Scrazher - Turbomatar "Nygen"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
går det? Börjar det lukta gummi uppe i skogarna snart?
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
www.lyckselebildemontering.se
Fanzy wrote:går det? Börjar det lukta gummi uppe i skogarna snart?
jodu lite gummir har det allt luktat
Lite dåligt med uppdateringar däremot
Med stor hjälp av en polare (Backeliten!) så sitter Megasquirtet på platts.
Ska väl dra om lite kablar och så till senare men den går i alla fall och är "kännslo"-mappad utan lambda eller liknade Men sitter ju bara på trög 318 ändå. Runt 0,6 i ladd 100% E85 och lite för hårt maxade spridare, får se om jag orkar pilla upp såstrycket lite så kanske jag kan ladda mer sedan.
Spridarkoppar svarvade jag till en natt i Handverkstan, och ska försöka smöra in mig med Ajdén så ska vi borra samt svetsa i andra raden.
Sen har jag fått hit en uppsättning M50 stakar av Booonie, som jag ska kolla så att de är raka och fina.
Idag pratade jag med en kille som kunde O-ringa blocket åt mig så ska rensa det och frakta dit det så snart jag har möjlighet.
Vidare ska jag ta reda på vad en svetsning av toppen går lös på hos en aktör här i Luleå (tack Kocken!) Men får se om det blir av.
På att-göra-listan står nu:
Rensa m20 blocket samt rengöra osv.
Svarva av org-kolvarna.
Även toppen kan få en tömmning samt lite tillputtsning av kanaler.
Svetsning av insuget samt matchportning.
Sen den roliga delen med att köpa in massor med dyra packningar & lager m.m
Är vad jag kommer på just nu... men finns massor mer....
hehe okej se där
det händer då lite iaf
Du känner väl ingen stress eller?
det händer då lite iaf
Du känner väl ingen stress eller?
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
www.lyckselebildemontering.se
stress... hmm mjo LITE kanske
Idag rensade jag blocket i alla fall, och det mesta såg rätt bra ut.
Några smått snednötta ram/vev-lager men ingen större fara.
Lite smårepor på kolvarna men enl motorexperten Beemer ;P så va det heller inget att oroa sig för.
Ska ringa och boka tid för o-ringning i veckan så får vi se hur lång tid det tar.
Idag rensade jag blocket i alla fall, och det mesta såg rätt bra ut.
Några smått snednötta ram/vev-lager men ingen större fara.
Lite smårepor på kolvarna men enl motorexperten Beemer ;P så va det heller inget att oroa sig för.
Ska ringa och boka tid för o-ringning i veckan så får vi se hur lång tid det tar.
Inget block hämtat tyvvär, men hoppas att det ska vara klart i helgen.
Dock fick vi tummen ur ikväll... natt... och svetsade klart andra raden i insuget samt svarvade av kolvarna. Sött litet arbete som tog några timmar.
Bilder kommer senare då en polare har min kamera
Edit: Har även hämtat alla packningar och lager föresten. Och passade på att köpa lite mätare då jag ändå brände så mycke pengar, väntar bara på att oljetrycksmätaren ska komma in i lager.
Dock fick vi tummen ur ikväll... natt... och svetsade klart andra raden i insuget samt svarvade av kolvarna. Sött litet arbete som tog några timmar.
Bilder kommer senare då en polare har min kamera
Edit: Har även hämtat alla packningar och lager föresten. Och passade på att köpa lite mätare då jag ändå brände så mycke pengar, väntar bara på att oljetrycksmätaren ska komma in i lager.
Hmm bilder har blivit en bristvara för mig.... det gilllas inte. Men tyvvär går allt tid till skolan samt att arbeta och nästan inget blir över till att sitta vid datorn.
I förrgår svetsades gavlarna på min dubbla Intercooler, kommer att ta upp all platts mellan rambenen fram.
Idag fick jag min grenrörsfläns så det blir bygge av i början av nästa vecka. Och ikväll har vi gjutit upp M3 fronten till för en halvtimme sedan.
Sedan finns det inget annat jag kan göra än att tacka Robert Ajdén, utan honnom skulle inte projektet fortskrida som det gör!
You´r the man!
I förrgår svetsades gavlarna på min dubbla Intercooler, kommer att ta upp all platts mellan rambenen fram.
Idag fick jag min grenrörsfläns så det blir bygge av i början av nästa vecka. Och ikväll har vi gjutit upp M3 fronten till för en halvtimme sedan.
Sedan finns det inget annat jag kan göra än att tacka Robert Ajdén, utan honnom skulle inte projektet fortskrida som det gör!
You´r the man!
Mjaa.. det börjar kännas som en monolog det här... !?
Men jag förstår att folk saknar bilder, ska försöka att råda bot mot det men är samtidigt lite för rädd om kameran så jag vill inte dra med den till verkstan.
Tack vare den smått otrolige Robert Ajdén så är mitt grenrör närapå färdigt! Två rör att helsvettsas samt byggas ihop mot kollektorn.
Samt att alla rör ska helsvetsas mot flänsen kvar.
Även IC:n är färdig nu! Alla gavlar svetsade, samt att fästen på ovan och undersidan är ditsatta.
Under tiden passade jag på att bygga klart mitt "fördelningsblock" för oljan. Så nu sitter oljetryck/temp-givare samt orginaltryckgivaren i ett block färdigt med fästen samt rak utgång för oljeingång till turbon.
Även 2st småbitar han jag kapa till, borra och gänga för att kunna dela soppan till dubbla fuelrails.
Närmaste sakerna som ska göras är:
¤Bygga klart grenrör, samt dra wastegate-rör.
¤Svetsa fast fästen för andra railen i insuget.
¤Borra oljeretur i blocket.
Sen är det självklart miljaaarder saker kvar... men det är vad jag kommer på nu.
Men jag förstår att folk saknar bilder, ska försöka att råda bot mot det men är samtidigt lite för rädd om kameran så jag vill inte dra med den till verkstan.
Tack vare den smått otrolige Robert Ajdén så är mitt grenrör närapå färdigt! Två rör att helsvettsas samt byggas ihop mot kollektorn.
Samt att alla rör ska helsvetsas mot flänsen kvar.
Även IC:n är färdig nu! Alla gavlar svetsade, samt att fästen på ovan och undersidan är ditsatta.
Under tiden passade jag på att bygga klart mitt "fördelningsblock" för oljan. Så nu sitter oljetryck/temp-givare samt orginaltryckgivaren i ett block färdigt med fästen samt rak utgång för oljeingång till turbon.
Även 2st småbitar han jag kapa till, borra och gänga för att kunna dela soppan till dubbla fuelrails.
Närmaste sakerna som ska göras är:
¤Bygga klart grenrör, samt dra wastegate-rör.
¤Svetsa fast fästen för andra railen i insuget.
¤Borra oljeretur i blocket.
Sen är det självklart miljaaarder saker kvar... men det är vad jag kommer på nu.