativt "ren",dvs fri från virvlar och turbulens.

Posted: 26 Nov 2009, 15:55
by Andreas K
Lite uppdatering:

Var med på träffen på moholmen och körde lite. Var mest där för att testa bromsar och styrning vilket fungerade bra. Motorn funkade fint efter lite justering men började gå på 5 cylindrar precis när den skulle upp på släpet.


Där låg en ventiltallrik lös på 1ans kolv visade sig. Gammal skräp mao. Beställde ny kolv och nya ventiler samma kväll från usa. Motorn skulle ändå ur men det blev ju lite dyrare vinter än vad jag tänkt...

Image
Som flugor på ett flugpapper eller vad man säger. Synd bara att finishen var så dåligt motorrummet i år, till nästa år blir det fint!


Nu sitter det 1mm större ventiler i hela toppen samt att det är fräst racesäten, detta kommer nog synas på bromspappret. Passade även på att balansera botten. Sen började på trågprojektet som jag tänkt på. Svetsade i orginal tråget men det är svårt att få det tätt och det blir fult till slut. Fräsade därför ut ett ny. Anledningen till t-korset i mitten är en retur från varje turbo och sen en ingång i tråget för att pumpen inte ska suga torrt. Kommer nog begränsa hålet upp i tråget så att den inte stjäl för mycket "sugkraft".

Image

Eftersom jag fick vänta på delar passade jag på att modfiera bilen så jag får bak motorn 25cm. Sen kommer den nog åka ner ytterliggare 2cm om jag kan få till kardanvinkel mm rätt.
Motorn hänger bara på plats så den lutar både i längs och sidled men man ser var den hamnar.
Image
Image

Posted: 04 Jan 2010, 22:49
by Andreas K
Insuget var lite bredd för utrymmet och var svetsat på orginalflänsen. Fixade därför en riktig fläns och svetsade om det. Otrolig skillnad på gammal och ny aluminium. I den gamla fick jag lägga många punkter för att få det tät men med den nya flänsen blev det perfekt direkt.

Här sitter motorn närmare slutplaceringen, gjort ett motorfäste på förarsidan vilket är det svåraste, på andra sidan kan jag använda orginal när jag "bara" gjort ett nytt fästhål i bilen.

Image
Image
Image

Motorn ska ur igen, sen ska motorrummet slipas till och målas.

Image
Lägga in en bild till, är "barnsligt" förtjust i AN-slang så jag byggde nya returer. Denna setup blir lite av ett experiment, vill inte låta pumpen suga direkt ur snurrorna så jag har låtit sätta returerna ner på t-korset i mitten på tråget så att den även suger från tråget. Valde även att gå ihop med dem i ett y-kors av bekvämlighet. Får se om detta fungerar eller om den ryker blått, jag kunde ju lika väl kört med två t-kors i tråget men detta kändes smäckrast. Det finns ju en hel del förvaringsutrymme i slangarna för oljan så jag tror det bör fungera fint. De gör ju inget om det skulle stå lite olja i slangen under körning så länge turbon har fritt utlopp.