525i -90 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Mät aggregatet, vi pratar ett fåtal minuter att få det gjort. Kapa en trästicka eller nåt som passar diameter på inloppet närmast hjulen så vi får nåt att gå på. Jag tror turbon är alldeles för liten.
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

Äntligen hemma igen! :)

Kan mäta agget i morron åt er, är också rädd för att det är för litet men
får jag det att funka så ska jag ändå riva allt igen och hänga i lite andra saker i blocket + en stor turbo :)
det här e mera ett test för mig själv för att se om man lyckas göra en lyckad turbokonv
Last edited by BeEmVe on 17 Feb 2007, 20:22, edited 1 time in total.
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

måttade upp turbon lite snabbt och kan konstatera ett turbon är väldigt liten :(

ingen som vill ha en liten turbo + lite pengar, mot en lite större snurra??

Image
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

den lär tyvärr inte hålla för många ponnisar :roll:
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

mm..

Va rädd för de.
Någon gissning ca?
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

240hk kanske :roll:
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

mm.. de e i alla fall mer än original :)
men de bilr nog att byta den så fort som möjligt..
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

nu har jag äntligen fått tummen ur röven och börjat göra något igen..

tog en sväng till hydroscand och köpte på mig lite grejer till turbons oljekylning. tänkte gå ut i garaget nu och borra för returen ner i tråget men inte riktigt hundra på hur jag ska sätta dit sakerna..

är godset i tråget tillräckligt tjockt för att bara gänga i en anslutning eller tror ni de spricker direkt? har inte tillgång till svets som tar alu så en borra upp ett hål och göra en gänga är väl iden :S

btw. original btr är borttagen och en adapter till den nya är på plats

bilder kommer de inte bli nu ett tag fram över, eftersom jag installerade Windows Vista på datan kan jag inte installera programmet till mobilen...
funkar tydligen inte ihop :evil:
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

de funkade bra att göra en gänga i tråget.. hoppas jag :P

däremot blev vinkeln på retur-slangen inte riktigt som jag hade tänkt de.
jag förstår att de kan bli mottryck och sånt men de här borde väl funka tycker jag.. lr?
Image
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

det där kommer nog att funka hur bra som helst

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

härligt! skönt att höra :D
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

Nu har de hänt lite saker.. motorn är monterad och tryckrören börjar ta form :)

Ganska snyggt tycker jag 8)
Image
Last edited by BeEmVe on 08 Apr 2007, 11:29, edited 2 times in total.
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

ser bra ut :) inte långt kvar nu förns det är till att vrida om nyckeln
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

nu har de hänt lite mer..

En snäll själ (tack Kimmo) svetsade på dumpen åt mig eftersom jag inte har en svets tillgänglig just nu.

Image
Image
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

Har börjat installera mätarna i cupen nu och resultatet blir ganska bra :)

har därimot stött på lite prob när de gäller laddtryckstryrningen..
har inte riktigt koll på hur den ska kopplas in :(
den består av en kontroll med ratt (den blå på bilden) och ett litet T-kors. På T-korset står det "arrow point towards wastegate actuator", samma sak på en av ingångarna på kontrollen..

Någon som kanske har en likadan styrning och kan berätta hur dom skall kopplas?

Image
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Du har en slang mellan kompressorhuset på turbon och tryckklockan på WGen, den ska du klippa och sätta dit T-korset. Sen drar du en slang till pysventilen där det stod att WGen skulle in, och den andra hgänger man väl bara fritt? Eller kommer jag ihåg fel? :roll:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

oki.. som om jag hajar detta rätt så e de så här du menar?

de röda ska föreställa vakumslang.. man ser inte slangen som går mellan kompressorn och wg:n på bilden så jag ritade till de :P

Image
Post Reply